خدمات پشتیبانی

اندازه گیری سطح با گیج فشار (نحوه بکارگیری)

راه‌های متنوعی برای اندازه‌گیری سطح مایع در کانتینرها و مخازن نگهداری وجود دارد. برخی از این روش‌های به شدت پیچیده و برخی دیگر بسیار ساده هستند و هر یک قیمت و هزینه‌ی متفاوتی دارند. همچون دیگر روش‌های اندازه‌گیری فرآیند، یک تکنولوژی منفرد وجود ندارد که به شکل موثر، مناسب تمام کاربردها باشد. برخی از رویکردها در اندازه‌گیری سطح عبارتند از سایت گلاس (شیشه رفلکس، شفاف یا لوله‌ای)، سوییچ‌های شناور، مغناطیسی، خازنی، رادار موج هدایت‌شده، گیج مخزن هیدرواستاتیک، ترانسدیوسرهای غوطه‌ور، لودسل‌ها و بسیاری رویکردهای دیگر. به طور مثال، در صنعت فرآیند، نشانگرهای لوله‌ای سطح به طور رایج برای نمایش بصری بهتر سطح مایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر کاربرد اندازه‌گیری سطح از نوع غیرتماسی باشد، نشانگرهای نوع رادار یا نوع التراسونیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما یکی از این روش ها اندازه گیری سطح با گیج فشار است که جزو مقرون به صرفه ترین روش ها نیز به حساب می آید.

محصولات ابزار دقیق

اندازه گیری سطح با گیج فشار

در یک مخزن سیلندری یا مستطیلی عمودی، فشار سر سیال را می‌توان اندازه‌گیری کرد و آن را به اندازه‌گیری سطح تبدیل کرد. در ظروف و مخازن تحت فشار و ونتد، باید چگالی نسبی سیالی که اندازه‌گیری می‌شود را بدانید. این کاربرد می‌توان با سیالات همگون به خوبی کار کند اما به طور مثال، مناسب سیالات چند فازی همچون رابط آب و روغن نیست. برای مخازن تحت فشار می‌توان از گیج فشار تفاضلی استفاده کرد.

گیج فشار تفاضلی

یک گیج فشار تفاضلی، یک ورودی فشار بالا و یک ورودی فشار پایین دارد که ورودی فشار بالا به پایین مخزن نگهداری متصل می‌شود. نقطه فشار هم فشار سر سیال را اندازه‌گیری می‌کند و هم فشار متغیر بخار بالای سیال را. ورودی فشار پایین به گیج DP، تنها فشار متغیر بخار را اندازه می‌گیرد. به این شکل فشار بخار متغیر بالای سیال عملا حذف شده و تنها فشار سر سیال به دست می‌آید.

  راهنمای جامع و کاربردی گیج فشار (پرشر گیج)

تکرار می‌کنم، اگر چگالی نسبی سیال را بدانید، می‌توانید فشار سر واقعی را محاسبه کرده و این خوانش را به اینچی از آب، فوتی از آب یا هر واحد مهندسی مورد نظر خود برای خواندن سطح تبدیل کنید.

در یک مخزن ونتد (باز) از یک گیج فشار استاتیک با دیافراگم به شدت حساس یا المان حسگر بلوهای روی هم قرار گرفته (stacked bellows sensing element) با عقربه و پوینتر کالیبره‌شده استفاده می‌شود تا سطح در واحدهای مهندسی مورد نظر نشان داده شود. یک مخزن تحت فشار (بسته) از تکنیک مشابهی استفاده می‌کند اما فشار بخار متغیر بالای سطح مایع را نیز در نظر می‌گیرد.

گیج فشار دیافراگمی

چرا گیج فشار برای اندازه گیری سطح

واضح است که روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری سطح مخزن وجود دارد و یک روش وجود ندارد که مناسب تمام کاربردها باشد. اگر کاربر به دنبال اندازه‌گیری مطمئن سطح در مخازن غیر حیاتی یا مخازن نگهداری است، تکنیک استفاده از گیج‌ها می‌تواند مقرون به صرفه‌ترین روش باشد. علاوه بر سایر روش‌های پرهزینه‌تر و پیچیده‌تر که استفاده می‌شوند، کاربران بسیاری روش گیج را هم به عنوان یک خوانش مکانیکی «پشتیبان» و «یدکی» برای استفاده در عملیات خود به کار می‌گیرند.

در سراسر جهان تولیدکنندگان معتبر بسیاری، گیج‌های فشار و فشار تفاضلی به بازار عرضه می‌کنند. اینکه بتوانید تولیدکننده یا تامین‌کننده/نماینده فروشی را پیدا کنید که کاربرد شما را می‌شناسد و آن را قبلا تجربه کرده است، کلید پیاده‌سازی موفق یک استراتژی اندازه‌گیری سطح مکانیکی عالی است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x