خدمات پشتیبانی

سنسور قطب‌نما در سرزمین عجایب!

قطب‌نما و قاره‌های کشف نشده:

قطب‌نما وسیلهٔ اسرارآمیزی است که از آن برای تعیین جهت استفاده می‌شود. کوچکی قطب‌نما شمارا دچار گمراهی نکند! شاید این وسیله به‌اندازه یک ساعت جیبی معمولی باشد اما بدون آن جستجو برای پیداکردن مسیرها و راه‌ها و قاره‌ها امکان‌پذیر نبود. آنچه که ما به‌عنوان کرهٔ زمین می‌شناسیم با کمک این ابزار کوچک اما شگفت‌انگیز قابل شناخت شد.

قطب‌نما و نقشه به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید خود را از خطر گم‌شدن نجات دهید. از قطب‌نما نه‌تنها برای پیداکردن مسیر بلکه در بسیاری از ابزارهای دیگر استفاده می‌شود. امروزه نیز با نصب سنسور قطب‌نما روی تلفن‌های همراه، شما می‌توانید این ابزار کاربردی را همه‌جا و همه‌وقت در اختیار داشته باشید. این مقاله را بخوانید، با خیال راحت به طبیعت‌گردی بروید و مطمئن باشید که مسیر خود را می‌یابید.

اولین قطب نمای دنیا

برای یافتن اولین بارقه‌های ساخت قطب‌نما، باید به ۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برگردیم. چینی‌ها اولین مردمی بودند که متوجه خاصیت مغناطیسی و آهنربایی برخی از فلزهای بیرون‌آمده از زمین شدند.

سنسور قطب نما 

آنها از این خاصیت فلزهای آهنربایی برای ساخت وسیله‌ای ملاقه‌ای شکل استفاده کردند تا بفهمند راه‌های جریان رفتن انرژی در محل زندگی‌شان کدام است.

سنسور قطب نما

 

اما قطعاً این دریانوردان بودند که قطب‌نما را به‌وسیلهٔ قابل‌حمل تبدیل کردند تا در طوفان‌ها و بارندگی‌های زیاد که امکان مشاهدهٔ ستاره‌ها وجود نداشت و یا روزهای ابری که معلوم نبود خورشید دقیقاً کجای آسمان است، از آن استفاده کنند. قطب‌نما به آنها کمک می‌کرد تا از سفرهای کوتاه و بلند دریایی در میان آب‌های بی‌کران نجات یابند و از اتفاقات مخاطره‌آمیز مانند غرق شدن جلوگیری کنند.

ما چاما قطعاً این دریانوردان بودند که ق

سنسور

بعداً اروپایی‌ها با استفاده از قطب‌نما، ابزاری به نام گلباد را طراحی کردند که علاوه بر تشخیص جهت‌های اصلی، جهت‌های جدید مانند شمال غربی، شمال شرقی و … قابل‌شناسایی بودند. با پیشرفت علم در حوزهٔ جهت‌یابی، امکان سفرهای طولانی‌تر نیز میسر شد.
قطعاً دوران رنسانس و تحول در علوم مختلف را نمی‌توان از تاریخچه اختراع قطب‌نما به شکل امروزی حذف کرد.

بیشتر بخوانید : آشنایی با سنسور اثر هال و کاربرد آن

بیشتر بخوانید : سنسور خازنی چیست؟ -۷ گام ساده برای شناخت سنسور های خازنی

بیشتر بخوانید : کمپرسور (بررسی تخصصی)

قطب‌نما چیست و چگونه کار می‌کند؟

 قطب‌نما دارای عقربه‌ای فلزی با خاصیت مغناطیس است که به سمت قطب مغناطیسی زمین می‌چرخد و جهت شمال را نشان می‌دهد. مغناطیس هنوز از جمله نیروهای مهم و تأثیرگذار در فیزیک محسوب می‌شود. عملکرد قطب‌نما وابسته به میدان مغناطیسی است که توسط کرهٔ زمین ایجاد می‌شود. کرهٔ زمین مانند یک آهنربای بسیار بزرگ (دقیقاً مثل آهنرباهایی که تاکنون دیده‌اید) می‌باشد که دو قطب شمال و جنوب دارد.

همین خاصیت باعث می‌شود تا شما قطب‌نما را در دست بگیرید و با آن جهت‌ها را بیابید.

سنسور قطب‌نما چیست؟

سنسور قطب نما

در سال‌های اخیر که پیشرفت چشمگیر تکنولوژی را شاهد هستیم بسیاری از وسایل کاربردی، به سنسورهای هوشمند تغییر شکل یافته‌اند. این تغییرات قطب‌نماها را هم همراه خود کردند. نمونهٔ بارز این سنسور را در تلفن‌های هوشمند می‌توانید بیابید. داخل بسیاری از تلفن‌های هوشمند از سنسور قطب‌نما استفاده می‌شود و به آنها قابلیت تبدیل‌شدن به یک قطب‌نما و یافتن جهت‌های جغرافیایی مثل شمال و جنوب را می‌دهد.

اغلب تلفن‌های همراه دارای این سنسور هستند اما برای اطمینان خاطر می‌توانید مشخصات فنی تلفن همراه خود را چک کنید تا با خیال راحت در مواقعی که نیازمند آن هستید، از آن بهره‌مند شوید. بسیاری از نرم‌افزارهای کاربردی تلفن هوشمند به اطلاعات حاصل از این سنسور وابسته هستند و با کمک سنسور قطب‌نما اطلاعات مرتبط با جهت‌های جغرافیائی را به‌صورت درست‌تر و بهینه‌تر در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

نحوه کار سنسور قطب‌نما

نحوه کار سنسور قطب‌نما

همان‌طور که در مطالب بالا برای شما ذکر شد، مهم‌ترین کارکرد سنسور قطب‌نما یافتن جهت‌های مغناطیسی می‌باشد. سنسور قطب‌نما حین قرارگرفتن در یک‌جهت خاص، تغییر مقاومت ایجاد شده را بررسی کرده و مقادیر تغییریافته را به واحد پردازش مرکزی ارسال می‌کند. با انجام پردازش‌های لازم بر روی این اطلاعات، میزان قوی بودن و جهت‌گیری جهت مغناطیسی مشخص می‌شود.

اما استفاده از این سنسور در تلفن هوشمند، نیازمند نرم‌افزار و اپلیکیشن قطب‌نما خواهد بود تا بتواند جهت‌یابی ایده‌آلی به شما ارائه دهد. در نهایت شما این اطلاعات پردازش یافته را به شکل گرافیکی، توسط نرم‌افزار قطب‌نما مشاهده خواهید کرد.
نکته: فرایند جهت‌یابی با استفاده از نرم‌افزار GPS نیز ممکن است که در سایر مقالات سایت صنعت تک می‌توانید آن را مطالعه بفرمایید.

بیشتر بخوانید : سنسور پیزو الکتریک و هرآنچه راجب آن باید بدانید (بررسی تخصصی)

بیشتر بخوانید : سنسور دنده عقب و هرآنچه راجب آن باید بدانید.

بیشتر بخوانید : میکرو سنسور چیست؟عملکرد آن چگونه است؟

انواع سنسور قطب‌نما

باتوجه‌به کاربرد سنسور قطب‌نما، دو نوع از این سنسور قابل‌استفاده است:

  •  سنسور قطب نمای مغناطیسی : در این نوع قطب‌نما از یک المان مغناطیسی (عقربه) برای تشخیص میادین مغناطیسی استفاده می‌شود. با قرارگرفتن این عقربه در جهت میدان مغناطیسی زمین، جهت‌ها تعیین می‌شوند.
  •   سنسور قطب نمای ژیروسکوپ : این نوع قطب‌نما از یک چرخ دوران برای تعیین قطب‌های واقعی زمین استفاده می‌کند. وسایل فلزی شاید بتواند در کار قطب‌نماهای مغناطیسی اخلال ایجاد کند از همین رو با استفاده از قطب‌نماهای ژیروسکوپی می‌توان اطلاعات دقیق‌تری کسب کرد.

کاربرد سنسور قطب‌نما

کاربرد سنسور قطب نما

  • مهم‌ترین کاربرد سنسورهای قطب‌نما، تعیین جهت و مسیریابی می‌باشد و در صنایع نظامی و حمل‌ونقل تجهیزات نظامی، بسیار پرکاربرد است.
  •  در سایر نقشه‌ها و GPS نیز از سنسور قطب‌نما استفاده می‌شود تا جهت‌ها در نقشه به طور صحیح به ما نمایش داده شود. در واقع زمانی که نقشه‌ای را مشاهده می‌کنید باید جهت جغرافیایی زمین با جهت جغرافیایی نقشه منطبق شود و شمال در نقشه با جهت شمال ما یکی باشد.
  •  از این سنسور برای تشخیص فلزات نیز استفاده می‌شود و در فلزیاب‌ها کاربرد دارد.
  •  این سنسور می‌تواند بهترین حالت قرارگیری مواد و مصالح ساختمانی را مشخص می‌کند ازاین‌رو در ساخت‌وساز ساختمان‌های ایده‌آل از آنها استفاده می‌شود.
  •  این سنسورها در صنایع مخابرات و کارهای پژوهشی، کاربرد وسیعی دارند.
  • به‌همراه‌داشتن سنسور قطب‌نما برای طبیعت‌گردها، زمین شناسان و شکارچیان بسیار مهم و ضروری است.
  •  به کمک سنسورهای قطب‌نما می‌توان به اکتشاف معادن فلز و آهن پرداخت.
  • سنسورهای قطب‌نما بخش جدایی‌ناپذیری در صنایع هوایی و دریایی هستند. امروزه بیشتر کشتی‌ها و هواپیماها به این سنسور مجهز هستند.

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور , سنسور اکسیژنسنسور فشار ، سنسور آتونیکس , ترانسمیتر فشارترانسمیتر فشار ویکا ، سنسور القایی , پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x