خدمات پشتیبانی

با سنسور حرکتی، از انتقال ویروس کرونا نترس!

سنسور حرکتی و تشخیص حرکت:

برای آشنایی کلی با سنسورهای حرکتی، ابتدا به بارزترین نوع آن اشاره می‌کنیم. ممکن است برای شما پیش‌آمده باشد که وارد مکانی شوید و به‌محض ورودتان، لامپ‌های بالاسرتان روشن شده و به محیط اطراف روشنی ببخشد. در چنین محل‌هایی از سنسور حرکتی راه‌پله یا چشمی راه‌پله استفاده شده است.این سنسورها با حرکت تحریک شده و محیط را روشن می‌کند.

در نسل اول چراغ سنسور دار، تایمر وجود داشت که با زدن شاسی، چراغ روشن شده و بعد از مدت زمانی به‌صورت اتوماتیک خاموش می‌شد. نوع دیگری از این سنسورها، فتوسل می‌باشد که تغییر در شب و روز، باعث خاموش و روشن شدن آن می‌شود. استفاده از این کلیدهای هوشمند سبب کاهش مصرف انرژی برق شده و هزینه‌ها را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد. در این مقاله قصد داریم تا با سنسورهای حرکتی و کاربردهای مرتبط با آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

 داستان سنسورهای حرکتی و ویروس کرونا

در این روزها که ویروس کرونا بیشتر از هر خبری، جنجال و نگرانی ایجاد کرده است، احتمالاً شما سعی می‌کنید به توصیه پزشکان و متخصصان گوش کرده و دست‌های خود را مرتب بشویید؛ بنابراین سراغ روشویی رفته و حدود ۲۰ ثانیه مشغول شستن دست‌ها می‌شوید.

سنسور حرکتی

وقتی‌که دست‌ها را به طور کامل شستید و خیالتان راحت شد، نوبت به بستن شیر می‌رسد! در ذهنتان می‌پرسید: شیرهای آب، آلوده به ویروس کرونا نباشد؟! مردد می‌مانید، بنابراین تصمیم می‌گیرید که مجدداً دست‌های خود را همراه با شیر آب بشوید. (اگر شیرآلات شما مجهز به  سنسور حرکتی  باشد، نیاز به لمس مجدد و احتمال انتقال آلودگی وجود ندارد و به‌محض دور کردن دست‌هایتان، آبرسانی قطع می‌شود)

سپس نفس راحتی می‌کشید و سراغ کلید روشنایی می‌روید تا آن را خاموش کنید، به‌محض خاموش‌کردن، صدایی دوباره از شما می‌پرسد: کلیدها تمیز هستند؟! حالا تصمیم‌گیری با شماست که برگردید و در تاریکی مشغول شستن دست‌ها شوید تا نیازی به لمس کلیدها نباشد و یا بخواهید کلیدهای برق را هم ضدعفونی کنید! (اگر سیستم روشنایی شما مجهز به  سنسور حرکتی  باشد، به‌محض خروج شما و عدم تشخیص حرکت، چراغ‌ها خاموش می‌شوند)

اگر خیال می‌کنید که همه چیز تمام شده باید شما را با آخرین مرحله روبه‌رو کنم! هنوز بازکردن دستگیره درب باقی‌مانده است! کلافه و مستأصل یا بی‌خیال ویروس کرونا می‌شوید و احتمال ابتلا به آن را به جان می‌خرید یا همه چیز را دوباره از سر می‌گیرید! (استفاده از  سنسورهای حرکتی  درب، حرکت شما را تشخیص داده و باعث باز و بسته شدن به‌صورت خودکار می‌شود)
و….
این تنها نمونه‌ای کوچک از کاربردهای سنسور حرکتی در زندگی ما است.

بیشتر بخوانید :سنسور گاز متان چیست؟چه کاربردهایی دارد؟

سنسور حرکتی چیست؟

اولین سنسور حرکتی در سال ۱۹۹۵ توسط ساموئل بانگو ابداع شد، او اختراع خود را  دزدگیر  نامید. در واقع ساموئل بانگو راداری را طراحی نمود که بر اساس امواج الکتراسونیک کار می‌کرد و به آتش، حرکت انسان و اصواتی مافوق شنوایی انسان حساس بود. او این سنسور حرکتی را بر اساس اثر دوپلر (تغییر در فرکانس امواج صوتی که ناشی از سرعت نسبی منبع و دریافت‌کننده صوت است) ساخت. در حال حاضر نیز سنسورهای حرکتی بر همان اساس کار می‌کنند.
سنسور حرکتی یا حسگر حرکتی یک وسیله هوشمند بی‌سیم است که می‌تواند هرگونه حرکتی در محیط را شناسایی کرده و کاربر را نسبت به وجود این حرکت آگاه سازد. از این تکنولوژی می‌توان برای کنترل ورود و یا خروج افراد غریبه در محل و تأمین امنیت استفاده کرد. همچنین همراهی آنها با سایر تجهیزات خانه هوشمند می‌تواند امکاناتی مانند مواردی که در بالا ذکر شد به ما بدهد.

سنسور حرکتی چگونه کار می‌کند؟

سنسور حرکتی راه پله

سنسور حرکتی یک تشخیص گر الکترونیکی است که می‌تواند محیطی که شما برای آن تعیین کرده‌اید را تحت پوشش قرار داده و حرکت را در آن تشخیص دهد. پس از شناسایی حرکت آن را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل کرده و بر اساس آن اقدامات لازم را انجام می‌دهد. این اقدامات می‌تواند شامل به صدا درآوردن زنگ خطر، یا ارسال اعلانی بر روی تلفن همراه شما باشد. همچنین در خانه‌های هوشمند به‌صورت انجام رویدادهای خودکاری بروز می‌یابد.

بیشتر بخوانید : تشخیص موقعیت گیره در ربات ها با سنسور القائی

انواع سنسورهای حرکتی:

سنسورهای حرکتی در انواع مختلف تولید می‌شود و شما برحسب نیاز باید دست به انتخاب و خرید بزنید.

 سنسورهای حرکتی فعال:  این نوع حسگر به‌صورت مداوم، امواج فراصوتی را به بیرون ارسال می‌کند و سپس این امواج مجدداً به سنسور بازمی‌گردد. الگو به طور متناوب در حال اجراست تا زمانی که عاملی باعث اخلال در آن شود (مثلاً گام‌های یک فرد). آن‌وقت سنسور حرکتی با اعلان زنگ خطر هشدار را به اطلاع می‌رساند. به این نوع سنسورها، سنسور حرکتی رادار نیز می‌گویند.

 سنسورهای حرکتی منفعل : این سنسورها به دودسته اصلی تقسیم می‌شوند.

  •  سنسور حرکتی تصویری: اساس کار این سنسورها برحسب ساطع کردن پرتوهای لیزر می‌باشد. درصورتی‌که جنبنده از مقابل نور لیزر عبور کند، در پرتوهای لیزر تغییرات ایجاد شده و سپس آلارم هشدار پخش می‌شود. به این نوع سنسورها، سنسور تشخیص حرکت لیزری نیز می‌گویند.
  • سنسور حرکتی مادون‌قرمز: این نوع سنسورها، انرژی مادون‌قرمز مانند گرمای بدن را شناسایی می‌کنند. عملکرد آن به‌گونه‌ای است که انرژی مادون‌قرمز به بیرون منتشر می‌شود و با برخورد به حیوان یا انسان، به‌صورت انرژی گرمایی به سنسور بازمی‌گردد و زنگ هشدار به صدا درمی‌آید. سنسور تشخیص حرکت مادون‌قرمز با دمای محیط و طلوع و غروب خورشید سازگار است.

کاربرد سنسورهای حرکتی:

حالا سنسورهای حرکتی بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما شده‌اند و هر روز در حال پیشرفت هستند. شاید بتوان گفت که مهم‌ترین نقش آنها تأمین امنیت در منزل یا محل کار شما است. به همین دلیل سنسورهای تشخیص حرکت را سنسور حرکتی دزدگیر نیز می‌نامند. این فناوری از یک یا چند تکنولوژی استفاده می‌کند تا بتواند امنیت را در مکان مدنظر شما حفظ کند.

درصورتی‌که دزدگیر حرکتی بی‌سیم حضور یک متجاوز را احساس کند با ارسال هشدار به پنل مرکزی، شما را از این موضوع با خبر می‌کند؛ بنابراین زمانی که شما در منزل حضور ندارید و یا زمانی که خودتان به‌صورت دستی آن را فعال کنید، می‌تواند برنامه‌ریزی لازم جهت شناسایی حرکت را انجام دهد. نصب سنسور حرکت دزدگیر مثل این می‌ماند که شما نگهبانی ایستاده و آماده‌باش را برای واکنش در برابر موقعیت‌های مختلف استخدام کرده باشید. 

همچنین از سنسور حرکتی می‌توان در قابلیت‌های زیر استفاده نمود:

  •  باز و بسته شدن درب‌ها به‌صورت خودکار
  •  باز و بسته شدن شیرهای آب به‌صورت اتوماتیک
  • گیت های خودکار بلیت
  •   استفاده در پارکومترها
  •  خاموش‌کردن تجهیزات خطرناک
  •  محافظت از محصولات در انبارها
  • روشنایی خودکار راه‌پله‌ها
  • روشنایی خودکار اتاق‌های پرو

بیشتر بخوانید: انواع سنسوردی اکسید کربن و کاربرد آن

مزایا استفاده از سنسور حرکتی:

 

  بررسی تخصصی سنسور گاز (صفر تا صد)

کلید هوشمند 

نکات مهم در مورد نصب سنسور حرکتی:

  •  در نظر داشته باشید که سنسورهای حرکتی مادون‌قرمز از پشت شیشه عملکرد صحیحی نخواهند داشت. زیرا این سنسورها حرکات را به‌صورت گرما دریافت می‌کند و پنجره‌های امروزی اغلب عایق‌بندی هستند، در نتیجه گرما را از پشت شیشه حس نمی‌کند. همچنین نصب در مکان‌های گرماخیز مثل نزدیکی نور خورشید و رادیاتور نیز، باعث اخلال در کارکرد آن می‌شود.
  •  این سنسورها دارای حساسیت بالایی هستند به همین دلیل ممکن است گاهی بی‌جهت زنگ هشدار را به صدا در بیاورند، بنابراین سعی کنید که آنها را در زمان‌هایی کم رفت‌وآمد فعال کنید.
  •  سعی کنید دستورالعمل‌های مرتبط با سنسور را مطالعه کرده و بر اساس آن سنسور را راه‌اندازی کنید. این کار باعث افزایش کارایی سنسور، کاهش هشدارهای اشتباه و چشمک زدن‌های بی‌دلیل لامپ آن می‌شود.
  • قبل از انتخاب سنسور حرکتی به مکان نصب توجه داشته باشید. سنسورهای حرکتی سقفی، پوشش کامل ۳۶۰ درجه‌ای را در مکان موردنظر ارائه می‌دهند اما سنسورهای حرکتی دیواری در صورت وجود موانع دسترسی و پاسخگویی محدودتری دارند.

بیشتر بخوانید : ترانسمیتر فشار سری DEi و هرآنچه در مورد آن باید بدانید

چگونگی نصب سنسور حرکتی:

  1.  جعبه سنسور حرکتی را باز کنید:  معمولاً همراه سنسور حرکتی دستورالعمل‌های مرتبط وجود دارد. قبل از نصب تمام نکات مرتبط را مطالعه کنید. اگر دستگاه شما باطری جداگانه‌ای دارد، وقت آن رسیده که آن را در سنسور قرار دهید.
  2.  مکان مناسب نصب را تعیین کنید:  قبل از نصب سنسور، جایگاه مناسب آن را انتخاب کنید. گوشه‌های دیوار مکان مناسبی برای نصب هستند و سنسورهای مادون‌قرمز می‌توانند مناطق بیشتری را پوشش‌دهی کنند.
    نکته مهم: سنسورهای حرکتی را روبروی ورودی‌های اصلی اتاق یا راهرو نصب کنید تا بتوانند تشخیص بهتری از حرکات داشته باشند همچنین آنها را بالای وسایل بزرگ مثل مبل یا قفسه کتاب نصب نکنید، چرا که باعث محدود شدن انرژی مادون‌قرمز می‌شود.
  3.  سنسور حرکتی را سر جایش قرار دهید:  اکثر این سنسورها دارای براکت یا سینی نصب هستند، شما می‌توانید ابتدا آنها را به دیوار پیچ کنید و سپس سنسور را روی آن جا بیندازید. این سنسورها معمولاً سبک‌وزن هستند و با یک پیچ‌گوشتی معمولی می‌توانید کار خود را راه بیندازید.
  4.  سنسور را به سیستم اصلی متصل کنید:  برای اتصال صحیح سنسور، باید طبق راهنمایی‌های دستورالعمل شرکت سازنده سنسور حرکتی عمل نمایید. همچنین اگر صاحب ‌خانهٔ هوشمند هستید، می‌توانید سنسور حرکتی را از طریق هاب به چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های هوشمند متصل نمایید.
  5.  سنسور حرکتی خود را تنظیم کنید:  سنسورهای حرکتی دارای سه حالت اصلی هستند: حالت فوری، حالت تأخیر ورود یا حالت ردیابی داخل. در حالت فوری، به‌محض تشخیص حرکت هشدار فعال می‌شود. در حالت تأخیر ورود، ۳۰ تا ۶۰ ثانیه سنسور به شما زمان می‌دهد تا قبل از اعلان خطر آژیر آن را غیرفعال کنید. در حالت ردیابی داخلی، سنسور در حالتی اعلان خطر می‌کنند که با درب ورودی تماس حاصل شده باشد.
  6.  از سنسور حرکتی خود مراقبت کنید: به‌مرورزمان، گردوغبار و کثیفی روی صفحه نمایشگر سنسور جمع شده و باعث ایجاد اخلال در عملکرد آن می‌شود بنابراین هر دو ماه یک‌بار صفحه نمایشگر آن را با پارچه خشک و کمی مرطوب تمیز کنید.

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور , سنسور اکسیژن, سنسور فشار ، سنسور آتونیکس , ترانسمیتر فشار, ترانسمیتر فشار ویکا ، سنسور القایی , پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x