خدمات پشتیبانی

همه چیز درباره ی اتوکلاوها (راهنمای کامل )

اتوکلاو چیست؟

اتوکلاو وسیله ای مهر و موم شده (مشابه اجاق گاز تحت فشار) است که میکروارگانیسم ها را با استفاده از بخار اشباع شده تحت فشار از بین می برد .اتوکلاو ها بخار اشباع شده تحت فشار را از بین می برد . استفاده از گرمای مرطوب باعث از بین رفتن کلیه میکروارگانیسم ها ، از جمله آندوسپورهای مقاوم در برابر حرارت می شود که با گرم کردن مواد داخل دستگاه در دمای بالاتر از نقطه جوش آب حاصل می شود. مطابق اصل قوانین گاز ، با افزایش فشار داخل دستگاه می توان به این مهم دست یافت .

بیشتر بخوانید : اتوماسیون صنعتی چیست؟چه مزیت هایی دارد؟ 

تاریخچه اتوکلاو

هضم کننده بخار ، نمونه اولیه اتوکلاو که اکنون به عنوان زودپز معروف است ، توسط فیزیکدان متولد فرانسه ، دنیس پاپین در سال ۱۶۷۹ اختراع شد. تا سال ۱۸۷۹ بود که میکروب شناس فرانسوی چارلز چمبرلند نسخه جدیدی به نام اتوکلاو برای استفاده در برنامه های پزشکی.علم گندزدایی و عقیم سازی از سال ۱۸۸۱ با تحقیق رابرت کوچ در مورد ضد عفونی کنندگی بخار و هوای گرم آغاز شد. وی قدرت نفوذ بیشتر نشان داده شده توسط گرمای مرطوب (بخار) را در مقایسه با گرمای خشک نشان داد. سرانجام ، در سال ۱۹۳۳ فن آوری مدرن اتوکلاو با اولین دستگاه ضدعفونی کننده بخار تحت فشار که عملکرد را با اندازه گیری درجه حرارت در خط تخلیه محفظه (دام ترموستاتیک) کنترل می کرد ، ارائه شد. 

اتوکلاو چیست؟

 اولین ضدعفونی کننده بخار ساخته شده در سال ۱۸۸۰ توسط چارلز چمبرلند

اتوکلاو از سه قسمت تشکیل شده است: 

محفظه فشار
درب
بخاری برقی 

محفظه فشار: شامل سیلندر بزرگی (عمودی یا افقی) که مواد برای استریل در آن قرار می گیرد. از فلز اسلحه یا فولاد ضد زنگ ساخته شده است و در یک جعبه آهن پشتیبانی می شود.

بیشتر بخوانید : سنسور شتاب سنج چیست؟ (کاربرد های کمتر شناخته شده از فرمول شتاب)

 درب :توسط گیره های پیچ بسته می شود و توسط واشر آزبست از حالت هوای خارج خارج می شود. درب دارای موارد زیر است :
-یک شیر تخلیه برای تخلیه هوا و بخار
-فشار سنج (فشار را در سطح خاصی تنظیم می کند)
-شیر اطمینان (برای از بین بردن بخار اضافی)

بخاری برقی:  به ژاکت متصل است؛ که آب را گرم می کند تا بخار تولید کند.

انواع اتوکلاوها

 اتوکلاو از نوع جاذبه جاذبه: متداول ترین نوع مورد استفاده در آزمایشگاه ها است و در اندازه ها و ابعاد مختلف موجود است.
۱- نوع عمودی (ظرفیت حجم کم)
۲- اتوکلاو افقی (ظرفیت حجم زیاد)
۳-اتوکلاو از نوع جابجایی فشار مثبت
 ۴-نوع جابجایی فشار منفی (خلا).

اتوکلاو چگونه کار می کند؟

اتوکلاو معمولاً در محیط های بهداشتی برای عقیم سازی دستگاه های پزشکی استفاده می شود. مواردی که باید عقیم شوند درون یک مخزن تحت فشار قرار می گیرند که معمولاً به آن محفظه گفته می شود. سه عامل برای اطمینان از عقیم سازی موفق بخار در اتوکلاو حیاتی هستند: زمان ، دما و کیفیت بخار.

بیشتربخوانید: فشارسنج Hastelloy برای فرآورده‌های به شدت خطرناک

برای تأمین این نیازها ، سه مرحله برای فرآیند اتوکلاو وجود دارد:
۱٫ فاز مطبوع (C): هوا باعث عقیم سازی می شود و باید در مرحله اول چرخه عقیم سازی معروف به تهویه از محفظه خارج شود. در دستگاه های ضدعفونی کننده بخار از نوع حذف دینامیک هوا ، می توان هوا را با استفاده از سیستم خلاuum از محفظه خارج کرد. همچنین می توان آن را بدون استفاده از سیستم خلاuum با استفاده از مجموعه ای از گرگرفتگی ها و پالس های فشار از بین برد. دستگاه های ضدعفونی کننده نوع جاذبه با استفاده از بخار هوا را در محفظه جابجا می کنند و هوا را به تخلیه دستگاه ضدعفونی کننده منتقل می کنند.
۲٫مرحله قرار گرفتن در معرض (S): پس از خارج شدن هوا ، تخلیه دستگاه ضدعفونی کننده بسته می شود و بخار به طور مداوم در محفظه وارد می شود و به سرعت فشار و دما را در داخل به یک سطح از پیش تعیین شده افزایش می دهد. چرخه وارد مرحله قرار گرفتن در معرض می شود و اقلام در دمای عقیم سازی برای مدت زمان مشخصی که برای عقیم سازی آنها لازم است ، نگهداری می شوند.
۳٫ فاز اگزوز (E): در مرحله آخر چرخه ، اگزوز ، تخلیه دستگاه ضدعفونی کننده باز شده و بخار برداشته می شود ، رگ را کم فشار می کند و مواد موجود در بار را خشک می کند.

هزینه اتوکلاو چقدر است؟

هزینه های اتوکلاو به دلیل کاربردها و کاربردهای مختلف این فناوری می تواند بسیار متفاوت باشد. اتوکلاو های صنعتی و دارویی برای استفاده خاصی سفارشی و تولید می شوند و بنابراین هزینه ها در مقایسه با اتوکلاوهایی که در بیمارستان یا مطب دندانپزشکی پیدا می کنید متفاوت است.در برنامه های مراقبت های بهداشتی ، هزینه های اتوکلاو می تواند براساس ظرفیت و روش نصب باشد. فراتر از هزینه اولیه اتوکلاو ، نگهداری و هزینه محصولات اطمینان و نظارت بر عقیم سازی باید در نظر گرفته شود. بسته به سازنده اتوکلاو ، هزینه های هر چرخه ، مصرف برق و هزینه های نگهداری ممکن است در طول زمان متفاوت باشد و باید برای مقایسه کل هزینه مالکیت شما در طول زمان ارزیابی شود.

اتوکلاو صنعتی در مقابل اتوکلاو پزشکی
اتوکلاو ممکن است در انواع کاربردهای صنعتی و پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. اتوکلاو های صنعتی در محیط های تولیدی برای پردازش قطعات و مواد با استفاده از بخار و فشار گرم استفاده می شوند: به عنوان مثال ، در ساخت چوب های تحت فشار و لاستیک های مخصوص مورد استفاده در لاستیک های ماشین شما. اتوکلاوها در تحقیقات علمی و صنایع دارویی نیز مورد استفاده قرار می گیرند – فراتر از تجهیزات استریل کننده که در تحقیقات آزمایشگاهی استفاده می شود ، بیشتر اتوکلاوها به چرخه مایع مجهز می شوند تا مایعات را در محیط آزمایشگاه عقیم کنند.

مزایای اتوکلاو
استفاده از روش استریلیزاسیون با حرارت خشک مزایای مختلفی دارد و این مزایا عبارتند از:
• باعث خوردگی یا زنگ زدگی فلزات نمی شود.
• نسبتاً ارزان است.
• هیچ بخار یا آلاینده ای مضر یا خطرناک آزاد نمی کند.

معایب اتوکلاو
معایب عقیم سازی با گرما خشک عبارتند از:
• نسبتاً کند است (ممکن است چند ساعت طول بکشد)
• بسیاری از اشیا cannot نمی توانند در برابر درجه حرارت بسیار بالا مورد نیاز برای عقیم سازی حرارت خشک مقاومت کنند (به عنوان مثال: برخی از پلاستیک ها ذوب می شوند)

امیدواریم این مقاله مفید واقع شود لطفا نظرات خودرا با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید : سنسور دما چیست؟ چه کاربرد و مزایایی دارند؟

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور , سنسور اکسیژن, سنسور فشار ، سنسور آتونیکس , ترانسمیتر فشار, ترانسمیتر فشار ویکا ، سنسور القایی , پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x