خدمات پشتیبانی

چگونگی اتصال صحیح سنسور فشار به سیستم ارتینگ

 استفاده از سیستم ارتینگ استاندارد و حفاظت از تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی امری بسیار مهم و ضروری است.  با افزایش استفاده از سیستم های دیجیتالی بسیار حساس، بازنگری در طراحی و نصب و نگهداری از سیستمهای ارتینگ حفاظتی، بسیار الزامی است.

 

بیشتر بخوانید :چگونه بهترین سنسور فشار را انتخاب کنیم ؟

بیشتر بخوانید :گواهینامه ATEX و IECEx چیست ؟ (تجهیزات ضد انفجار / محیط های پرخطر)

آشنایی با سیستم ارتینگ

معنای ارت، زمین و خنثی

ارت زمین و خنثی، با یکدیگر متفاوت هستند. خنثی، مرجع فازها در سیستم الکتریکی سه فاز است، همان «منفی» کابل است که جریان را حمل می‌کند.
ارت فیزیکی، مسیری برای تخلیه جریان است که می‌تواند کیس یا پوشش تجهیزات باشد یا در زمان اتصال کوتاه، از طریق آن تخلیه می‌شود. برای نصب ارت زمین، چندین روش وجود دارد.

چطور ارت زمین نصب کنیم؟ (زمین کردن)

رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین روش، دفن و فرو کردن یک میله در زمین است. در یک زمین فیزیکی مرسوم، یک میله که با لایه‌ای نازک از مس پوشانده شده را در عمق مشخصی از زمین دفن می‌کنند و با سنگ نمک می‌پوشانند، با گذر زمان، به دلیل خورندگی طبیعی خاک، این میله دچار خرابی و فرسایش خواهش شد، در نتیجه ظرفیت محافظتی آن کاهش پیدا خواهد کرد و در این هنگام، ضروری است که جایگزین شود.

زمین کردن

اگر می‌خواهید سیستم زمین ارت بهتری داشته باشید، می‌تواند دو یا سه میله را در نقاط مختلفی در زمین قرار دهید و آن‌ها را به یکدیگر متصل کنید.
یک روش بهتر نصب زمین فیزیکی، قرار دادن یک شبکه است که روی سطح زمین به شکل شبکه‌ای از رساناهای الکتریکی با ضخامت خوب و پوشش در زمین در عمق کمی قرار می‌گیرد.

  سنسور دما چیست؟ (آشنایی با انواع ترمیستور، RTD، ترموکوپل)

سطح تماس و چیدمان شبکه محافظت بالاتری از یک میله معمولی مرسوم را فراهم می‌آورد. در هر دو حالت، بسیار مهم است که زمین فیزیکی، نسبت به سوییچ اصلی خنثی باشد. این اتصال کمک می‌کند که در برابر شوک الکتریکی محافظت ایجاد شود و به سیستم الکتریکی سه فاز مقاوم‌تر و پایدارتری منتهی می‌شود.

مزایا و نکات مربوط به سیستم ارتینگ

  • همیشه به خاطر داشته باشید که یک سیستم خوب زمین، برای نصب الکتریکی ایمن بسیار بسیار مهم است.
  • توصیه می‌شود که فراموش نکنید که این لوله‌های مسی و دیگر اجزای سیستم، نیاز به نگهداری و تعویض دارند، چون با گذر زمان، دچار استهلاک و خرابی می‌شوند.
  • نصب محافظت ارت زمین بسیار مهم است و همچنین خرید سیستم تنظیم ولتاژ (رگولاسیون ولتاژ) نیز به همان اندازه اهمیت دارد.
  • محافظت از تجهیزات شما در برابر نوسانات ولتاژ.

سیستم ارتینگ و سنسور فشار

در هنگام نصب سنسور فشار، جهت محافظت از مدارهای الکترونیکی داخل سنسور در برابر هر گونه نویز و اختلالات الکتریکی حتما باید از کابل های شیلد دار حداقل ۳ یا ۴ رشته ای استفاده نمود. نوع شیلد می تواند از نوع مس یا دیگر فلزات رسانا به خصوص آلومینیوم باشد. یک سمت شیلد (سمت کانکشن الکتریکی) باید به صورت اتصال باز باشد (به هیچ قسمتی متصل نباشد) و به هیچ وجه به سنسور متصل نشود و سمت دیگر شیلد باید مستقیما به سیستم ارتینگ استاندارد یا مرکزی (چاه ارت) متصل گردد.

همچنین پایه ارت سنسور فشار نیز باید به صورت کاملا مستقل و جداگانه به سیستم ارتینگ استاندارد یا سیستم ارتینگ مرکزی (چاه ارت) متصل گردد.

  سنسورهای فشار در چه سطوحی پیکربندی می شوند؟

اتصال باز شیلد در سیستم ارتینگ

بیشتر بخوانید :ضربه قوچ (Water hammer) و کاویتاسیون (Cavitation)

بیشتر بخوانید :درستی (Accuracy) چیست؟

نکات بسیار مهم در نصب سنسور فشار و سیستم ارتینگ

۱-توجه داشته باشید به هیچ عنوان شیلد نباید به پایه ارت سنسور متصل شود. اگر اشتباها یک سر شیلد به پایه ارت سنسور متصل شود و سپس سر دیگر شیلد و پایه ارت سنسور هر دو به سیستم ارتینگ مرکزی متصل شوند باعث به وجود آمدن جریان گردابی خواهد شد و در واقع منجر به خارج شدن شیلد از مدار و از دست رفتن خاصیت آن خواهد شد.
 در کاربرد های صنعتی الزاما باید کلیه تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی اعم از سنسور فشار، موتور های الکتریکی، اینورتر (درایو)، PLC ، مبدل ها و منابع تغذیه و غیر به صورت مجزا به سیستم ارتینگ مرکزی متصل گردند. 

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان پایه ارت تجهیزات مختلف را نباید با یکدیگر سری (متصل) کرد، این بدین معنی است که پایه ارت یک تجهیز نباید ابتدا به پایه ارت یک تجهیز دیگر متصل و سپس به سیستم ارتینگ مرکزی وصل شود. این کار باعث می شود که اگر یکی از تجهیزات دچار مشکل شد دیگر تجهیزات نیز تحت تاثیر قرار گرفته و دچار مشکل شوند. در واقع هر کدام از تجهیزات باید به صورت مجزا به سیستم ارتینگ مرکزی متصل شوند.

۲-توجه داشته باشید که پیچ و مهره ها و لولا ها و اتصالات به هیچ عنوان به خوبی وظیفه انتقال ارت را انجام نمی دهند بنابراین به طور مثال باید در تابلو های برق حتی برای پایه و درِ تابلو ارت مجزا در نظر گرفته شود و بهتر است سیم ارت به آن قسمت ها جوش داده شود.  برای جوش دادن قطعات مسی به یکدیگر می توانید ترجیحا از جوش برنج یا نقره استفاده کنید و در صورت عدم دسترسی به این نوع از جوش ها از جوش (Cad weld) نیز می توانید استفاده نمایید .

بیشتر بخوانید :دیافراگم سیل و کپیلاری چیست ؟

بیشتر بخوانید :اسنابر فشار و محافظ اور پرشر (محافظ فشار مازاد)

 

  سنسور پدال گاز و علائم خرابی آن

 

محمدرضا هستم علاقه مند به اتوماسیون و تجهیزات اندازه گیری فشار.

خوشحال میشم توی قسمت نظرات برام دیدگاه تون رو بنویسید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x