خدمات پشتیبانی

انتخاب شیرهای منیفولد مناسب برای گیج فشار

هدف یک شیر منیفولد، ایزوله کردن یا مسدود کردن دبی سیال در سیستم است، تا سیال فرآیند از ابزارآلات فشار جدا شود.

یک منیفولد بلاک-اند-بلید (block-and-bleed) برای ایزوله کردن یا مسدود کردن سیال فرآیند آپ‌استریم از ابزارآلات استفاده می‌شود و bleeding off یا ونتینگ سیال باقیمانده سیستم را در سمت داون‌استریم منیفولد ممکن می‌سازد.

شیرهای منیفولد در پیکربندی‌های تک-شیر، دو-شیر، سه-شیر، چهار-شیر و پنج-شیر موجود هستند. تمام این منیفولدها دستگاه‌های shut off (خاموش‌کننده) هستند که برای حذف ابزار وصل‌شده، طراحی شده‌اند.

این باعث می‌شود که ابزار فشار، بدون نیاز به تجربه کردن افت در سیال فرآیند، قابل تعویض یا کالیبراسیون مجدد باشد.

منیفولدهای تک-شیر (۱-valve) طراحی شده‌اند که ابزارآلات فشار را مسدود یا ایزوله کنند.

منیفولدهای دو-شیر (۲-valve) طراحی شده‌اند که با ابزارآلات فشار، block and bleed کنند.

منیفولدهای سه-شیر (۳-valve) طراحی شده‌اند که با ابزارآلات فشار تفاضلی، فشار را مسدود و تعدیل کنند.

منیفولدهای پنج-شیر (۵-valve) طراحی شده‌اند که با ابزارآلات فشار تفاضلی، فشار را مسدود، bleed و تعدیل کنند.

منیفولدهای تک‌شیر

یک منیفولد تک‌شیر در یک بلوک منفرد با پورت‌های ورودی و خروجی پیچ نری و مادگی طراحی شده تا ابزارآلات فشار را از سیال فرآیند ایزوله کند. این شیر تک‌بلوک با یک دسته آبی مشخص می‌شود.

به شکل استاندارد با فولاد ضد زنگ ۳۱۶ با پکینگ شیر PTFE موجود هستند. متریال‌هایی مثل آلیاژ هستلوی-سی (Hastelloy-C) و مونل بسته به درخواست موجود هستند، و پکینگ شیر گرافویل برای کاربردهای دمای بالاتر.

منیفولدهای دو شیر

یک منیفولد دو شیر در یک بلوک منفرد با پورت‌های ورودی و خروجی پیچ نری و مادگی طراحی شده، ترکیبی از یک شیر ایزولاسیون و شیر کالیبراسیون/ونت (bleed). شیر بلوک با یک دسته آبی مشخص می‌شود و شیر bleed با دسته قرمز مشخص می‌شود.

  نحوه‌ی کارکرد مونو فلنج (شیر انسداد و تخلیه)

به شکل استاندارد با فولاد ضد زنگ ۳۱۶ با پکینگ شیر PTFE موجود هستند. متریال‌هایی مثل آلیاژ هستلوی-سی (Hastelloy-C) و مونل بسته به درخواست موجود هستند، و پکینگ شیر گرافویل برای کاربردهای دمای بالاتر.

شیرها در پیکربندی‌های رایج نوع in-line یا L-شکل یا Y-شکل موجود هستند.

منیفولدهای سه شیر

یک منیفولد سه شیر شامل یک شیر تعادل‌ساز (equalizing) و دو شیر مسدودگر (blocking) است. یک شیر blocking در سمت فشار بالا و دیگری در سمت فشار کم با دسته‌های آبی است. در هنگام عملیات و فعالیت نرمال، دو شیر block باز هستند و همزمان شیر equalizing بسته است.

شیرهای block ایزولاسیون ابزار را فراهم می‌کنند و به شیر equalizing سبز تخصیص داده شده و بین اتصالات فرآیند بالا و پایین (high و low) ابزار فشار قرار گرفته تا فشارهای برابر را در دو طرف ایجاد کند.

منیفولدهای پنج شیر

یک منیفولد پنج شیر، شامل یک شیر equalizing، دو شیر مسدودگر و دو شیر bleeding است. یک شیر مسدودگر در سمت فشار بالا و دیگری در سمت فشار پایین با دسته‌های آبی هستند.

شیرهای bleeding با قرمز مشخص شده‌اند و امکان ونتینگ (تخلیه‌ی) فشار محبوس از طریق یک لوله به موقعیتی ریموت را محقق می‌کنند.

آن شیر equalizing سبز است و بین اتصالات بالا و پایین ابزار فشار قرار دارد تا فشارهای برابر در هر دو سمت را فراهم کند. در زمان عملیات و فعالیت نرمال، دو شیر مسدودگر باز هستند و شیر equalizing و شیرهای bleeding بسته هستند.

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کتی
کتی
1 سال قبل

عالی بود ممنونم

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x