خدمات پشتیبانی

آیا کاربرد من، نیاز به سنسورهای خروجی NAMUR دارد؟

سنسورهای خروجی NAMUR (یا نامور) مناسب کاربردهایی هستند که استاندارد القایی و سنسورهای خازنی یا انکودرهای چرخشی برای آن‌ها مناسب است، اما برای استفاده در مکان‌های خطرناک نیز ایمن هستند. سنسورهای خروجی NAMUR برای کاربردهایی ایده‌آل هستند که حضور بخار، گرد و غبار، فیبر یا گاز فرار ممکن است خطری بالقوه ایجاد کند.

صفحه محصولات سنسور مجاورتی

برای جلوگیری از انفجار در نواحی خطرناک، این سنسورها با قدرت ۸٫۲ ولت و کمتر از ۵ کار می کنند تا از مدار محافظت کنند. این سطح انرژی، جلوی این مساله را می‌گیرد که دستگاه، انرژی کافی برای احتراق و شروع یک انفجار را نداشته باشد. سنسورهای خروجی NAMUR به یک تقویت‌کننده یا آمپلی‌فایرِ جداکننده متصل می‌شوند که جریان و ولتاژ به سنسور را محدود می‌کنند و سیگنال را در هنگام بازگشت تقویت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: گواهینامه ATEX و IECEx و محیط های پرخطر (نمودار و جداول فارسی)

آیا کاربرد شما نیازمند یک سنسورهای خروجی NAMUR است؟ برای اینکه به شما کمک کنیم که بهتر تصمیم بگیرید، چند مورد از کاربردهای رایج این سنسورها را در ادامه برای شما مطرح کرده‌ایم:

سنسورهای خروجی NAMUR برای داروسازی

این سنسورها در تمام بخش‌های فرآیندهای تولیدی داروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که مواد شیمیایی فرار و ناپایدار در این فرآیندها، نواحی خطرناکی را ایجاد می‌کنند، پس به سنسورهای خروجی NAMUR نیاز است.

به طور مثال در مخازن نگهداری، سنسورهای NAMUR روی سطح پرشده نظارت می‌کنند. سنسورهای خازنی هم استفاده می‌شوند، چون می‌توانند از ورای سایت گلس‌های (شیشه‌های اندازه‌گیری) غیررسانا، مواد را شناسایی کنند.

یک کاربرد رایج دیگر، استفاده از سنسورهای القایی NAMUR برای شناسایی حضور و وجود در محفظه‌ی استریل‌سازی (استریلاسیون) است، به طور مثال، برای تضمین این مسئله که یک در کاملا بسته شده است.

  سنسور رطوبت و هرآنچه در مورد آن باید بدانید.

تولید رنگ و رنگ آمیزی

در تولید رنگ، مواد خام از جمله رنگدانه‌ها، حلال‌ها و دیگر مواد شیمیایی، پردازش شده و با هم ترکیب و میکس می‌شوند.

بسیاری از این مواد شیمیایی فرار و ناپایدار هستند و شاید بخار و گازهایی اشتعال‌پذیر از خود ساطع کنند.

همچنین سیستم‌های کانوایر که قوطی‌های رنگ را در فرآیندهای پر شدن قوطی و مهر و موم کردن (سیلینگ) حرکت می‌دهند، از سنسورهای القایی NAMUR برای تشخیص حضور قوطی‌ها استفاده می‌کنند.

در صنعت خودروسازی، از سنسورهای القایی NAMUR در اتاق‌های رنگ استفاده می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که در زمان فرآیند رنگ‌آمیزی، درها کاملا بسته هستند.

رنگ آمیزی خودرو

سنسورهای خروجی NAMUR اندازه‌گیری

سنسورهای خروجی NAMUR برای کاربردهای اندازه‌گیری کاملا مناسب هستند. کاربردهای رایج اندازه‌گیری برای دستگاه‌های NAMUR عبارتند از: استفاده از فلومترها (دبی‌سنج‌ها) برای اندازه‌گیری مقادیر گازها، شمردن تعداد چرخ زنجیرهای دور یک دنده، تشخیص اینکه یک اندازه‌گیر در موقعیت باز است یا بسته و نظارت بر چرخش.

همچنین در صنعت اندازه‌گیری شرایطی پیش می‌آید که نیاز به فرکانس سوییچینگ بالا وجود دارد. سنسورهای NAMUR به دلیل اینکه تنها یک سیم‌پیچ و نوسان‌ساز دارند، این نیازمندی را تامین می‌کنند.

به دلیل وجود اجزای فلزی در اندازه‌گیرهای القایی NAMUR، کاربردهای اندازه‌گیری معمولا از سنسورهای القایی NAMUR بهره می‌گیرند. همچنین از انکودرهای چرخشی NAMUR مناسب مناطق خطرناک در کاربردهای اندازه‌گیری استفاده می‌شود.

سیستم‌های HVAC

سیستم‌های HVAC از طریق مجرا و کانال‌های هوا، گرمایش، تهویه‌ی هوا و تهویه‌ی مطبوع را برای ساختمان‌ها فراهم می‌آورند. سیستم‌های اطفای حریق هم در این کانال پیاده‌سازی می‌شوند تا جمع شدن گرد و غبار قابل اشتعال را تشخیص دهند.

  سنسورهای فوتوالکتریک آتونیکس با فناوری IO-Link

سنسورهای خازنی NAMUR روی ضخامت لایه گرد و غبار نظارت می‌کنند و اگر گرد و غبار زیادی موجود باشد، خروجی آن‌ها فعال می‌شود.

تهویه مطبوع

نفت و گاز

صنعت نفت و گاز به شکل گسترده با مواد فرار و ناپایدار سر و کار دارد، بنابراین بدیهی است که سنسورهای خروجی NAMUR در سراسر این صنعت استفاده می‌شوند.

کاربردها عبارتند از تشخیص وجود برای دکل‌های نفتی روی زمین یا سکوهای نفتی روی آب (offshore) همچون deck و تاپ درایو و رکر لوله، دراورکس (draw works) و جلوگیری از انفجار. این کاربردها از سنسورهای القایی NAMUR استفاده می‌کنند چون اهداف فلزی هستند. پالایشگاه‌ها نیز از سنسورهای خازنی NAMUR برای تشخیص سطح استفاده می‌کنند.

سیالات

بخارهای خارج شده از ترکیب مواد شیمیایی، یک خطر انفجار بالقوه در تولید سیالات است. به طور مثال، برای تولید سیال شوینده‌ی شیشه (شیشه‌شور)، گلیکول، آب و دیگر مواد با هم ترکیب می‌شوند.

از سنسورهای NAMUR برای نظارت بر سطح در این مخازن نگهداری استفاده می‌شود. در این مورد، سنسورهای خازنی NAMUR از طریق سایت گلس‌ها، بر سطح سیال نظارت می‌کنند.

پودرها

پودرها در گستره‌ی وسیعی از کاربردهای اتوماسیون صنعتی، یک خطر به حساب می‌آیند. در فرآیند تولید ایربگ (کیسه هوا)، ماشین‌ها پودر را در اجزای آغازگر (initiator) بار می‌کنند که باد کردن و تورم ایربگ را کلید می‌زند. اینجا به دلیل احتراق‌پذیری پودر، از سنسورهای NAMUR استفاده می‌شود.

پرس‌ها و ماشین‌آلات فرآیند

سنسورها بازخورد سطح و ضربه را برای پرس‌ها و ماشین‌آلات پردازشی و فرآیند فراهم می‌کنند. فشار و دماهای بالا در صنعت فرآیند، رایج است. ترکیب کردن این حالت با مواد فرار و ناپایدار، باعث می‌شود که به سنسورهای NAMUR نیاز داشته باشیم.

  سنسور التراسونیک IFM برای هوای بهتر

موارد مذکور، مثال‌هایی اندک از کاربردهایی هستند که استفاده از انکودرها و سنسورهای خروجی NAMUR در آن‌ها مطلوب یا ضروری است. آیا شما کاربردی دارید که در آن نیاز به سنسور NAMUR وجود دارد؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x