خدمات پشتیبانی

RFID چیست؟ (انواع، ویژگی ها و نکات مهم)

RFID یا سامانه بازشناسی با امواج رادیویی، از امواج رادیویی ساطع شده توسط یک هد خوانش برای خواندن اطلاعات ذخیره‌شده روی تگ‌های خوانش (read tags) استفاده می‌کند. سپس تگ‌های خوانش، اطلاعات شناسایی را از طریق یک آنتن داخلی، به دستگاه خوانش (بازخوان) برمی‌گردانند.

محصولات ابزار دقیق

یک سیستم RFID از موارد زیر ساخته شده:

  • ریدر RFID (یا RFIDخوان)
  • ترانسپوندر RFID

انواع RFID

سه نوع تکنولوژی تگ RFID وجود دارد که برای مخابره‌ی اطلاعات شناسایی استفاده می‌شود: منفعل یا پسیو (passive)، نیمه‌منفعل یا نیمه‌پسیو (semi-passive) و فعال یا اکتیو (active).

  • تگ‌های پسیو (passive): منبع تغذیه برای خود ندارند. اطلاعات را با استفاده از امواج رادیویی انتقال می‌دهند، که شامل یک جریان در تراشه‌های داخل تگ‌هاست.

 

  • تگ نیمه‌پسیو (semi-passive): با باتری‌هایی کار می‌کنند که در حفظ برق خود سنسور کمک می‌کند، اما مثل تگ‌های پسیو، امواج رادیویی هستند که اطلاعات را از بازخوان‌ها (readers) انتقال می‌دهند.

 

  • تگ اکیتو (active): ترانسمیتر و منبع تغذیه مخصوص خود را دارند، که معمولا این منبع، یک باتری است. منبع تغذیه برای روشن کردن مدار میکروچیپ (ریزتراشه) داخل تگ استفاده می‌شود و یک سیگنال را منتشر می‌کند که توسط بازخوان RFID (RFID Reader) دریافت می‌شود.

دستگاه بازخوان

 پسیو و نیمه‌پسیواکتیو
مزیتهزینه‌های خرید پایینبازه‌های سنسینگ بالاتر
ثبت و ضبط پیوسته‌ی داده‌های اندازه‌گیری‌شده ممکن است
عیببازه‌های سنسینگ پایین‌ترهزینه‌های نگهداری، به لطفا تعویض باتری‌ها
هزینه‌های خرید بالاتر

مزایای RFID چیست؟

فناوری RFID را اساسا می‌توان به عنوان یک فناوری تشخیص یا شناسایی «تحمل‌کننده خطا» و بسیار انعطاف‌پذیر تعریف کرد. شناسایی یک جسم، نه نیاز به خط لیزر دقیق دارد، نه عمق میدان در آن اهمیت دارد.

مهمترین مزایا در یک نگاه:

با استفاده از فناوری RFID، شناسایی اشیا و اجسام، بدون خط دید مستقیم بین دستگاه خواندن/نوشتن RFID و ترانسپوندر امکان‌پذیر است.

به این شکل حتی اشیای بسیار آلوده و ترانسپوندرهای RFID را نیز شناسایی می‌کند که استفاده از فناوری RFID را در شرایط چالش‌برانگیز محیطی ممکن می‌سازد.

اشیایی که بسته‌بندی شده‌اند، در جعبه حمل و نقل قرار دارند یا در یک جسمی دیگر نصب شده‌اند، قابل شناسایی هستند.

علاوه بر این، هم‌تراز بودن اشیا، به عنوان مثال بر روی یک تسمه نقاله، مسئله مهمی نیست، در حالتی که این مساله در سیستم‌های شناسایی نوری (اپتیکال) وجود دارد. در صورتی که ترانسپوندر در سمت مخالف ریدر RFID قرار گرفته باشد، جسم همچنان قابل شناسایی است.

این عدم وابستگی به تراز بودن ترانسپوندر RFID و ریدر RFID، انعطاف‌پذیری بیشتری را در نحوه اتصال ترانسپوندر به جسم و نحوه تراز شدن شی با ریدر RFID فراهم می‌کند.

با استفاده از فناوری RFID، صدها ترانسپوندر در ثانیه را می‌توان به طور همزمان شناسایی کرد (که به آن بالک ریدینگ یا خوانش همزمان انبوه گفته می‌شود).

با استفاده از فناوری RFID، اطلاعات موجود در یک ترانسپوندر نه تنها قابل خواندن است، بلکه می‌توانند اصلاح یا بازنویسی شوند. این به طور مستقیم در فرآیند اتفاق می‌افتد و اطلاعات اضافی (فرآیند) را ممکن می‌سازد تا مستقیما روی تراشه جسم مورد شناسایی ذخیره شوند.

فناوری RFID تشخیص و شناسایی مطمئن اجسام و اشیا را در فواصل کوتاه و بلند (تا ۱۰ متر) ممکن می‌سازد.

RFID این امکان را فراهم می‌آورد که مقادیر زیادی از داده‌ها (تا ۶۴,۰۰۰bits) مخابره و روی ترانسپوندرها ذخیره شوند.

خوانش انبوه

با استفاده از فناوری RFID، اطلاعات موجود در یک ترانسپوندر نه تنها قابل خواندن است، بلکه می‌توانند اصلاح یا بازنویسی شوند. این به طور مستقیم در فرآیند اتفاق می‌افتد و اطلاعات اضافی (فرآیند) را ممکن می‌سازد تا مستقیما روی تراشه جسم مورد شناسایی ذخیره شوند.

فناوری RFID تشخیص و شناسایی مطمئن اجسام و اشیا را در فواصل کوتاه و بلند (تا ۱۰ متر) ممکن می‌سازد.

RFID این امکان را فراهم می‌آورد که مقادیر زیادی از داده‌ها (تا ۶۴,۰۰۰bits) مخابره و روی ترانسپوندرها ذخیره شوند.

خواندن و نوشتن rfid

در مقایسه با محصولات شناسایی نوری (اپتیکال)، یک مزیت دیگر فناوری RFID این است که یک ریدر می‌تواند طیف گسترده‌ای از کاربردها را پوشش دهد. می‌تواند این کار را بدون نیاز به هیچ گونه تغییر و اصلاح مکانیکی مانند عدسی‌های خاص، دستگاه‌های روشنایی یا لنزهای ویژه انجام دهد.

علاوه بر این، اندازه میدان خوانش را می‌توان با استفاده از تنظیمات نرم‌افزاری، به شکلی انعطاف‌پذیر با نیازهای خاص مورد نظر تنظیم کرد.

در ادامه، فهرستی از مزایای بیشتر RFID در مقایسه با فناوری‌های شناسایی نوری (اپتیکی) آورده شده است:

 تکنولوژی شناسایی   
RFIDنوری (اپتیکی)
HFUHFریدرهای کد مبتنی بر تصویراسکنر بارکدی
برد کوتاه

(
****
برد متوسط

(۰٫۵٫٫٫۲m)
-***
برد طولانی

(>5m)
-*--
ریدینگ همه جهته***-
بدون نیاز

به خط دید مستقیم
**--
مصون در برابر تاثیرات محیطی**--
بدون نیاز به نگهداری**--
بالک ریدینگ

(خوانش انبوه)
-*--
قابل بازنویسی**--
  انتخاب لیفتراک مناسب

یک ریدر RFID چیست؟

یک ریدر RFID (همچنین: دستگاه خواندن/نوشتن RFID) دارای یک آنتن است که درخواست‌ها را به ترانسپوندر RFID ارسال می‌کند و داده‌ها را از آن دریافت می‌کند.

همچنین ریدر RFID توانایی ارزیابی داده‌های دریافتی و رمزگشایی آن‌ها را به فرمت هدف مورد نظر دارد. در نهایت، ریدر RFID دارای رابط‌های مختلفی است که امکان فوروارد کردن داده‌ها به سیستم هدف مورد نظر (کامپیوتر، کنترلر، سیستم ابری و غیره) را فراهم می‌آورد.

آنتن RFID چیست؟

آنتن RFID، یک قطعه‌ی مکانیکی است که انتشار و دریافت میدان الکترومغناطیسی را تنظیم می‌کند.

آنتن، تراشه ترانسپوندر RFID را ممکن می‌سازد که اطلاعات شناسایی را به ریدر RFID ارسال کند یا درخواست‌ها را دریافت کند.

آنتن می‌تواند مستقیما با ریدر RFID ادغام شود (آنتن داخلی) یا از ریدر RFID جدا باشد و از طریق یک پایه  متصل شود (آنتن خارجی).

ترانسپوندر RFID چیست؟

یک ترانسپوندر RFID (همچنین: تگ RFID) از یک آنتن و یک تراشه (همچنین: IC، مدار مجتمع) تشکیل شده است.

این تراشه، ارتباطات با ریدر RFID را کنترل می‌کند و به عنوان یک بانک حافظه برای داده‌های مربوطه لازم (تا ۶۴,۰۰۰ bits) برای شناسایی جسم عمل می‌کند.

بازه سنسینگ RFID چیست؟

بازه سنسینگ یک سیستم RFID به عوامل متعددی بستگی دارد. این عوامل عبارتند از فرکانس ریدر RFID، ترانسپوندر RFID مورد استفاده و تراشه آن، تراز بودن تگ و ریدر، و همچنین تاثیرات محیطی.

بسته به فرکانس مورد استفاده برای یک سیستم RFID، می‌توان بازه‌های سنسینگ متفاوتی را محقق کرد.

LF RFID: تا ۰٫۱ متر

HF RFID: تا ۰٫۳ متر

UHF RFID: تا ۱۰ متر

انتخاب ترانسپوندر RFID تا حد قابل توجهی، بر بازه خوانش قابل انجام، تاثیر می‌گذارد. به طور کلی می‌توان گفت که هر چه مساحت سطح آنتن بزرگ‌تر باشد، بازه سنسینگ بیشتر است.
تراشه در ترانسپوندر RFID نیز تعیین‌کننده و مهم است. تراشه‌ها در سال‌های اخیر، به شکل قابل توجهی حساس‌تر شده‌اند. در نتیجه، برای دریافت داده‌ها (لینک فوروارد) یا ارسال داده‌ها (لینک برگشت)، به انرژی کمتری از ریدر RFID نیاز دارند.

بازه‌های سنسینگ تا ۱۰۰ متر را می‌توان برای سیستم‌های RFID با ترانسپوندرهای اکتیو (فعال) محقق کرد.

یک عامل دیگر، تراز بودن تگ RFID و ریدر RFID است. هم‌ترازی بهینه ترانسپوندر RFID می‌تواند بازه سنسینگ را تا حد قابل توجهی بهبود بخشد، در حالی که هم‌ترازی غیربهینه، می‌تواند منجر به کاهش قابل توجه بازه سنسینگ شود.

یک عامل تاثیرگذار دیگر، همان محیطی است که در آن سیستم RFID به کار گرفته می‌شود. برخی از مواد و متریال‌ها مانند فلز، دما یا مایعات می‌توانند بر بازه سنسینگ تاثیر بگذارند.

RFID چطور کار می‌کند؟

آنچه که اصطلاحا به آن اینترفیس هوا یا رابط هوا گفته می‌شود، به انتقال داده‌ها از طریق هوا توسط امواج الکترومغناطیسی اشاره دارد. روش انتقال رابط هوا (ریدر ↔ ترانسپوندر) بین LF/HF RFID و UHF RFID متفاوت است.
LF/HF RFID
LF و HF RFID بر اساس اصل کوپلاژ القایی عمل می‌کنند، که سیم‌پیچ آنتن ریدر RFID یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد می‌کند. هنگامی که یک ترانسپوندر RFID در این میدان قرار می‌گیرد، جریانی در سیم‌پیچ آنتن ترانسپوندر القا می‌شود و در نتیجه انرژی ترانسپوندر را تامین می‌کند. این جریان به طور موقت توسط مدارهای موجود در تراشه کاهش می‌یابد که یک سیگنال تولید می‌کند. ریدر RFID تغییر در میدان را تشخیص می‌دهد و سیگنال دیجیتالی را از آن استخراج می‌کند.

  چگونه می توان یک دکل حفاری مناسب انتخاب کرد؟

HF RFID – کوپلاژ القایی
۱) ریدر RFID
۲) سیم‌پیچ آنتن ریدر RFID
۳) ترانسپوندر RFID
۴) سیم‌پیچ آنتن ترانسپوندر RFID
۵) خطوط میدان

UHF RFID

UHF RFID بر اساس اصل کوپلاژ خازنی عمل می‌کند و از روشی موسوم به بک‌اسکتر (backscatter) استفاده می‌کند. آنتن ریدر RFID یک میدان الکترومغناطیسی تولید می‌کند که جریانی را در آنتن ترانسپوندر القا می‌کند و در نتیجه انرژی ترانسپوندر را تامین می‌کند. تراشه‌ی فعال ترانسپوندر، سیگنال حامل را تعدیل می‌کند، که در نتیجه توسط ریدر، دریافت و ارزیابی می‌شود.

هنگام راه‌اندازی سیستم RFID چه مواردی باید در نظر گرفته شود؟

هنگام راه‌اندازی یک سیستم RFID، چند نیازمندی کلی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

  • مفهوم ذخیره‌سازی داده‌ها
  • آیا داده‌ها فقط خوانده می‌شوند و شماره RFID به یک پایگاه داده لینک می‌شود، برای مثال با استفاده از بارکدها ( «داده‌های روی سیستم»)
  • آیا داده‌های جدید (به طور مکرر) روی تگ ( «داده روی تگ») نوشته می‌شوند؟
  • عملیات خواندن/نوشتن چه زمانی و به چه وسیله‌ای تریگر (شروع/فعال) می‌شود؟
  • ریدر RFID به شکل پیوسته می‌خواند/می‌نویسد
  • ریدر RFID بر اساس درخواست، می‌خواند/می‌نویسد (به عنوان مثال، فرمان از یک کنترلر یا سیگنالی از یک سنسور فوتوالکتریک)
  • خروجی داده: چه اطلاعاتی جدا از داده‌های تگ (زمان، مکان، ارزش RSSI و غیره) مورد توجه است؟
  • اتصال به سیستم HOST: رابط (فیلدباس، سیستم IT)، پروتکل

سایر موارد:

محیط پیرامونی، می‌تواند سیستم RFID را تحت تاثیر قرار دهد.

مایعات بین ریدر RFID و ترانسپوندر RFID و همچنین مستقیما پشت ترانسپوندر، تاثیری منفی دارند، به ویژه با RFID UHF. امواج الکترومغناطیسی جذب می‌شوند که از خوانش قابل اطمینان جلوگیری می‌کند.

در فناوری‌های فرکانس پایین‌تر (LF RFID, HF RFID)، مایعات تاثیر کمی دارند یا تقریبا هیچ تاثیری ندارند.

یک منبع تداخل دیگر غیر از مایعات، فلز است. فلز امواج رادیویی را منعکس می‌کند (UHF RFID) یا جذب می‌کند (HF RFID) و بنابراین نباید بین ریدر RFID و ترانسپوندر RFID قرار داده شود. ترانسپوندرهای RFID را می‌توان مستقیما روی فلز اعمال کرد، اما در این مورد باید از تگ‌های ویژه روی فلز یا فضای خالی فراهم‌شده بین فلز و ترانسپوندر RFID استفاده شود.

برای این ترانسپوندرهای RFID، باید دقت ویژه‌ای برای تراز کردن صحیح آنها با ریدر RFID در نظر گرفته شود.

در HF RFID، سیم‌پیچ آنتن تگ باید به گونه‌ای تراز شود که با سیم‌پیچ آنتن ریدر، موازی باشد.

یک تگ/ترانسپوندر RFID می‌تواند چه مقدار داده را در خود نگه دارد؟

ظرفیت داده قابل استفاده، به اندازه حافظه چیپ موجود در تگ RFID بستگی دارد. انواع گسترده‌ای از تراشه‌ها برای ترانسپوندرها وجود دارد و آنها نه تنها از نظر اندازه حافظه موجود، بلکه از نظر حساسیت نیز متفاوت هستند.

به طور کلی، هر چه یک ترانسپوندر ظرفیت حافظه بیشتری داشته باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

بنابراین هنگام انتخاب یک ترانسپوندر مناسب، موارد زیر را در نظر بگیرید:

ظرفیت حافظه تا حدی که لازم باشد بالاترین مقدار و تا حد ممکن، کمترین مقدار باشد. مقادیر کمتر داده نیز زمان خواندن و نوشتن را کاهش می‌دهد.

برای کاربردهای ساده در محدوده UHF، معمولا از تراشه‌هایی با حافظه داده ۹۶ بیتی استفاده می‌شود.

تگ‌های به اصطلاح های‌مموری (با حافظه بالا) از تراشه‌هایی استفاده می‌کنند که می‌توانند تا ۶۴,۰۰۰ bits داده را ذخیره کنند.

کاربرد تگ‌های روی فلز (on-metal) چیست و چرا بسیار گران هستند؟

نصب یک ترانسپوندر استاندارد RFID بر روی یک سطح فلزی، حساسیت آن را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد و ممکن است دیگر نتواند به طور قابل اطمینانی، بخواند یا بنویسد. پس‌زمینه‌ی فلزی، فرکانس رزونانس (تشدید) ترانسپوندرهای استاندارد را detune می‌کند.

آنچه که اصطلاحا به آن‌ها «تگ‌های روی فلز» (on-metal tags) گفته می‌شود، ترانسپوندرهای RFID هستند که به طور خاص برای نصب روی فلز طراحی و ساخته شده‌اند.

تگ‌های روی فلز را می‌توان به لطف ادغام یک فاصله‌دهنده بین فلز و تگ، یا متریال‌های خاصی در قسمت پشتی که از خواص فلز pf محافظت می‌کند، به‌طور قابل اطمینانی روی فلز شناسایی کرد. قیمت تگ‌های روی فلز از قیمت پایین چند یورو شروع می‌شود.

توجه: بازه سنسینگ تگ‌های روی فلز، در صورتی که بر روی مواد غیر فلزی نصب شوند، به شدت کاهش می‌یابد.

ترانسپوندر RFID روی فلز

  انتخاب ولو (شیر صنعتی) مناسب

۱) ترانسپوندر on-metal روی فلز

۲) ترانسپوندر on-metal که روی فلز نیست

۳) ترانسپوندر غیر فلزی روی فلز

هنگام انتخاب ترانسپوندر، چه مواردی باید در نظر گرفته شود؟

انتخاب محصول برای یک سیستم RFID اغلب با ترانسپوندر RFID شروع می‌شود. این چندین گزینه مختلف را ممکن می‌سازد.

بازه سنسینگ مورد نیاز، اغلب می‌تواند به محدود کردن بهترین انتخاب برای ترانسپوندرها کمک کند. این کار همچنین فناوری RFID مناسب را برای استفاده (HF RFID یا UHF RFID) تعیین می‌کند.

همچنین لازم است مشخص شود که ترانسپوندرها روی مواد فلزی، در فرآیندهای دمای بالا (> 150 درجه سلسیوس) یا در مناطق ATEX و یا در تماس با مایعات استفاده می‌شود.

ظرفیت حافظه نیز اکثر اوقات نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. در این مورد لازم است مشخص شود که آیا تمام داده‌ها می‌توانند روی ترانسپوندر ذخیره شوند («داده روی تگ») یا اینکه یک شماره سریال به عنوان مرجع برای پایگاه داده در سیستم کافی است («داده روی سیستم») یا خیر.

در ترانسپوندرهای UHF، منطقه جغرافیایی ترانسپوندر نیز باید در نظر گرفته شود. ترانسپوندرهای ETSI و FCC برای فرکانس‌هایی مشخص و بنابراین برای مناطق/کشورهای خاص بهینه شده‌اند.

ترانسپوندرهای گلوبال (جهانی) برای استفاده در سراسر جهان مناسب هستند اما عملکردی مشابه ترانسپوندرهای سفارشی/تخصصی ندارند.

  • ترانسپوندر ETSI (865 MHz تا ۸۶۸ MHz)
  • ترانسپوندر FCC (902 MHz تا ۹۲۸ MHz)
  • ترانسپوندر جهانی (۸۶۵ MHz تا ۹۲۸ MHz)

لازمه‌ی ارتباط بین ریدر RFID و ترانسپوندر RFID سازگار بودن هر دو مورد است.

ریدر UHF ترانسپوندر UHF; مطابق با ISO/IEC18000-6C / EPC کلاس ۱ نسل دو

HF reader ↔ HF transponder; مطابق با ISO/IEC 15693

تفاوت بین RFID و NFC چیست؟

ارتباطات میدان‌نزدیک یا NFC، بر اساس پروتکل‌های RFID است و از فرکانس مشابه سیستم‌های HF RFID (یا ۱۳٫۵۶ MHz) استفاده می‌کند.

یک سیستم NFC بازه سنسینگ تنها چند سانتی‌متری دارد، یعنی بازه سنسینگ آن بسیار کوتاه است. بنابراین سیستم‌های NFC برای کاربردهای ایمن، به عنوان مثال کنترل دسترسی یا پرداخت بدون تماس، مناسب هستند.

تفاوت اصلی با RFID این است که یک دستگاه NFC نه تنها می‌تواند به عنوان یک ریدر عمل کند، بلکه به عنوان یک تگ (حالت شبیه‌سازی کارت) عمل می‌کند.

SICK هیچ سیستم NFC ارائه نمی‌کند.

آیا RFID یک سنسور است؟

ریدرهای RFID به معنای سنتی و قدیمی، سنسور به حساب نمی‌آیند، چون هیچ نوع اندازه‌گیری فیزیکی یا شیمیایی انجام نمی‌دهند.

ریدرهای RFID، همراه با اسکنرهای بارکد ثابت، اسکنرهای دستی سیار و کدخوان‌های مبتنی بر دوربین، فناوری‌های شناسایی (auto-ID) را تشکیل می‌دهند.

آیا تشعشعات ساطع‌شده از آنتن RFID مضر است؟

RFID از فرکانس‌ها و درجه‌بندی‌های برق مشابه ارتباطات سیار استفاده می‌کند. به عنوان مثال، در اروپا، نباید از حداکثر مجاز (توان خروجی ۲ وات) فراتر برود.

ریدرهای RFID تابع استانداردهای مرتبط هستند و از نظر طبقه‌بندی، خطرناک‌تر از تلفن‌های همراه رایج، محسوب نمی‌شوند.

آیا تگ‌ها در یک جعبه فلزی با استفاده از فناوری RFID قابل خواندن هستند؟

امواج رادیویی ریدرهای RFID به فلز نفوذ نمی‌کنند. تا زمانی که یک طرف جعبه باز باشد، ریدر RFID می‌تواند تگ حاضر را در جعبه فلزی بخواند. تگ‌های داخل جعبه فلزی کاملا بسته را نمی‌توان با استفاده از RFID شناسایی کرد.

چند تگ را می توان به طور همزمان خواند؟

اغلب در فرآیندهای لجستیکی، لازم است بتوانیم تعداد زیادی ترانسپوندر را به طور همزمان بخوانیم. به این مساله، خوانش انبوه یا بالک ریدینگ گفته می‌شود.

به ویژه فناوری UHF RFID برای خواندن چند صد تگ در ثانیه، ساخته شده و توسعه یافته است. حداکثر این تعداد، در درجه اول به مقدار داده‌ای که باید مخابره شود و به نرخ/مدولاسیون مخابره داده پیکربندی‌شده، بستگی دارد. در اینجا باید توجه داشت که نرخ انتقال داده بالاتر، معمولا منجر به حساسیت کمتر می‌شود؛ یعنی تگ‌های دورتر با دقت کمتری خوانده می‌شوند.

۱) گیت RFGS Pro RFID

۲) تونل RFMS Pro RFID

با توجه به کوچک‌تر بودن میدان خوانش، HF RFID تنها می‌تواند چند تگ را به طور همزمان شناسایی کند.

آیا می‌توان موقعیت‌ها را با RFID ثبت و ضبط کرد؟

RFID اصولا یک فناوری شناسایی است. به محض اینکه یک ترانسپوندر RFID وارد میدان خوانش یک ریدر RFID استاتیک می‌شود، موقعیت شی را می‌توان به شکل واضح و بدون ابهام، تعیین کرد. دقت تشخیص موقعیت، به اندازه میدان خوانش ریدر RFID بستگی دارد. اگر ترانسپوندر خارج از میدان خوانش قرار داشته باشد، هیچ اطلاعات موقعیتی را نمی‌توان تعیین کرد.

موقعیت یابی با rfid

آیا می‌توانم با استفاده از RFID مسیریابی کنم؟

تراشه‌های RFID اطلاعات دقیقی در مورد مکان/موقعیت، تراز و جهت حرکت اجسام ارائه می‌کنند. RFID از سایر فناوری‌های جهت‌یابی و مسیریابی (GPS، LiDAR و غیره) پشتیبانی می‌کند، به عنوان مثال، هنگامی که ترانسپوندر RFID پس از رسیدن به یک ناحیه/منطقه خاص، وارد میدان خوانش یک ریدر RFID می‌شود.

آیا ریدرهای RFID می‌توانند زاویه‌ها را اندازه گیری کنند؟

ریدرهای استاندارد RFID نمی‌توانند زاویه بین ریدر RFID و ترانسپوندر RFID را تعیین کنند.

با این حال، ریدرهای ویژه RFID UHF قادر به تعیین زاویه بین ریدر RFID و ترانسپوندر RFID هستند.

یک تفاوت بین این دو وجود دارد:

  • تشخیص ناحیه: ریدر بررسی می‌کند که آیا ترانسپوندر در یک محدوده‌ی زاویه‌ای خاص در مقابل ریدر قرار دارد یا خیر و آیا وارد آن محدوده می‌شود یا از آن خارج می‌شود. در تصویر مثال زیر، ریدر جسم B را در ناحیه ۱ تشخیص می‌دهد.
  • تشخیص جهت: ریدر جهت حرکت ترانسپوندر را تعیین می‌کند. در تصویر مثال زیر، ریدر تشخیص می‌دهد که ترانسپوندر از چپ به راست در حال حرکت است.

چه مواد و متریال‌هایی RFID را مسدود (بلاک) می‌کنند؟

اکثر فلزات RFID را مسدود و بلاک می‌کنند. برای مقابله با این مساله، تگ‌هایی ویژه وجود دارد که اجازه نمی‌دهند فلز با سیگنال تداخل پیدا کند.

  چگونه می توانید یک پمپ مناسب انتخاب کنید؟

من باید از کدام سایز و ابعاد تگ‌های RFID استفاده کنم؟

به طور کلی، هر چقدر تگ بزرگ‌تر باشد، بازه خواندن آن گسترده‌تر خواهد بود. این به این دلیل است که تگ‌های بزرگ‌تر آنتن سیم‌پیچ‌شده‌ی بزرگ‌تری دارند. هر چقدر آنتن بزرگ‌تر باشد، می‌تواند ساده‌تر موجی را شناسایی کند که بازخوان منتشر می‌کند، که احتمال دریافت سیگنال را بهبود می‌بخشد.

در زمان انکودینگ تگ‌های RFID باید چه چیزی را در نظر بگیرم؟

پلاریزاسیون (قطبش) و توان، دو المان کلیدی در انکودینگ تگ‌ها هستند.

هد خوان

پلاریزاسیون

پلاریزاسیون در تشخیص و شناسایی اجسام به شکل قابل اطمینان در کاربردهایی خاص، بسیار حیاتی است.

انواع پلاریزاسیون عبارتند از عمودی خطی، افقی خطی و دایره‌ای.

اگر تمام تگ‌ها در جهتی یکسان باشند و شما نیاز به بازه/توان بالاتر داشته باشید، پلاریزاسیون خطی بهترین است. اگر جهت تگ در هنگام ورود به محل خوانش، نامشخص است یا ممکن است تغییر کند، یک آنتن با پلاریزاسیون دایره‌ای مفیدترین انتخاب است.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل آشنایی با انواع سنسور

توان (Power)

اطمینان حاصل کنید که تنظیم توان، با سطح مورد نیاز تنظیم شده است. برخی کاربردها شاید به نظر برسد که توان بیشتری نیاز دارند، اما این معمولا به خاطر تداخل یا تگی است که به شکل ضعیف یا نامناسب نصب شده است.

وقتی که از توان بیش از حد بالا استفاده شود، احتمال اینکه تگ‌های ناخواسته بیشتر خوانده/نوشته شوند، افزایش پیدا می‌کند.

بررسی کنید که تگ‌ها در مکان‌های هم‌تراز قابل خواندن نباشند تا یک نتیجه خوانش دقیق اطمینان حاصل شود.

بیشتر بخوانید: سنسور رادار و اندازه گیری سطح مخازن با آن

افزایش امنیت و ایمنی با RFID

ارتباط RF هنوز هم در برابر تداخل خارجی نسبتا آسیب‌پذیر است. جلوگیری از دسترسی غیرمجاز و ارتباط با تگ‌ها و و بازخوان، یکی از چالش‌های اصلی RFID مدرن است. برای اطمینان حاصل کردن از امنیت، می‌توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • افزایش تعداد کانال‌ها تا حد ضروری
  • افزایش تعداد دفعات خوانش تا حد ضروری
  • رمزنگاری داده‌ها (Encryption)
  • محافظت از داده‌های حساس با گذرواژه (password)
  • بکارگیری قابلیت kill برای حذف داده‌ها
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x