خدمات پشتیبانی

لوله بوردون گیج فشار : نحوه عملکرد

گیج‌ های فشار با لوله بوردون ، رایج‌ترین تجهیزات اندازه‌گیری مکانیکی فشار هستند. معمولا به المان فشار آن‌ها لوله بوردون (Bourdon tube) گفته می‌شود: مهندس فرانسوی یوجین بوردون در اواسط قرن ۱۹ میلادی، این اصل کارکردی را به کار گرفت. این اصل با یک فنر کشسان (الاستیک) و یک لوله خم‌شده به شکل C با مقطع بیضی عمل می‌کند.

محصولات گیج فشارلوله بوردون گیج فشار

وقتی فضای داخلی لوله بوردون تحت فشار قرار بگیرد، مقطع به شکل دایره تغییر می‌کند. تنش حلقه که در این فرآیند ایجاد می‌شود، شعاع لوله C-

شکل را افزایش می‌دهد. در نتیجه، انتهای لوله حدود ۲ یا ۳ میلی‌متر حرکت می‌کند. این انحراف، اندازه‌گیری فشار است. به یک حرکت منتقل می‌شود، که انحراف خطی را به حرکتی چرخشی تبدیل کرده و با استفاده از یک پوینتر (عقربه) آن را روی یک مقیاس نمایش می‌دهد.

انواع لوله بوردون

با لوله‌های خم C-شکل بوردون، فشار تا سقف ۶۰ بار قابل نمایش است. برای فشارهای بالاتر، لوله‌های بوردون مارپیچی یا حلزونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسته به هندسه، متریال و ضخامت متریال، فشارهایی تا سقف ۷۰۰۰ بار قابل اندازه‌گیری هستند. بسته به نیازمندی، المان‌های فشار از جنس آلیاژهای مس، فولاد ضد زنگ یا متریال‌هایی خاص همچون مونل (Monel: گروهی از آلیاژهای نیکل‌) ساخته می‌شوند.

 

در این مقاله به طور کامل با گیج فشار آشنا شوید:

راهنمای جامع و کاربردی گیج فشار (پرشر گیج)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x