خدمات پشتیبانی

دقت و درستی روتاری انکودر ها

در زمینه روتاری انکودر، «دقت»، «درستی» یا Accuracy به این شکل تعریف می‌شود که یک پالس واقعی چقدر به موقعیت ایده‌آل نظری خود نزدیک است. در بسیاری از کاربردها، برای عملکرد و کارکرد خوب، نیاز است که دقت و درستی روتاری انکودر ها بالا باشند.

محصولات انکودر

اگر دقت پایین باشد، اندازه‌گیری‌ها ممکن است نامنظم باشند، کنترل حرکت سخت‌تر و نامرتب شود. شکل ۱ در سمت چپ، موقعیت‌های مورد انتظار یک انکودر ۱۲ CPR دقیق را نشان می‌دهد.

درست مشابه سطح رویی یک ساعت، هر موقعیت با فواصل منظم در چرخه کامل قرار گرفته است. هر چقدر فواصل منظم‌تر باشند، دقت بالاتر است. در شکل ۲ در سمت راست، موقعیت‌ها در این انکودر که دقت کمتری دارد، فواصلی منظم ندارند. برای کاربردی که از این انکودر استفاده می‌کنند، در تعیین و اندازه‌گیری دقیق موقعیت، سرعت یا شتاب، عملکرد خوبی نخواهد داشت.

دیاگرام درستی انکودر

 

بیشتر بخوانید: انکودر چیست؟ (توضیح انواع مختلف به همراه کاربرد تجهیز)

تعیین دقت و درستی روتاری انکودر

تعدادی از عوامل، دقت یک انکودر را تعیین می‌کنند. دقت دیسک مستر، کیفیت یاتاقان‌ها، پایداری مونتاژ چرخشی، تمرکز الگوی دیسک به مرکز واقعی و طراحی اپتیک‌ها، از مهم‌ترین عوامل هستند.

تمرکز دیسک و الگوی آن، نسبت به مرکز واقعی محور انکودر، یکی از بزرگ‌ترین عوامل موثر در تعیین دقت کلی است.

به علاوه، نصب انکودر به شکل مرکزی نسبت به محور موتور یا درایو، روی دقت تاثیرگذار است، در نتیجه نصب و طراحی کوپلینگ یا فلکس مانت را حتما باید در نظر بگیرید.

معنای مشخصات دقت و درستی

دقت و درستی معمولا به عنوان درجه یا دقیقه قوسی از موقعیت مکانیکی واقعی یا از یک چرخه به چرخه‌ای دیگر تعریف می‌شود؛ از این رو، هر چقدر این عدد پایین‌تر باشد، بهتر است.

به طور مثال، یک انکودر مشخصات دقت ۰٫۰۱° یا ۰٫۶ دقیقه قوسی داشته باشد و انکودرهای با دقت پایین‌تر، مشخصات دقت آن‌ها به این شکل بیان شده باشد که ۰٫۰۴° یا ۲٫۵ دقیقه قوسی است.

تعریف رزولوشن

رزولوشن به عنوان جمع تعداد افزایش‌های پله‌پله تولید شده در یک چرخه انکودر تعریف می‌شود. برای انکودرهای افزایشی، رزولوشن به عنوان CPR (سیکل در هر چرخه) تعریف می‌شود.
از طرفی رزولوشن بالا، تضمین‌کننده‌ی دقت بالا نیست. به طور مثال، یک انکودر ۲۵۶ CPR رزولوشن پایین ممکن است بسیار دقیق باشد، اما اگر تولیدکننده اقدامات ضروری برای تولید انکودرهای به شدت دقیق را رعایت نکرده باشد، یک انکودر با رزولوشون بالا ۱۰۰۰۰ CPR ممکن است دقیق نباشد.
به طور کلی، معمولا از یک انکودر رزولوشن پایین (مثلا انکودر ۵۰ CPR) به یک انکودر رزولوشن بالا (همچون ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ CPR)، دقت و درستی بهبود پیدا می‌کند. دلیل این مساله معمولا این است که در CPRهای بالاتر، نقاط سوئیچینگ یا سوئیچینگ پوینت‌های ریزتری وجود دارد و همینطور به دلیل تاثیر میانگین، خطوط بیشتری در یک زمان، در محل سنسور فعال هستند.

  سنسور حرارتی و چگونگی عملکرد آن (نقد و بررسی کامل)

دقت انکودرهای ™EPC Accu-Coder و ™Accu-CoderPro

با استفاده از یک ماشین آزمایش دقت سفارشی، انکودرهای نمونه Acc-Coder با یک مرجع به شدت دقیق ۷,۲۰۰,۰۰۰ CPR مقایسه می‌شوند. با چرخش انکودر نمونه، هر موقعیت با مرجع موقعیت ایده‌آل نظری مقایسه می‌شود. انکودرهای Accu-Coder و Accu-CoderPro از تکنولوژی اختصاصی Opto-ASIC بهره می‌برند – یک تراشه منفرد که تمام قطعات یک مدار سنسور معمولی، همچون فتوسنسور را در یک مدار ترکیب می‌کند. این مساله شاید به خودی خود مهم به نظر نرسد، اما مزایای آن نسبت به بوردهای سنسور سنتی، بی‌شمار است.

تکنولوژی اختصاصی Opt-ASIC، یک سیگنال تمیز و قابل اطمینان ارائه می‌کند، بدون شمارش‌های اضافه یا از دست رفته و نسبت به سنسورهای آنالوگ سنتی، مصونیت بیشتری در برابر نویز الکتریکی ارائه می‌کند. به علاوه، پتانسیل دریفت چهارگوش به خاطر در معرض زمان و دما قرار گرفتن، تقریبا از بین می‌رود.

چیپ سنسور ASIC

طراحی تراشه منفرد نیز همچنین مقاومتی برتر در برابر آلایندگی‌های مشخص مرتبط با اعوجاج سیگنال ارائه می‌کند. اگر گرد و غبار وارد اپتیک‌ها شود، احتمالا مشکل‌ساز نخواهد بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x