خدمات پشتیبانی

نحوه مناسب حمل و نقل و رسیدگی به دیافراگم سنسور فشار

دیافراگم‌ سنسور فشار در ابعاد و متریال‌های مختلفی عرضه می‌شوند. و به انواع مختلفی از المان‌ها و تکنولوژی‌های سنسور متصل می‌شوند. این متغیرها همگی روی این مساله تاثیر می‌گذارند که ترانسدیوسرهای فشار چقدر در برابر ضربه به دیافراگم حساس هستند.

در مورد سنسورهای فشار پیزومقاومتی، تا حدی رایج است که به شکل نامناسب حمل شوند و آسیب ببینند. دلیل این مساله نسبتاً نازک بودن دیافراگم این سنسورهاست و این دیافراگم، آسیب‌پذیرترین بخش سنسور است. برای اینکه این دیافراگم به شکل مورد انتظار و طراحی شده عمل کند، باید روی آن خط نیفتد، ضربه نخورد، سوراخ نشود یا آسیبی نبیند.

محصولات سنسور فشار

یک قاعده‌ی خوب کلی، بازه‌ی فشار است. عموما هر چقدر بازه فشار کمتر باشد، احتمال آسیب دیدن دیافراگم بیشتر است. دلیل آن ضخامت دیافراگم است. یک سنسور ۱۰۰۰۰ psi دیافراگم نسبتا ضخیمی دارد، در حالتی که دیافراگم یک سنسور ۵ psi بسیار نازک است.

عدم لمس دیافراگم سنسور فشار

آسیب‌دیدگی به دیافراگم سنسور فشار به چه شکلی رخ می‌دهد

دیافراگم سنسور شما از چند طریق می‌تواند آسیب ببیند، همچون خراشیده شدن سطح و یا سوراخ شدن. این زمانی رخ می‌دهد که فشار به شکل یکپارچه به دیافراگم وارد نمی‌شود. از نقاط نوک تیز باید پرهیز شود.

آسیب ممکن است از طریق افتادن سنسور وارد شود، حتی از فاصله چند اینچی یا حمل و نقل بی‌دقت سنسور و برخورد آن با اشیای دیگر. وقتی که سنسور، توسط پوشش به خوبی محافظت شود، احتمال آسیب به دیافراگم کاهش پیدا می‌کند. از طرفی، سنسور دیافراگمی، بدون پوشش است و تا زمانی که به شکل مناسب نصب شود، باید با احتیاط بسیار حمل شود.

  هرآنچه که درباره سنسور فشار اکسترودر باید بدانید!

دیافراگم سنسور فشار
هر چیزی که باعث دفرمه شدن دیافراگم شود، حتی اگر قابل دیدن نباشد، باعث مشکلات عملکردی خواهد شد.
از طرفی، تمام مشکلات عملکردی، الزاما به پایان عمر سنسور منتهی نمی‌شود. بعضی اوقات، لایه‌ی اتصال بین دیافراگم و المان سنسور به سادگی مختل شده و باید دوباره آن را جا انداخت.

در فرآیند تولید روی این لایه اتصال کار شده و دچار استهلاک می‌شود. در پایان این فرآیند، مشخصات عملکردی بررسی می‌شوند تا تایید شود که آماده‌ی ارسال برای مشتری است. اگر به دیافراگم ضربه وارد شود، ممکن است موقتا بتوان این فرآیند را معکوس کرد. اگر به سنسور زمان بدهیم تا «ریکاور» شود، ممکن است انحراف خروجی تصحیح شود.

آشنایی با: سنسور فشار نوری

المان‌ سنسور های متفاوت روی حساسیت تاثیر می‌گذارند

المان سنسور متصل به دیافراگم، روی ضخامت آن موثر است. به طور مثال، از گیج‌های MEMs و فویل و سیلیکون برای ترانسدیوسرهای فشار استفاده می شود. هر نوع المان سنسور نیازمند ضخامت متفاوتی برای دیافراگم است و تعیین می‌کند که دیافراگم نسبت به بازه فشار، چطور تغییر می‌کند.

المان و تکنولوژی داخل سنسور
اگر دیافراگم «پر از روغن» (oil-filled)، وجود یک حجمی از روغن بین دیافراگم و المان سنسور، در این حالت دیافراگم نسبتا نازک خواهد بود و به راحتی آسیب می‌بیند. گیج‌های از جنس فویل، از یک دیافراگم نسبتا ضخیم استفاده می‌کنند و تا حدی فشار را بهتر تحمل می‌کنند. گیج‌های سیلیکون ممکن است دیافراگمی ضخیم‌تر داشته باشند (البته باز هم بسیار نازک است)، و در نتیجه یک مقدار اندکی محکم‌تر هستند. به طور مثال، یک سنسور فشار که از گیج سیلیکون استفاده می‌کند، تحمل فشار مازاد (over-pressure) بیشتری دارد.

  تفاوت بین سنسورهای ضد انفجار با سنسورهای ذاتاً ایمن چیست؟

در گیج‌های MEMs بین آن‌ها و دیافراگم، روغن وجود دارد. روش های مختلفی برای کاهش آسیب‌پذیری به دیافراگم وجود دارد – همچون مساحتی کوچک‌تر برای محدود کردن میزان خم شدن. این تغییرات، تا حد قابل توجهی از حوادث و موارد ناخواسته می کاهد. همچنین روش‌هایی وجود دارند که حجم روغن را به حداقل می رساند. به این شکل پایداری حرارتی هم بهتر می‌شود.

البته برخی تولیدکنندگان هنوز هم ترانسدیوسرهای فشار را با دیافراگم‌های پر از روغن تولید می‌کنند که بسیار بزرگ هستند و روغن بسیاری در آن‌ها قرار دارد. این تجهیزات به شدت در برابر ضربه و خرابی، آسیب‌پذیر هستند. در واقع از نظر حرارتی ناپایدار هستند چون با تغییر دما، روغن منقبض و منبسط می‌شود.

در نهایت، این ضخامت دیافراگم است که باعث افزایش حفاظت در برابر آسیب می‌شود. اما هیچ کاری بهتر از حمل هوشمندانه‌ی سنسور، از آن محافظت نمی‌کند.

حمل و نقل مناسب دیافراگم سنسور فشار

نکته‌ی کلیدی در پرهیز از آسیب به سنسور فشار در هنگام حمل و نقل، محافظت از دیافراگم است. دقت کنید که سنسور زمین نخورد یا به جایی برخورد نکند. دقت کنید وقتی که دیافراگم را لمس می‌کنید، فشار را به شکل یکپارچه وارد کنید. هیچوقت روی دیافراگم را فشار ندهید و اشیای تیز را نزدیک آن نکنید.

نگهداری و پکیجینگ مناسب سنسور فشار دیافراگمی
همچنین باید نسبت به نوع سنسوری که دارید آگاه باشید. اگر دیافراگم آن با روغن پر می‌شود، از لمس کردن آن کاملا خودداری کنید. تحت تمام شرایط، دقت کنید که سنسور، ابزاری حساس است که به شکلی طراحی شده که به کوچک‌ترین تغییرات در فشار واکنش نشان دهد. سنسورهای فشار پیزومقاومتی ذاتا در برابر آسیب حساس هستند.

  تاثیر دما بر روی سنسورهای فشار چیست؟

سنسور فشار ویکا

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x