خدمات پشتیبانی

تاثیر دما بر روی سنسورهای فشار چیست؟

تاثیر دما بر روی سنسورهای فشار :

فشار و دما از جمله مهمترین و پرکاربرد ترین کمیت ها در بسیاری از فرآیند های صنعتی می باشند. از آنجایی که دما تاثیر بسیار زیادی در عملکرد سنسور های فشار دارد، همواره هنگام انتخاب سنسور فشار مناسب باید به پارامترهای دمایی ذکر شده داخل دیتا شیت هر سنسور به دقت توجه نمود. این پارامترها عبارتند از:

۱- Ambient Temperature
۲-Media Temperature
۳- Operating Temperature
۴-Storage Temperature
۵- Compensated Temperature

تاثیر دما بر روی سنسورهای فشار

دمای محیط ( Ambient Temperature) : 

بیانگر محدوده دمایی مجاز محیطی است که سنسور در آن نصب و مورد استفاده قرار میگردد. به طور مثال:

Ambient Temperature: [-40 … ۱۰۵] °C

دمای سیال (Media Temperature) :

این دما با نام (Measuring medium) نیز مشخص می شود و بیانگر محدوده دمای مجاز سیال در ارتباط با سنسور فشار است که قصد اندازه گیری فشار آن را داریم.
 هنگام انتخاب سنسور فشار حتما باید به این نکته توجه داشت که محدوده دمای سیال ذکر شده در دیتا شیت از محدوده دمای قابل پیش بینی سیال بیشتر باشد. به طور مثال:

Media Temperature: [-40 … ۱۲۵] °C

معمولا در شرایطی که دمای سیال بیشتر از °C 120 می باشد، استفاده از کولینگ (خنک کننده)، سیفون و یا دیافراگم سیل و کپیلاری به شدت توصیه می شود. در صورت نیاز به کسب مشاوره در این زمین با تیم پشتیبانی فنی هاگلر تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید : تفاوت میان Overpressure و Burst Pressure چیست؟

 

سیفون - دیافراگم سیل - خنک کننده

دمای عملکرد سنسور (Operating Temperature) :

بیانگر دمای سنسور (مدار و چیپ داخلی سنسور) است هنگامی سنسور روشن و در حال عملکرد می باشد.
از آنجایی که اکثرا سنسور های فشار از جنس فلز ساخته شده اند و فلز رسانای خوب حرارت می باشد  این دما معمولا حاصل ترکیبی از دمای محیط و دمای سیال می باشد که نباید از مقدار ذکر شده داخل دیتا شیت بیشتر باشد.   اگر سنسور در محیطی باشد که خارج از بازه‌ی عملیاتی است، احتمالا خرابی آن بالا می‌رود. به طور مثال:

Operating Temperature: [-40 … ۱۰۵] °C

 نکته:در دیتا شیت بسیار از محصولات دمای محیط و دمای عملکرد سنسور یکسان و به عنوان یک پارامتر در نظر گرفته می شود. 

دمای نگهداری یا Storage Temperature :

بیانگر دمای نگهداری سنسور ( مدار و چیپ داخلی سنسور ) است هنگامی سنسور خاموش و بدون عملکرد می باشد. اگر سنسور در بازه دمایی مناسب غیر فعال شود، زمانی که از سنسور استفاده کنید، سنسور به شکل دقیق عمل می‌کند. به طور مثال:

Storage Temperature: [-40 … ۱۲۵] °C

دمای جبران شده (Compensated Temperature) :

محدوده ای از دمای سیال است که در آن بازه سنسور دقیق ترین عملکرد و کمترین خطا در خروجی را خواهد داشت. اگر می‌خواهید سنسور شما همیشه عملکردی دقیق داشته باشد، این سنسور باید در بازه جبران دما باقی بماند. این بازه، بازه‌ای است که ترانسدیوسر می‌تواند به شکل دقیق و درست برای تغییرات دما، جبران دمایی انجام دهد. به طور مثال:

Storage Temperature: [-20 … ۸۵] °C

نکته:

۱- چنانچه میزان دما از بازه مشخص شده برای هر کدام از دمای ذکر شده داخل دیتا شیت افزایش یابد ممکن است منجر به افزایش خطاهای غیر قابل انتظار در خروجی سنسور و یا حتی باعث آسیب دیدن دائمی و جبران ناپذیر سنسور شود.
۲- در مواقعی که سیال از نوع مایع باشد و دمای محیط و دمای سیال از محدوده مجاز برای یک سنسور بیشتر باشد بهترین روش استفاده از دیافراگم سیل و کپیلاری و انتقال سنسور به محل دورتر و امن تر می باشد.

بیشتر بخوانید :دیافراگم سیل و کپیلاری

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور فشار ، ترانسمیتر فشار ، پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

 

  تبدیل خوانش عمق غیر ونتد و فشار بارومتریک، به عمق واقعی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x