خدمات پشتیبانی

زمینه‌های کاربردی سنسورهای فشار (چه موقع از سنسورهای فشار ابسلوت استفاده کنیم)

قبل از پرداختن به سنسور فشار ابسلوت بیایید دوباره نحوه اندازه گیری فشار سنسورهای ونتد را بررسی کنیم. سنسورهای الکترونیکی فشار معمولا تفاوت فشار را از طریق تغییر حالت در دیافراگم اندازه‌گیری می‌کنند. اگر دیافراگم در یک سمت در معرض فشار فرآیند قرار بگیرد و در سمت دیگر «ونتد» باشد (در نتیجه در معرض فشار محیطی قرار بگیرد)، دقیقا توسط همین فشار محیطی، دفرمه شدن کاهش پیدا می‌کند (چون به تعادل می‌رسد). از این رو نتیجه‌ی اندازه‌گیری شده در واقع تفاوت فشار بین فشار فرآیند و فشار محیطی می‌باشد.

 

سنسور فشار ویکا

 

دیاگرام سنسورهای فشار ابسلوت و ونتد گیج

کارکرد سنسور فشار ابسلوت

برای سنسورهای فشار ابسلوت، بخش «داخلی» (سمتی از عنصر حسگر که در تماس با فرآورده‌ی فشار نیست) در معرض خلاء مطلق قرار می‌گیرد، سپس به شکل دائمی و به شکل محکمی مهر و موم می‌شود. در نتیجه، تغییر حالت دیافراگم مستقل از فشار محیط بوده و همیشه مرجع و نقطه‌ی صفر آن، در مقایسه با خلاء محصور شده در پشت آن است.

هدف این است که با حذف کردن تمام مولکول‌ها از این محفظه، به خاطر تغییرات فشار اتمسفریک، شاهد اثر انبساط در این محفظه نباشیم. به این حالت صفر مطلق گفته می‌شود.

تمام تغییرات فشار وارد شده بر این سنسور، در مقایسه با این صفر داخل محفظه‌ی مهر و موم شده اندازه‌گیری می‌شود. این کار به خصوص به این دلیل انجام می‌شود که سنسور در برابر تغییرات فشار اتمسفر حساس باشد.

کاربردها و صنایع مرتبط با سنسور فشار ابسلوت

از آنجایی که برای حساسیت به تغییرات اتمسفر طراحی شده، معمولا برای بازه‌های فشار مساوی یا کمتر از ۵۰۰ psi استفاده می‌شود، یعنی زمانی که ممکن است اثری مرتبط روی خوانش فشار داشته باشد. برای بازه‌های فشار بزرگ‌تر از ۱۰۰۰ psi باید احتیاط کرد، تا مطمئن شویم که دگرگونی‌های ایجاد شده توسط تغییرات فشار اتمسفریک، بزرگ‌تر از خطای مجاز سنسور باشد.

با افزایش بازه فشار سنسور، اثر تغییر اتمسفریک کاهش پیدا می‌کند.

  واکنش سنسور فشار در برابر فشار مازاد

 

مزایا و معایب

مزایا عبارتند از:

  • حساس به تغییرات فشار اتمسفریک
  • بدون نیاز به ونتینگ (دریچه)
  • این نوع ترانسدیوسر در مقابل رطوبت و گرد و غبار مقاوم است

معایب:

  • مناسب بازه‌ های بالای فشار نیست

 

در این طراحی، اندازه‌گیری فشار محیطی فعلی ممکن می‌شود، چون خلاء محصور شده («فشار محیطی صفر بار») نشانگر یک نقطه مرجع ثابت است که مستقل از شرایط آب و هوایی و ارتفاع سنسور از سطح دریا است. یک کاربرد رایج برای سنسورهای فشار مطلق در بارومتر (فشارسنج) است، دستگاهی که فشار محیطی موجود را اندازه می‌گیرد و اختلافات آن می‌تواند تغییر آب و هوا را پیش‌بینی کند. یک کاربرد دیگر دستگاهی به اسم آلتیمتر یا ارتفاع‌سنج (یا فرازیاب) است که فشار اتمسفریک را اندازه‌گیری می‌کند و آن را به ارتفاع از سطح دریا تبدیل می‌کند که معمولا مرجع آن سطح متوسط دریا است. از اثر کاهش فشار اتمسفریک با ارتفاع استفاده می‌کند و در نتیجه می‌توان با این هدف از آن استفاده کرد.

 

آلتیمتر یا ارتفاع‌سنج (یا فرازیاب)

در کاربردهای صنعتی برای مثال در بازه‌های پایین فشار که نیازمند اندازه‌گیری خلاء است، برای دستیابی به درستی بالا، به سنسورهای فشار مطلق نیاز است. به طور مثال، در بسته‌بندی گوشت، باید خلاء با کیفیتی تعریف شده ایجاد شود تا حداکثر عمر فروشگاهی محصول، به شکل ایمن محقق شود. میزان باقیمانده‌ی اکسیژن در بسته‌بندی (همچون فشار باقیمانده نسبت به خلاء) مستقیما متناسب با عمر فروشگاهی محصول غذایی بسته‌بندی شده است. استفاده از یک سنسور فشار نسبی در این حالت، به خاطر تغییرات اتمسفریک، به عدم قطعیت در اندازه‌گیری تا مثبت و منفی ۳۰ میلی‌بار منجر می‌شود. از آنجایی که حداکثر فشار باقیمانده در بسته‌بندی غذا باید ۶۵ میلی‌بار باشد، این مساله به نوسان قابل توجهی در تاریخ انقضا منجر می‌شود و دیگر نمی‌توان آن را تضمین کرد.

  ترانسمیتر فشار مخصوص اندازه گیری اکسیژن

سنسور فشار مطلق در بسته بندی گوشت

برند ویکا از برندهای معروف در زمینه ساخت سنسور فشار ابسلوت و ونتد گیج می باشد شما دوستان عزیز می توانید برای اطلاعات در زمینه خرید این محصولات با دفتر فروش صنعت تک تماس حاصل فرمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x