خدمات پشتیبانی

انتخاب بالابر زنجیری مناسب

یک بالابر زنجیری (Hoist) به ابزار بالابری مکانیکی گفته می‌شود که می‌تواند الکتریکی، پنوماتیک، هیدرولیک یا دستی باشد.

برخلاف وینچ‌ها، که مخصوص بالا کشیدن بارها هستند، بالابرهای کابلی یا بالابرهای زنجیری امکان حرکت عمودی بارها را ممکن می‌سازند. ظرفیت بالابرهای موتوردار ممکن است به ۱۰۰ تن برسد.

چطور یک بالابر زنجیری انتخاب کنیم؟

موقع انتخاب یک بالابر، باید موارد زیر را تعیین کنید:

بالابر Movomech

بالابر Movomech

چه باری را باید بالا ببریم (چند کیلو یا چند تن؟) و می‌خواهیم به چه ارتفاعی (چند متر) بالا برود؟ ظرفیت بالابر باید با احتساب ضریب ایمنی حداقل ۵۰ درصد حداکثر باری که قرار است بالا برده شود، محاسبه شود.

بالابر ما باید چقدر سریع عمل کند؟ هم در حالت خالی و هم با بار.

به چه نوع منابع برق یا قدرت و نیرو دسترسی داریم؟

برای استفاده از بالابر زنجیری، باید آن را در ارتفاع نصب کرد: یا با یک قلاب که روی یک قاب یا دروازه محکم شده یا با یک نوع نصب خاص، مثلا یک سبد مونتاژ زیر یک جرثقیل سقفی متحرک.

بالابر، مجهز به یک دستگاه ترمز است که این امکان را فراهم می‌کند که باری یک و نیم برابر ظرفیت نامی بالابر را نگه دارد، در هر موقعیتی که باشد (ترمز ایستا) و برای منظم ساختن سرعت پایین آمدن (ترمز داینامیک یا پویا).

بالابر تنها امکان حرکت عمودی بار را فراهم می‌کند. از طرفی راه حل‌هایی نیز وجود دارد تا حرکت افقی نیز ممکن شود: بالابر را می‌توان زیر یک جرثقیل دروازه‌ای، جرثقیل لبه‌دار یا جرثقیل سقفی متحرک نصب کرد. برای راه حلی جمع و جورتر می‌توانید بالابر را مستقیما به یک جرثقیل سقفی متحرک متصل کنید.

  انتخاب جک پالت مناسب

ویژگی‌هایی که باید در نظر بگیرید:

* باری که می‌خواهید بلند کنید.

* ارتفاعی که باید بالا برود.

* سرعت بالا رفتن.

* منبع نیروی استفاده شده.

شما باید چه نوع بالابری تهیه کنید؟

بسته به کاربرد مورد نظر خود، می‌توانید یکی از این دو را انتخاب کنید:

بالابر دستی: این نوع بالابر مناسب استفاده‌ی گاه به گاه است یا برای زمانی مناسب است که منبع برق یا نیرو در دسترس نیست. اکثر بالابرهای دستی، بالابرهای زنجیری هستند.

بالابر موتوردار (الکتریکی، پنوماتیک یا هیدرولیکی): این نوع بالابر برای استفاده‌ی منظم و زیاد مناسب است. بالابرهای موتوردار ممکن است کابلی یا زنجیری باشند.

چرا بالابر زنجیری دستی انتخاب کنیم؟

بالابر دستی PLANETA-Hebetechnik

بالابر دستی PLANETA-Hebetechnik

اگر فقط گاه به گاه به بالابر نیاز دارید یا در مکان‌هایی از بالابر زنجیری استفاده می‌کنید، که دسترسی به برق یا سایر انواع نیرو و قدرت برای شما وجود ندارد، بهتر است بالابر دستی تهیه کنید. بالابرهای دستی عموما ظرفیتی محدود به ۶ تن دارند (بزرگ‌ترین آن‌ها) و حداکثر ارتفاع بالا بردن هم حدود ۶ متر است.

بالابرهای دستی این ویژگی را دارند که فضای کمی را اشغال کرده و سبک هستند. بالابرهای دستی عموما بالابرهایی زنجیری هستند. می‌توان آن‌ها را با یک اهرم هدایت کرد که نیروی مورد نیاز را کاهش می‌دهد یا می‌توانید آن‌ها را مستقیما از طریق حرکت دادن زنجیری بی‌پایان در یک جهت یا جهت مخالف هدایت کنید، که در نتیجه‌ی این حرکت، قرقره به حرکت درمی‌آید و با کاهش دنده، زنجیر مخصوص بلند کردن درگیر می‌شود.

در بالابرهای دستی برای بارهای کوچک‌تر، ممکن است به جای زنجیر، از طناب استفاده کنند.

  انتخاب دوربین سیستم دید ماشینی مناسب

چرا بالابر الکتریکی انتخاب کنیم؟

بالابر الکتریکی Konecranes

بالابر الکتریکی Konecranes

اگر استفاده‌ی منظم از بالابر دارید یا حرکات شما نیاز به دقت بالایی دارند، بالابر الکتریکی تهیه کنید.

بالابرهای الکتریکی عموما یک سیستم تنظیم سرعت دارند یا حداقل دو سرعت عملیاتی دارند (یک سرعت آهسته و یک سرعت سریع) و همچنین دارای ترمز اضطراری هستند. سرعت آهسته، مناسب قرارگیری دقیق بار است.

بالابرهای الکتریکی این امکان را فراهم می‌کنند که بار با دقت بالا برده شود اما به شکلی طراحی نشده‌اند که به طور پیوسته کار کنند.

اکثر بالابرهای الکتریکی، بالابرهایی کابلی هستند و نسبت به بالابرهای دستی، ارتفاع بیشتری بارها را بالا می‌برند.

چرا بالابر پنوماتیک انتخاب کنیم؟

بالابر پنوماتیک J.D. Neuhaus

بالابر پنوماتیک J.D. Neuhaus

بالابرهای پنوماتیک (یا بادی) نیازمند هوای فشرده هستند. این بالابرها در مکان‌هایی کاربرد دارند که منطقه ریسک – انفجار باشد (بر طبق دسته‌بندی ATEX).

بالابرهای پنوماتیک کم‌صدا، محکم و دقیق هستند. در برابر گرد و غبار و رطوبت مقاوم هستند، اما فیلتر هوای این نوع بالابرها باید به شکل منظم تمیز شود.

بالابرهای پنوماتیک نسبت به بالابرهای الکتریکی، سرعت بالا بردن بسیار بیشتری دارند.

اگر شبکه‌ی هوای فشرده در دسترس نباشد، ضروری است که هوای فشرده‌ی مناسبی در کنار این بالابرها وجود داشته باشد.

چرا بالابر هیدرولیکی انتخاب کنیم؟

بالابر هیدرولیکی INGERSOLL RAND

بالابر هیدرولیکی INGERSOLL RAND

بالابرهای هیدرولیکی محکم و کم‌صدا هستند و می‌توان از آن‌ها در شرایط سخت محیطی و مکان‌هایی استفاده کرد که ریسک انفجار بالاست.

بالابرهای هیدرولیکی نیازمند منبع نیروی هیدرولیکی در نزدیکی خود هستند. قدرت بالا بردن این بالابرها بسیار بالاست بنابراین می‌توان با آن‌ها، بارهایی سنگین را بالا برد.

  انواع سیستم های اتوماسیون صنعتی ، تاریخچه و آینده آن
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x