خدمات پشتیبانی

کاربرد سنسور درب و پنجره ،همراه با داستان یک سرقت سِرّی!

خانه ی بدون سنسور درب و پنجره، طعمه ی خوب سارقین!

سنسور درب و پنجره یکی از سنسورهای مهمی است که در هوشمندسازی خانه‌ها استفاده شده و مهم‌ترین کاربرد آن تأمین امنیت در خانه است. همان‌طور که می‌دانید درب و پنجره به‌عنوان ورودی هر خانه تلقی می‌شود که سارقین یک حساب ویژه روی آن را باز می‌کنند.
بنابراین باید به فکر راه چاره‌ای بود تا تنها اعضای خانواده بتوانند از این دسترسی استفاده نمایند. سنسور درب و پنجره که به آنها سنسورهای ورودی یا سنسورهای پنجره نیز می‌گویند، دقیقاً برای حل همین مشکل ابداع شدند. شما در این مقاله با این موضوعات آشنا خواهید شد.

  • داستان واقعی از یک سرقت سری!!
  •  چرا باید از سنسور درب و پنجره استفاده کنیم؟
  • سنسور درب و پنجره چگونه کار می‌کند؟
  • انواع سنسور درب و پنجره کدام است؟
  •  از سنسور درب و پنجره کجاها می‌تواند استفاده نمود؟
  •  برای نصب سنسور درب و پنجره چه مراحلی را باید طی کنیم؟

بیشتر بخوانید : چیلر و هر آنچه راجب آنها باید بدانید

داستان یک سرقت سری!

سنسور درب و پنجره

 

همه چیز دقیق و درست در خاطرم هست. تابستان بود و هوا گرم … شب‌ها توی حیاط می‌خوابیدیم و درب و پنجره‌ها همه باز بود.  حتی درب پشت‌بام را هم باز می‌گذاشتیم  تا هوا بهتر در ساختمان جریان یابد.
شایعات جدیدی در محله ما پیچیده شده بود اما مثل تمام اتفاق‌های دیگر، ما هم گمان می‌کردیم که وقایع تنها برای دیگران رخ می‌دهد. مثل شب‌های قبل خوابیدیم و صبح را با صدای مجریان تلویزیون که انرژی روز نو را تزریق می‌کنند، شروع کردیم.
همه چیز داشت طبق روال پیش می‌رفت، تا اینکه مادرم پرسید: بچه‌ها کیف من را ندیدید؟ پاسخ ما نه بود و مادر دوباره مشغول گشتن شد. سؤال دوباره تکرار شد، بچه‌ها واقعاً کیف من نیست! ما هم همراه مادر شروع به گشتن کردیم تا این‌که من متوجه شدم تلفن همراهم غیب شده !
جستجوها بیشتر شد، به اتاقم آمدم و با صحنه‌ی باز شدن قلکم و نبودن پول‌ها روبه‌رو شدم! کم‌کم داشتیم نگران می‌شدیم که پدر تیر آخر را زد! کسی سر کمد من رفته و مقداری پول که در دسترس بوده را برداشته است. احساس عدم امنیت در رگ‌هایمان جاری شد.
کسی درست زمانی که همه ما در خانه بودیم و  خواب هفت پادشاه  را می‌دیدیم، آمده بود و احتمالاً از وسیله بیهوشی استفاده کرده و بعد هم دست‌پر، از خانه‌ی‌مان فرار کرده بود. اخبارمحلی مبنی بر چرخیدن یک دزد در محله را جدی نگرفته بودیم و حالا داشتیم تاوان پس می دادیم!
ترس درست در گوشه گوشه‌ی خانه ی ما جاگرفته بود. حالا همه‌ی ما دنبال چیزهای گران‌بها می‌گشتیم تا ببینیم دیگر چه چیزی کم شده است! پلیس که آمد ماجرای خانه ما هم به بقیه خانه‌ها اضافه شد. اخبار داشت مثل نقل‌ونبات بین دهان‌ها می‌پیچید.
ضرر مالی تنها یک بخش از دزدی است، شاید باورتان نشود ولی ما دیگر جرئت خوابیدن در شب را نداشتیم. هر کداممان مرتب از خواب می‌پریم و اوضاع را چک می‌کردیم. هر روز صبحمان را با  مرور وسایل با ارزشمان  آغاز می‌کردیم و از تنها ماندن در خانه عمیقاً می‌هراسیدیم.
تا این‌که یک شب صدای دزد دزد در محل پیچید! هنوز از یادآوری‌اش مو به تنم سیخ می‌شود ولی بلاخره دزد محله ما زمانی که داشت اموال همسایه را سرقت می‌کرد دیده شده بود. پلیس که آمد، دزد و هم کارهایش را دستگیر کرد و آرامش نسبی دوباره بازگشت.
و ما تازه فهمیدیم خواب راحت در شب چه نعمت بزرگی است. آن شب بالاخره تا صبح توانستیم راحت بخوابیم البته با درب و پنجره‌هایی که حالا کاملاً بسته بودند!

بیشتر بخوانید : جی پی اس چیست؟ چه کاربردی دارد؟

چرا باید از سنسور درب و پنجره استفاده کنیم؟

چرا باید از سنسور درب و پنجره استفاده کنیم؟

 

  سنسورها و پانل های آتونیکس در صنعت ماشین ابزار

احتمالاً شما هم در عمرتان تجربه‌ی دزدی یا شنیدن اخبار مرتبط با آن را داشته‌اید اما تابه‌حال به فکر راه حلی برای جلوگیری از این نگرانی کرده‌اید؟ سنسورهای درب و پنجره این مشکل را حل خواهند کرد. این سنسورها دارای مزایای فراوانی هستند که باعث می‌شود نصبشان مهم باشد و نتوانید از آن صرف‌نظر کنیم.

  1.  جلوگیری از وقوع سرقت : وقتی سنسور درب و پنجره را نصب می‌کنید، اگر دزدی قصد ورود به خانه شما را داشته باشد سنسور درب و پنجره سریعاً فعال شده و موضوع را به اطلاع شما می‌رساند. اگر این سیستم دارای ویژگی مانیتورینگ هم باشد، به طور خودکار با مسئولین نیز تماس می‌گیرند.
  2.  مراقبت از خانواده : اگر شما فرد سالخورده یا کودکی در خانه دارید، سنسور درب و پنجره ورود و خروج‌ها را به اطلاع شما می‌رساند. از این طریق می‌توانید از سلامتی و عدم ورود بیگانه‌ها به خانه خود مطمئن باشید.
  3.  ایجاد رعب و وحشت در سارقین : وجود سنسور درب و پنجره باعث می‌شود دزدان از خانه شما و دردسرهایی که برایشان ایجاد می‌شود، منصرف شوند. همچنین اگر متوسل به‌زور شوند، صدای آژیر اطلاع آن‌قدر زیاد است که احتمالاً خود دزد منصرف شده و فرار خواهد کرد.
  4.  خیالتان تخت : با نصب سنسور درب و پنجره خیالتان راحت است که تمام تلاش خود را برای امنیت خانواده و عزیزانتان انجام داده‌اید و دیگر نگرانی نخواهید داشت.

سنسور درب و پنجره چگونه کار می‌کند؟

سنسور درب و پنجره از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:

  •  سوئیچ رید (switch reed)
  •  آهن‌ربا

سوئیچ رید که دارای مدارهای الکتریکی است، روی قاب پنجره نصب می‌شود و محل جای‌گذاری آهنربا روی خود پنجره است. وقتی پنجره بسته باشد این دو قطعه در کنار هم قرار می‌گیرند و مدار را در حالت بسته قرار می‌دهند.
اما با باز شدن پنجره و دور شدن این دو قطعه از هم، سنسور شروع به واکنش دادن می‌کند. با فعال‌شدن سنسور، صدای آژیر در خانه می‌پیچد و شما و اطرافیانتان از این موضوع باخبر می‌شوید. سنسورهای مدرن می‌توانند این موضوع را از طریق تلفن‌های هوشمند به شما اطلاع‌رسانی کنند.

انواع سنسور درب و پنجره کدام است؟

انواع سنسور درب و پنجره

 

  سنسور رطوبت و هرآنچه در مورد آن باید بدانید.

سنسورهای درب و پنجره به دو نوع اصلی تقسیم می‌شود:

  1.  سنسورهای درب و پنجره بی‌سیم : این سنسورها انرژی موردنیاز خود را از باتری کسب می‌کنند و قابلیت اتصال به سایر اجزای خانه هوشمند را دارند. این سنسورها خود به دو نوع تقسیم می‌شوند:
    سنسورهای درب و پنجره بی‌سیم wifi
    سنسورهای درب و پنجره بی‌سیم Rf
    مزایا: این سنسورها چون نیاز به کابل ندارند راحت‌تر نصب شده و در انواع ساختمان‌های نوساز و قدیمی قابلیت کاربرد دارد
    معایب: سنسورها چون نیاز به باطری دارند مرتباً باید چک شده و مراقب شارژم بود تا تمام نشود
  2.  سنسورهای درب و پنجره باسیم : این سنسورها دیتای موردنیاز خود را از طریق کابل‌های متصل به برق تأمین می‌کند .
    معایب: نیاز به چک کردن مرتب ندارد و ارزان‌تر بوده است همچنین خدمات نگهداری از این سنسور بسیار راحت است.

از سنسور درب و پنجره کجاها می‌تواند استفاده نمود؟

همان‌طور که از اسم سنسورهای درب و پنجره معلوم است تنها قابلیت نصب بر روی پنجره‌ها نیست و می‌توان از آنها در قسمت‌های مختلف خانه استفاده کرد. از این سنسورها روی درب گاوصندوق، جعبه جواهرات و یا حتی کابینت‌هایی که حاوی مواد شوینده خطرناک هستند و می‌خواهید از دسترس کودکان دور باشند نیز استفاده کنید.
همچنین سنسورها روی درب جلوی خانه، درب پارکینگ، درب‌های زیرزمین و هر جای دیگر که به لحاظ امنیتی برای شما مهم است قابلیت نصب دارد.

برای نصب سنسور درب و پنجره چه مراحلی را باید طی کنیم؟

مراحل استفاده از سنسور درب و پنجره

 

  • اولین نکته، انتخاب درب و پنجره‌هایی که به لحاظ امنیتی برای شما مهم هستند.نیاز نیست تمام درب و پنجره‌ها را مجهز به سنسور کنید. بلکه بر اساس قابلیت دسترسی بهترین گزینه را انتخاب کنید.
  •  حتماً قبل از خرید، مشخصه‌های فنی مرتبط را بررسی کنید تا سنسور مناسب با شرایط مکانی درب و پنجره‌ها را خریداری کنید.
  •  قبل از نصب از متخصصان مربوطه کمک بگیرید تا شرایط را بررسی کنند. مثلاً رطوبت بالا ممکن است باعث کنده شدن سنسور شده و شما با آلارم های بی‌موقع روبه‌رو شوید. یا وجود برخی فلزات در اطراف سنسور روی آهنربای آن تأثیر گذاشته و باعث کاهش کارآمدی سنسور درب و پنجره می‌شود.
  •  نحوه قرارگیری دو قسمت سنسور درب و پنجره بسیار مهم است. آهن‌ربا و سوئیچ رید باید به‌موازات هم نصب شده و فاصله این دو قسمت کمتر از ۱ اینچ باشد.
  •  صدای سنسور درب و پنجره قابلیت تنظیم دارد بنابراین اگر می‌خواهید زنگ سنسور بسیار زیاد و یا کم باشد می‌توانید سطح دسی‌بل آن را بررسی کنید.
  • حتماً پنل آلارم سنسور درب و پنجره را چک کنید تا در صورت بروز خطا و مشکل آن را برطرف کرده و با خیالی راحت امنیت خانه‌تان را به آن بسپارید.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x