خدمات پشتیبانی

سنسور باران و عملکرد آن

سنسور باران چیست؟

امروزه صرفه جویی در مصرف آب و همچنین استفاده صحیح از آن در زندگی همه افراد ضروری است. در اینجا یک سنسور وجود دارد یعنی سنسور باران که برای تشخیص باران و ایجاد زنگ هشدار استفاده می شود.در این مقاله با کارکرد سنسور باران آشنا می شویم.

سنسور باران نوعی دستگاه سوئیچینگ است که برای تشخیص میزان بارندگی استفاده می شود. این مانند یک سوئیچ کار می کند و اصل کار این سنسور این است که ، هر زمان که باران بیاید ، سوئیچ به طور معمول بسته می شود.

امروزه صرفه جویی در مصرف آب و همچنین استفاده صحیح از آن در زندگی همه افراد ضروری است. در اینجا یک سنسور وجود دارد یعنی سنسور باران که برای تشخیص باران و ایجاد زنگ هشدار استفاده می شود.

بنابراین ، می توانیم از آب صرفه جویی کنیم تا بعداً برای اهداف مختلف از آن استفاده کنیم. روش های مختلفی برای صرفه جویی در مصرف آب وجود دارد مانند برداشت و غیره. با استفاده از این روش می توان سطح آب زیرزمینی را افزایش داد. این سنسورها عمدتا در زمینه هایی مانند اتوماسیون ، آبیاری ، اتومبیل ، ارتباطات و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

در این مقاله ماژول حسگر ساده و همچنین قابل اعتمادی مورد بحث قرار گرفته است که می تواند با هزینه کم در بازار موجود باشد.

بیشتر بخوانید : چیلر و هر آنچه راجب آنها باید بدانید

سنسور باران
سنسور باران چگونه کار میکند؟

سنسورهای باران به دو دسته متداول تقسیم بندی می‌شوند که دسته اول به کمک امواج فراصورت (التراسونیک) و دسته دوم به کمک امواج فروسرخ (اینفرارد) کار می‌کنند. اساس کار این سنسورها بر پایه «انتشار امواج به سطح شیشه جلو اتومبیل و محاسبه میزان جذب امواج بازتابی توسط سنسور» است. بدین صورت که امواج مذکور به شیشه خودرو تابانده می‌شوند، در صورت خشک بودن سطح شیشه تقریباً تمام امواج تابانده شده به سنسور باز می‌گردند و در صورت وجود قطرات آب روی شیشه، این قطرات همانند منشور عمل کرده و پرتوهای تابانده شده را پخش کرده و درصد کمتری از امواج به سنسور باز می‌گردند.

مزایای سنسور بارارن 

• این ماژول سنسور از کیفیت خوب مواد دو طرفه استفاده می کند.
• ضد رسانایی و اکسیداسیون است  و قابلیت  استفاده طولانی مدت را دارد
• مساحت این سنسور شامل ۵ سانتی متر در ۴ سانتی متر است و می توان آن را با یک صفحه نیکل در کنار آن ساخت
• حساسیت را می توان با پتانسیومتر تنظیم کرد
• ولتاژ مورد نیاز ۵ ولت است
• اندازه PCB کوچک ۳٫۲ سانتی متر x 1.4 سانتی متر است
• برای نصب آسان ، از سوراخ پیچ و مهره استفاده می کند
• از یک مقایسه گر LM393 با ولتاژ گسترده استفاده می کند
• خروجی مقایسه کننده یک شکل موج تمیز است و ظرفیت رانندگی بالای ۱۵mA است

بیشتر بخوانید : جی پی اس چیست؟ چه کاربردی دارد؟

کاربرد سنسور باران

این سنسور به عنوان وسیله ای برای نگهداری آب استفاده می شود و این به سیستم آبیاری متصل است تا در صورت بارندگی سیستم را خاموش کند.
• این سنسور برای محافظت از قسمتهای داخلی اتومبیل در برابر بارندگی و همچنین برای پشتیبانی از حالت پاک کن شیشه جلو اتومبیل استفاده می شود.
• این حسگر در آنتن های ماهواره ای مخصوص ارتباطات ماهواره ای برای فعال کردن یک دمنده باران بر روی دهانه منبع تغذیه هوا ، برای خلاص شدن از شر قطرات آب از بسته بندی میلار برای تحت فشار نگه داشتن هوا و همچنین هوای خشک در داخل موجبر استفاده می شود.

انواع سنسور های باران

۱-اولین سنسور باران آبیاری که امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد ، دارای یک حوضچه یا فنجان جمع آوری آب است که مانند یک باران سنج کار می کند. هنگامی که حوضچه مقدار آب از پیش تعیین شده را جمع کرد ، وزن آب یک سوئیچ را قطع کرده و سیستم آبیاری را خاموش می کند. مشکل این نوع سنسور باران این است که حوضه تفاوتی بین باران و باقی مانده که می تواند ظرف را پر کند و چرخه آبیاری زودرس را قطع کند ، نمی دهد. برخی از انواع وسیع حوضه اجازه می دهد تا باد آب باران را از ظرف خارج کند و باعث قطع شدن زمان قطع شود.

۲-نسل دوم سنسور باران بر اساس اصل رسانایی کار می کند. دو الکترود در فاصله مشخصی از پایین حوضه قرار گرفته اند. هنگامی که سطح آب به الکترودها می رسد ، یک مدار کامل می شود و سوئیچ قطع می شود. وزن آوار سوئیچ را قطع نمی کند ، اما با این وجود آب را جابجا می کند و باعث سوئیچ زودرس سوئیچ در هنگام دوش گرفتن کوتاه می شود.

۳- سومین و محبوب ترین سنسور حوضه آبگیر قدیمی را دور می اندازد. یک دیسک رطوبت ساز ساخته شده از یک ماده مصنوعی مشابه چوب پنبه با خیس شدن منبسط می شود. هرچه مرطوبتر شود ، بیشتر گسترش می یابد. دیسک منبسط شده بعد از ریزش مقدار باران از پیش تعیین شده ، سوئیچ را تحریک می کند. همچنان که باران بیشتر می بارد ، گسترش می یابد. سیستم تا زمان خشک شدن دیسک و بازگشت به اندازه طبیعی چرخه های برنامه ریزی شده را از سر نمی گیرد. هرچه میزان باران بیشتر باشد ، حسگر مدت بیشتری مانع از آبیاری می شود.

امیدواریم این مقاله مفید واقع شود لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x