خدمات پشتیبانی

سنسور اثر انگشت و بررسی عملکرد آن

سنسور اثر انگشت چیست؟

اثرانگشت یکی از آن پیچ های عجیب طبیعت است. به طور اتفاقی انسان ها دارای کارت شناسایی هستند که به راحتی در دسترس هستند. شما یک طراحی منحصر به فرد دارید ، که به معنای واقعی کلمه در نوک انگشتان شماست.اثر انگشت برای یک فرد ، حتی یک دوقلو یکسان ، منحصر به فرد است. و گرچه ممکن است در یک نگاه اساساً یکسان به نظر برسند ، یک محقق آموزش دیده یا یک نرم افزار پیشرفته می تواند تفاوت های  آن را تشخیص دهد.

سنسور اثر انگشت یک مانع امنیتی محبوب است که در انواع دستگاه های پیشرفته موجود در بازار یافت می شود که  استفاده از آن سریع و آسان است ،این سنسورها  می تواند به عنوان یک جایگزین یا مکمل برای سخت افزارها مورد استفاده قرار گیرد.

سنسور اثر انگشت

انواع سنسور اثر انگشت

سنسورر اثر انگشت خازنی:
مبنای کارسنسور اثر انگشت خازنی بر انتقال جریان الکتریکی بین پوست و خازن است و بیشتر از سایر انواع، در ساختار تلفن‌های هوشمند به کار می‌رود به دلیل این‌ که فاصله بین انگشت و اسکنر به اندازه‌ کافی کوتاه بوده و انتقال الکتریسیته بین خازن و پوست به آسانی امکان پذیر است.اسکنر اثر انگشت خازنی از امنیت کافی برخوردار است؛ چون فقط با پوست انسان کار می‌کند و نمی‌توان آن را با یک تکه کاغذ پرینت شده گول زد و اگر هم از اثر انگشت قالب بگیریم، نیاز به ماده‌ای داریم که هدایت الکتریکی آن برابر با پوست باشد؛ این کار شاید غیر ممکن نباشد اما قطعا آسان نیست!

سنسور اثر انگشت اولتراسونیک:
تکنولوژی اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک جدید است و به احتمال زیاد در آینده توسعه خواهد یافت. این نوع اسکنر بر اساس تولید عکس‌های سه‌بعدی با استفاده از شیارهای اثر انگشت کار می‌کند. با این تکنولوژی که توسط کمپانی کوالکام معرفی شده و تحت عنوان Quallcom Sense ID به ثبت رسیده است، ‌علاوه بر شیارها از تمام حفره‌ها و برجستگی‌های پوست، تصویر سه‌بعدی تهیه می‌شود.

سنسور اثر انگشت اپتیکال:
اسکنرهای اپتیکال قدیمی‌ترین نوع اسکنر اثر انگشت هستند و از تکنولوژی ساده‌ای بهره می‌برند: شیارهای انگشت توسط نور روشن شده و از یک سنسور اپتیکال برای خواندن تصویر بدست آمده استفاده می‌شود؛ این روش، ساده، قابل اعتماد و مقرون به صرفه برای اسکن سطوح بزرگ، مانند تمام انگشت‌ها یا کف دست است؛ اما از سوی دیگر به دلیل نیاز به منبع نوری، حجم زیادی را اشغال می‌کنند؛ همچنین امنیت بالایی ندارد و توسط عکس یا یک اثر انگشت قالب گیری شده قابل باز کردن است، چون اساسا تکنولوژی ساده‌ای شبیه به دستگاه‌های فتوکپی دارد.

بیشتر بخوانید : سنسور التراسونیک چیست ؟ چگونه کار می کنند؟


مزایای استفاده از سنسور اثر انگشت

سنسورهای اثر انگشت همچنان پرکاربردترین روش امنیتی هستند (از آنها به صورت دستی با کلاسیک استفاده می شود رمزهای عبورسنسورهای اثر انگشت منحصر به فرد و بسیار ایمن هستند ، از آنها برای قفل کردن / باز کردن قفل دستگاه ها و برنامه ها بدون نیاز به یادآوری رمزهای عبور استفاده می شود ، تنظیم آنها راحت تر ، ارزان تر و سریع هستند .
اسکنر اثر انگشت دقت بسیار بالایی را ارائه می دهد ، استفاده از این سنسور  مقرون به صرفه ترین روش احراز هویت کاربر PC است و یکی از پیشرفته ترین بایومتریک و فضای ذخیره سازی کوچک مورد نیاز برای الگوی بیومتریک است که اندازه حافظه پایگاه داده مورد نیاز را کاهش می دهد.
سنسور، اثر انگشت  را اسکن و ضبط می کند و  برای باز کردن درب یا چرخاندن دستگاه استفاده می شود.
همانطور که کپی کردن کلید یا نوشتن کد هشدار و انتقال آن به افراد غیر مجاز کاملاً آسان است ، کپی از اثر انگشت شخص دیگری به شکلی که  سنسور  تشخیص دهد تقریباً غیرممکن است.
چاپ انگشت نسبت به سیستم های امنیتی دیگر هیچ یک از نقاط ضعف را ندارد ، هرکسی که چاپ انگشتی تأیید شده داشته باشد لزوماً به هیچ قسمت دیگری دسترسی ندارد. سیستم امنیت هکرها در یافتن رمزهای عبور در رایانه شما متخصص هستند ، آنها احتمالاً از اثر انگشت شما را ندارند ، اسکنرهای اثر انگشت امنیت بیشتری دارند ، اثر انگشت انسان شامل پیچ و خم های منحصر به فرد است که نسخه برداری از آنها برای یک کلاهبردار  دشوار است.
سنسورهای اثر انگشت دایره ای و مسطح هستند  و با کشیدن  یا فشار دادن انگشت بسیار راحت عمل میکنند بیومتریک مورد استفاده به یک شخص تعلق دارد و قابل تغییر نیست و این مهمترین مزیت استفاده از این سنسور است.
دستگاه های بیومتریک در تجارت با مبالغ زیادی برای دسترسی به اطلاعات محرمانه فرد  یا شرکت مورد استفاده  قرار میگیرند. این دستگاه ها را می توان در ورودی  مکانهایی که اطلاعات با ارزش دارند کار گذاشت.
همچنین جعل اسکنرهای اثر انگشت از کارت های شناسایی دشوار است ، شما نمی توانید الگوی اثر انگشت را  مانند رمز عبور خود  حدس بزنید.

معایب سنسور اثر انگشت

هکرها می توانند سنسورهای اثر انگشت را فریب داده و از آنها هوشمندانه استفاده کنند.سرقت اثر انگشت قابل حمل، ساده است ، در حالی که سنسور اثر انگشت در شرکت ها ممکن است بزرگ باشد.
از آنجا که این فناوری بسیار حساس است ، نمونه های  ارزان قیمت  آن می توانند منجر به عدم دسترسی شخص به دلیل عرق  داشتن دست و یا بریدگی انگشتانش شودو در صورتی که اجازه تأیید کارگران به بخشی از تأسیسات داده نشود یا کاربر رایانه در دستگاه خود قفل شده باشد ، نتایج می تواند کاملاً استرس زا باشد.
همانطور که نیمی از دارندگان تلفن های هوشمند از رمز عبور برای قفل کردن گوشی های  خود استفاده نمی کنند ، این می تواند تهدید قابل توجهی برای حفاظت از داده هایشان باشد.
با استفاده از تکنیک های مختلف می توان نسخه های با کیفیت بالا را از اثر انگشت تهیه کرد ، بنابراین می توان  اثر انگشت کپی از شخص ایجاد کرد ، اسکنرهای اثر انگشت خطا نیستند.اسکنرهای نوری نمی توانند بین انگشت ها  تفاوت قائل شوند. انگشت فرد به مرور زمان اندازه یا شکل / الگوی خود را تغییر می دهد ، افراد می توانند در شناسایی خود و دستیابی به آن مشکل داشته باشند .برخی اسکنرهای اثر انگشت ممکن است بسیار گران باشد ،همانطور که بسیاری از کارمندان با دستان خود کار می کنند ، ممکن است انگشتان آنها خشن یا خراشیده شود که منجر به عدم خواندن آن شود.

امیدواریم این مقاله مفید واقع شود لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید : سنسور شیب چیست؟چه کاربردی دارد؟

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور ,  ، سنسور آتونیکس , ترانسمیتر فشارترانسمیتر فشار ویکا ، سنسور القایی , پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x