خدمات پشتیبانی

سنسور تشخیص چهره چطور عمل میکند؟

سنسور تشخیص چهره چیست؟

سنسور تشخیص چهره یک تکنولوژی هوشمند در شناسایی و تمیزدادن یک فرد از یک عکس دیجیتالی یا ویدئو می‌باشد.اگر میخواهید با عملکرد این سنسور آشنا شوید در این مقاله همراه ما باشید.

چگونه سنسور ها تشخیص چهره می دهند؟

مرحله ۱-یک عکس از چهره شما از یک عکس یا فیلم گرفته می شود. چهره شما ممکن است به تنهایی یا در میان جمعیت ظاهر شود.

مرحله ۲- نرم افزار تشخیص چهره هندسه صورت شما را می خواند. از جمله عوامل اصلی می توان به فاصله بین چشم و فاصله از پیشانی تا چانه اشاره کرد. این نرم افزار نشانه های صورت را مشخص می کند .

مرحله ۳- امضای صورت شما،  مانند یک فرمول ریاضی است که با یک پایگاه داده از چهره های شناخته شده مقایسه می شود. و این را در نظر بگیرید: حداقل ۱۱۷ میلیون آمریکایی تصویری از چهره خود را در یک یا چند پایگاه داده پلیس دارند. بر اساس گزارش ماه مه ۲۰۱۸ ، FBI برای جستجو به ۴۱۲ میلیون تصویر صورت دسترسی داشته است.

مرحله ۴- چاپ چهره شما ممکن است با تصویر موجود در پایگاه داده سیستم شناسایی چهره مطابقت داشته باشد.

سنسور تشخیص چهره

 


برنامه هایی که برای  تشخیص چهره استفاده میشود

• تشخیص اساسی صورت : برای فیلترهای Animoji و Instagram ، دوربین تلفن شما به دنبال ویژگی های مشخص صورت ، به ویژه یک جفت چشم ، بینی و دهان است. سپس ، از الگوریتم هایی برای قفل کردن روی صورت و تعیین جهت مورد نظر ، اگر دهان آن باز باشد و غیره استفاده می کند. لازم به ذکر است که این شناسایی چهره نیست ، بلکه فقط نرم افزاری است که به دنبال چهره است.
• Face ID و برنامه های مشابه : با تنظیم Face ID (یا برنامه های مشابه) در تلفن ، از چهره شما عکس می گیرد و فاصله بین ویژگی های صورت شما اندازه گیری می شود. سپس ، هر بار که می خواهید قفل تلفن خود را باز کنید ، از طریق دوربین “به نظر می رسد” تا هویت شما را بسنجد و تأیید کند.
• شناسایی چهره ی  غریبه : وقتی سازمانی می خواهد چهره ای را برای اهداف امنیتی ، تبلیغاتی یا پلیسی شناسایی کند ، از الگوریتم هایی برای مقایسه این چهره با پایگاه داده گسترده چهره ها استفاده می کند.

کاربرد سنسور تشخیص چهره

۱-سازندگان تلفن همراه : اپل ابتدا از تشخیص چهره برای باز کردن قفل آیفون X  استفاده می کند و با iPhone XS ادامه می دهد و  این اطمینان را به شما می دهد که فقط شخص شما به تلفن خود دسترسی پیدا می کنید. اپل می گوید احتمال باز شدن قفل چهره شما به صورت تصادفی تقریباً از هر ۱ میلیون نفر است.
۲-شرکت های رسانه های اجتماعی در وب سایت ها:فیس بوک از یک الگوریتم برای تشخیص چهره هنگام آپلود عکس در سیستم عامل خود استفاده می کند. این شرکت رسانه های اجتماعی از شما می پرسد که آیا می خواهید افراد موجود در عکس های خود را برچسب گذاری کنید.  فیس بوک می تواند چهره ها را با دقت ۹۸ درصد تشخیص دهد.
۳-ورودی مشاغل  و مناطق محدود: برخی از شرکت ها در سیستم های شناسایی چهره به خرید نشان های امنیتی پرداخته اند.
۴-مناطق مذهبی : کلیساها از سنسور تشخیص چهره برای جماعت خود استفاده کرده اند تا ببینند چه کسی در آنجا حضور دارد. این یک روش خوب برای ردیابی برنامه های عادی و نه چندان منظم و همچنین کمک به تقاضای درخواست های اهدایی است.
۵-خرده فروشی ها در فروشگاه ها:خرده فروشان می توانند دوربین های نظارتی و تشخیص چهره را برای اسکن چهره خریداران ترکیب کنند برای  شناسایی شخصیت های مشکوک و دزد مغازه های احتمالی.

بیشتر بخوانید : سنسور اثر انگشت و بررسی عملکرد آن

 مواردی که سنسور تشخیص چهره را مختل میکند:

۱-موارد مزاحم: همانطور که احتمالا بدانید استفاده از وسایلی مانند عینک آفتابی می‌تواند تشخیص چهره را با مشکل مواجه کند.
۲-ژست‌های مختلف: بهترین عملکرد تکنولوژی تشخیص چهره زمانی است که سوژه به صورت مستقیم و با چهره‌ای عادی به دوربین نگاه کند. انجام ژست‌های مختلف و حتی چرخاندن سر می‌تواند تا حدی برای نرم افزار‌هایی که از دوربین‌های IR استفاده می‌کنند هم مشکل‌ساز باشد. علاوه بر این، لبخند، گونه‌های پف کرده یا هر ژست خاص دیگر می‌تواند قوی‌ترین تشخیص دهنده‌های چهره را هم در اندازه گیری المان‌های صورتتان دچار مشکل کند.
۳-نور: همه‌ی فرم‌های مختلف تشخیص چهره زیر نور انجام می‌شوند و در واقع بدون نور این تکنولوژی عملکرد مناسبی نخواهد داشت. البته این موضوع ممکن است به زودی تغییر کند چرا که محققان در تلاشند تا از تکنولوژی سونار برای تشخیص چهره استفاده کنند.
۴-پایگاه داده: بدون یک پایگاه داده‌ی مناسب تشخیص چهره نمی‌تواند به خوبی انجام شود. در واقع اگر پایگاه داده‌ی غنی و کاملی از تصویر افراد همراه با اطلاعاتشان وجود نداشته باشد، تکنولوژی تشخیص چهره تنها صورت افراد جدید را تماشا خواهد کرد.
۵-پردازش داده: با توجه به حجم و شکل پایگاه داده ممکن است کامپیوتر‌ها برای تشخیص چهره زمان زیادی را نیاز داشته باشند. بعضی اوقات،مثلا در موارد امنیتی ،این محدودیت می‌تواند مشکل ساز باشد.

امیدواریم این مقاله مفید واقع شود لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید : تست شلنگ فشار با سنسور القائی(بررسی کامل)

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور ,  ، سنسور آتونیکس , ترانسمیتر فشارترانسمیتر فشار ویکا ، سنسور القایی , پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x