خدمات پشتیبانی

سنسور لیزر چیست؟ چه کاربردی در صنعت دارد؟

سنسور لیزر چیست؟

سنسور لیزر یک وسیله  ی الکتریکی است که برای حس اشیاء کوچک و موقعیت دقیق استفاده می شود.تعریف سنسور لیزر این است که یک وسیله الکتریکی است که برای حس اشیاء کوچک و موقعیت دقیق استفاده می شود.

این سنسور از لیزر برای تولید نور در یک خط مستقیم استفاده می کند. اشعه قابل مشاهده اشعه لیزر کار  را بسیار ساده می کند. نور لیزر شامل امواج نوری با طول موج های مشابه است. به همین دلیل ، پرتو در جهت موازی حرکت می کند.پرتوی لیزر هنگامی که به پرتو نور فعال می شود برای چشم انسان بسیار خطرناک ا و می تواند باعث از بین رفتن بینایی هم شود. از این چراغ می توان برای انتقال اطلاعات در مسافت های طولانی استفاده کرد.

سنسور لیزری چیست؟

این سنسور لیزری پرواز برای اندازه گیری دقیق فاصله استفاده میشود.

عملکرد سنسور لیزری چگونه است؟

اصولاً این سنسور دارای دو پایه است که به عنوان پایه های قدرت شناخته  می شوند. این سنسور اصولاً دارای دو پایه است که معمولاً به عنوان پایه های قدرت شناخته می شوند. برای استفاده صحیح از این سنسور باید عملکرد اساسی این پایه ها را بدانیم .

• VCC Pin یک پین ولتاژ است
• پین NC پین متصل نیست
• پایه GND یک پایه زمین است

هنگامی که لیزر پرتوی نور را در فرستنده ساطع می کند و پرتو نور را توسط عنصر گیرنده درون گیرنده دریافت می کند.

بیشتر بخوانید : سنسور فشار چیست؟ – چگونه بهترین سنسور فشار را انتخاب کنیم؟

کاربرد سنسور لیزری

• محل قرارگیری ربات
• تراز کردن مسیر راه آهن
• کنترل کیفیت
• ضخامت روتور ترمز
• موقعیت سر جوشکاری
• بررسی  ضخامت چوب

مزایای سنسور لیزری

• دامنه اندازه گیری زیاد است
• فاصله عملیاتی زیاد است
• ظرفیت کمتر از یک میکرون را با کاهش قیمت حل کنید

معایب سنسور لیزری

• دقت سنسور می تواند تحت تأثیر گرد و غبار یا سایر مواد قرار گیرد
• به بینایی آسیب می رساند

عملکرد هریک از اجزای سنسور لیزری

• ولتاژ تغذیه ۵ ولت (DC) است
• جریان ۳۰ کارشناسی ارشد است
• طول موج ۶۵۰ نانومتر است
• رنگ طول موج قرمز است

انواع سنسور لیزری

انواع مختلف سنسورهای لیزر شامل دستگاههای متصل به شارژ (CCD) ، نیمه هادیهای اکسید فلز رایگان (CMOS) ، آشکارسازهای حساس به موقعیت (PSD) و سنسورهای فوتوالکتریک هستند . بسته به نیاز یک برنامه خاص ، یک یا چند سنسور لیزر ممکن است به طور همزمان در یک قطعه از تجهیزات کار کنند. همه به جز حسگرهای لیزر فوتوالکتریک با دریافت سیگنال مثلثی عمل می کنند. دیود لیزر پرتویی از نور را به سمت جسم ساطع می کند. پرتو پخش می شود و به سنسور بازتاب می شود ، که داده ها را تفسیر می کند و اطلاعات مورد نیاز را فراهم می کند.

بیشتر بخوانید : سنسورها چه تاثیری روی زندگی روزمره ی ما دارند؟

کاربردهای سنسور لیزر در اتوماسیون صنعتی

شماره سریال در بدنه اتومبیل

در جهانی که قطعات دزدیده شده خودرو زیاد است ، اکنون تولیدکنندگان از روش های پیشرفته ای برای سرکوب این تجارت استفاده می کنند. اکنون شماره های شناسایی بدنه خودرو برای امنیت بیشتر به بدنه نوشته می شوند. از سنسورهای مثلث بندی لیزر برای بررسی ارتفاع مناسب دستگاه استفاده می شود و پس از اتمام فرآیند ، از آنها برای اطمینان از به دست آوردن عمق درست برجستگی استفاده می شود.

موقعیت یابی اجزای خودرو

کارخانه های تولید خودرو برای اتمام کارهایی که به دقت و تکرار بالا برای قرار دادن اجزا در هنگام ساخت وسیله نقلیه موتوری نیاز دارند ، بسیار متکی به ربات ها هستند. یکی از این موارد ، هنگامی است که بدنه خودرو به موتور متصل می شود ، بسته به تولید کننده خودرو ، می توان از سنسورهای مثلث سازی لیزر برای اطمینان از قرار گرفتن بدنه خودرو در موقعیت و ارتفاع صحیح از موتور در هنگام اتصال به یکدیگر ، استفاده کرد. این ربات با ظرافت بدنه ماشین را اداره می کند و آن را به حالت چرخش در می آورد و سپس سنسورهای نصب شده بر روی قاب متصل به موتور به رسیدن آن به موقعیت صحیح کمک می کنند.

در هنگام نصب شیشه اتومبیل ، می توانیم با استفاده از اسکنر مشخصات لیزر اطلاعات دقیق تمام محورها را بدست آوریم. برای شروع با این کار ، باید مهره ای چسبی را روی بدنه اتومبیل که قرار است شیشه در آن چسبیده شود ، بزنید. برای قرار دادن مهره در جای مناسب ، یک اسکنر مشخصات لیزر منطقه را اسکن می کند تا اطمینان حاصل شود که همه چیز به درستی قرار گرفته و به کار رفته است. سپس از ربات برای دستکاری و چرخاندن پنجره به موقعیتی دقیقاً بالاتر از محل استفاده مهره چسب استفاده می شود. پس از انجام این کار ، جای پنجره به طور خودکار بررسی می شود و پس از آن پنجره نصب می شود.

موقعیت یابی اسپردرها روی جرثقیل های دروازه ای غول پیکر

در حالی که با استفاده از جرثقیل زیر بشکهای اجسام سنگین مانند کانتینر حمل و نقل و یا موتور را از اتومبیل جابجا می کنید ، احتمال برخورد تصادفی یا خسارت زیاد است. چنین تصادفاتی نه تنها هزینه بر نیست بلکه مدیریت دستی آن برای اپراتور نیز خطرناک است. از این رو ، لازم است اجزای سازنده در موقعیت دقیق قرار گیرند تا از بروز چنین خطرات عملیاتی جلوگیری شود. سنسورهای دوربرد لیزربا تلقیح موقعیت دقیق میلی متر و سهولت و سهولت در انبارداری مدرن برای چنین سناریوهایی ایده آل هستند. آنها برای موقعیت دقیق پخش کننده برای برداشت خودکار کانتینر حمل و نقل استفاده می شوند. سنسورها به واگن برقی متصل شده و روی بالابر اندازه گیری می شوند. پخش کننده را می توان با سهولت در ارتفاع مورد نظر قرار داد و یا می توان در طول فرایند بلند کردن حرکت عرضی را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید : سنسور کنتراست چیست ؟ عملکرد آن چگونه است؟

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور , سنسور اکسیژن, سنسور فشار ، سنسور آتونیکس , ترانسمیتر فشار, ترانسمیتر فشار ویکا ، سنسور القایی , پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

 

  سنسور اکسیژن و هرآنچه در مورد نقش حیاتی آن باید بدانید.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x