خدمات پشتیبانی

کاربرد ترانسمیتر فشار کلر در فضا

توسعه ترانسمیترفشار (تفاضلی و مطلق) کلر برای تنظیم فرآیند ها :در بیست و دوم سپتامبر سال ۲۰۱۸، یک موشک H-IIB ژاپنی، محموله‌ی تامین HTV که شامل ماژول ACLS (سیستم حلقه بسته پیشرفته) بوده را به مقصد ISS (ایستگاه فضایی بین‌المللی) ارسال کرد. وظیفه‌ی ACLS، «بازیافتِ» کربن دی‌اکسید از هوای داخلی سفینه فضایی و تولید اکسیژن تازه برای خدمه سفینه، از طریق فرآیند الکترولیز (برق‌کافت) است.  کلر ترانسمیترهای فشار تفاضلی و مطلق به شدت قابل اطمینانی را توسعه داده و تولید کرده است تا این فرآیندها را تنظیم (رگوله) کند. 

ایستگاه فضایی بین‌المللی با فاصله‌ی حدود ۴۰۰ کیلومتری از سطح زمین، دور ز مین در حرکت است. از آنجایی که در این ارتفاع تقریبا هیچ اکسیژنی وجود ندارد، اکسیژن مورد نیاز باید یا از زمین تامین شود و یا در خود ایستگاه فضایی تولید شود. ارسال و انتقال اکسیژن به فضا هزینه‌بر و گران‌قیمت است؛ هزینه انتقال ۱ کیلوگرم حدود ۳۳ هزار یورو است. در نتیجه فکر خوبی است که سعی کنیم از هوایی که از بازدم فضانوردان ایجاد می‌شود استفاده کنیم تا اکسیژنی تولید شود که دوباره قابل تنفس باشد.

ماموریت ACLS نیز همین است. ACLS در تاریخ ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۸ به ماژول American Destiny (آزمایشگاه آمریکا) منتقل شد. شرکت ایرباس، ACLS را از طرف سازمان فضایی اروپا ESA تولید کرده است. در چرخه‌ی ACLS، با تجزیه مولکول‌های آب و افزودن انرژی، اکسیژن و هیدروژن تولید می‌شود. با واکنش این هیدروژن با دی اکسید کربن داخل کابین، آب و متان بوجود می‌آید. فرآیند الکترولیز آب، سبب تولید اکسیژن قابل تنفس از آب می‌شود. بر اساس گفته‌های ایرباس، این سیستم برای سه فضانورد طراحی شده و سالانه ۴۵۰ کیلوگرم در آب صرفه‌جویی می‌کند. در حالت عملکرد کامل، ACLS در هر روز، سه کیلوگرم کربن‌دی‌اکسید استخراج کرده و دو و نیم کیلوگرم اکسیژن تامین می‌کند و ۲/۱ کیلوگرم آب تولید می‌کند.

ACLS نیازمند قطعات به شدت قابل اطمینان است تا اطمینان حاصل شود که این فرآیندها به شکل ایمن (از طریق  توسعه ترانسمیترفشار (تفاضلی و مطلق) کلر برای تنظیم فرآیند ها )، انجام می‌شود. تکنولوژی سوئیسی اندازه‌گیری فشار محصول کلر (KELLER)، در مناقصه این قرارداد برای طراحی و توسعه تکنولوژی اندازه‌گیری فشار، پیروز شد. این پروژه، چالش‌هایی به شدت پیچیده به همراه داشت، برای مثال، در ارتفاع ۴۰۰ متری از سطح زمین، اگر قطعات خراب شوند و آسیب ببینند، نمی‌شود آن‌ها را در مدت زمانی معقول تعویض کرد. مشارکت کلر در این ماموریت، در قالب ترانسمیترهای فشار دیفرانسیلی و ابسلوت بوده که در بازه‌ی ۵۰ میلی‌بار تا ۲۰ بار در صفر تا ۱۱۰ درجه سلسیوس عمل می‌کنند.

جورگ دابلر، مدیر داخلی کلر می‌گوید: «کلر، با این ترانسمیتر فشار خود که وظایف متنوعی در انواع بی‌شماری هواپیما و تجهیزات مرتبط دارند و به دلیل اطمینان‌پذیری بالای خود، به ایمنی انواع مختلف سیستم‌ها کمک می‌کنند، ثابت کرده است که طول عمر سنسور (MTBF) در عملیات واقعی، چندین برابر بزرگ‌تر از میزان موردنیاز است.»
دکتر گونتر کیدن، مشاور سنسورهای هوا فضا می‌گوید: «نیازی به گفتن نیست که پروژه‌های سنسور ابتدایی ما برای صنعت هوافضا، از سال‌ها تجربه ما در هوانوردی و صد البته در فرآیندهای صنعتی بهره می‌گیرد. به علاوه، طبیعتا ما انتظار داریم که یافته‌های ما در پروژه‌های هوافضا، به مجموعه گسترده سنسورهای فشار کلر منعکس شود.»

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور , سنسور اکسیژن, سنسور فشار ، سنسور آتونیکس , ترانسمیتر فشار, ترانسمیتر فشار ویکا ، سنسور القایی , پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x