خدمات پشتیبانی

منظور از زمان پاسخ دهی (Response Time) در سنسور چیست؟

زمان پاسخ دهی عبارت است از مدت زمانی که سنسور  نیاز دارد تا تغییرات در فشار ورودی را در سیگنال خروجی اعمال کند که معمولا به آن  Response Time  نیز گفته می شود.

بیشتر بخوانید :آشنایی با انواع پورت های اتصال در سنسورها

در اکثر ترنسمیتر های فشار استاندارد و مدرن این زمان معمولا کمتر از ۲ میلی ثانیه است.
ولی در بعضی از موارد استفاده خاص مانند ترنسمیتر های فشار شناور (Submersible) ، این زمان معمولا بیشتر از ۱۰۰ میلی ثانیه است.

در بعضی از دیتا شیت ها زمان پاسخ دهی تحت شرایطی که سنسور در آن تست و آزمایش شده بیان شده است به طور مثال:

محاسبه زمان پاسخ دهی برای هنگامیکه فشار از 1 bar به 9 bar رسیده

 

 

 

 این بدین معنی است که در شرایط تست، ۱۰ bar فشار به سنسور وارد شده و زمان پاسخ دهی برای هنگامیکه فشار از ۱ bar به ۹ bar رسیده محاسبه شده است. 

بیشتر بخوانید :آشنایی با روش اندازه گیری سطح مایع هیدرواستاتیک

بیشتر بخوانید :تفاوت سوئیچ، گیج، ترانسدیوسر، ترانسمیتر و سنسور فشار چیست ؟

بیشتر بخوانید :آموزش سیم بندی سنسور فشار هاگلر با خروجی جریانی و ولتاژی

 

زمان پاسخ دهی سنسورهای فشار در تعداد زیادی پارامترهای مختلف در مشخصات فنی یا دیتاشیت‌ها نشان داده شده است. این وضعیت در مورد زمان نشست و استقرار (settling time) یا زمان صعود (rise time) نیز صادق است. یکی از موارد مرتبط کاربردی مهم، به اصطلاح زمان صعود است. در تصویر بالا، یک نمودار ساده از تغییر گام به گام در فشار (به رنگ آبی) با تغییری با تاخیر زمان در سیگنال سنسور فشار (به رنگ قرمز) نمایش داده شده است. برای سادگی بیشتر، این تصویر تنها یک موقعیت ایده‌آل را به تصویر کشیده است.

  نحوه‌ی عملکرد حفاظت در برابر صاعقه در سنسورهای سطح هیدرواستاتیک 

در واقعیت، زمان پاسخ دهی سنسورهای فشار شامل عوامل موثر دیگری هم می‌شود، همچون زمان مُرده (dead time) یا فرارفت (overshoot)، که به خاطر چیدمان و تنظیمات ویژه‌ی تولید است. مشخصات رایج دیتاشیت در زمینه‌ی زمان پاسخ دهی معمولا شامل داده‌های بیشتری در مورد شرایط آزمون‌های انجام شده است، همچون T90 یا ۱۰٫٫٫ ۹۰ درصد (در پایین به عنوان مثال محاسباتی ذکر شده است). این اطلاعات فاصله زمانی را تعریف می‌کند که این تغییر گام به گام را در فشار وارده از ۱۰ تا ۹۰ درصد چرخش کامل (به طور مثال از ۶۰ تا ۵۴۰ بار برای سنسور فشار ۰ … ۶۰۰ بار) به تغییر تعریف شده در سیگنال خروجی ۱۰ تا ۹۰ درصد مقدار خروجی تعریف می‌کند (به طور مثال از ۱ تا ۹ ولت در سیگنال خروجی ۰٫٫٫ ۱۰ ولت).

 

محمدرضا هستم علاقه مند به اتوماسیون و تجهیزات اندازه گیری فشار.

خوشحال میشم توی قسمت نظرات برام دیدگاه تون رو بنویسید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x