خدمات پشتیبانی

اصطلاحات ابزار دقیق (توضیحات اصلاحات بسیار مهم)

در صنایع مختلف برای بالا بردن راندمان کاری و ایجاد ایمنی برای اپراتورها ما نیازمند اتوماسیون (خودکارسازی) و استفاده از ابزار دقیق جهت اندازه گیری و تست و بررسی فرآیندها هستیم. ابزار دقیق بخش جدایی ناپذیری از فرآیندهای صنعتی و خودکارسازی نظام کنونی صنعت هستند. برای کار با این ابزار دقیق و بکارگیری آن ها ما نیاز داریم تا با اصطلاحات ابزار دقیق آشنایی داشته باشیم.

در مقاله ابزار دقیق چیست؟ به بررسی عمومی و تاریخچه آن پرداخته ایم.

صفر مطلق (Absolute Zero): دمایی که در آن انرژی حرارتی در حداقل است. به صورت ۰ کلوین تعریف می شود که ۲۷۳٫۱۵- درجه سانتی گراد یا -۴۵۹٫۶۷ درجه فارنهایت محاسبه می شود.

Alternating current) AC): جریان متناوب؛ جریان الکتریکی که جهت خود را در فواصل منظم معکوس می کند.

دقت و درستی (Accuracy): نزدیکی یک نشانه یا قرائت یک دستگاه اندازه گیری به مقدار واقعی کمیت مورد اندازه گیری. معمولاً به صورت ± درصد خروجی یا خوانش در مقیاس کامل بیان می شود.

آمپرمتر (Ammeter): ابزاری است که برای اندازه گیری جریان استفاده می شود.

آمپر (Ampere): واحدی که برای تعیین میزان جریان الکتریسیته (جریان) در مدار استفاده می شود. واحدها یک کولن (۶٫۲۸ x 1018 الکترون) در ثانیه هستند.

تقویت کننده (Amplifier): دستگاهی که از منبعی غیر از سیگنال ورودی برق می گیرد و به عنوان یک خروجی یک بازتولید بزرگ از ویژگی های اصلی ورودی خود تولید می کند.

دامنه (Amplitude): اندازه‌گیری فاصله از بالاترین تا پایین‌ترین حرکت، مانند جسم مکانیکی در نوسان یا نوسان اوج به قله یک شکل موج الکتریکی.

  تله متری چیست؟ چه کاربردی دارد؟

خروجی آنالوگ (Analog Output): یک سیگنال ولتاژ یا جریان است که تابعی پیوسته از پارامتر اندازه گیری شده است.

مبدل آنالوگ به دیجیتال (A/D یا ADC) (Analog-to-Digital Converter): دستگاه یا مداری که یک عدد باینری متناظر با سطح سیگنال آنالوگ را در ورودی، خروجی می دهد.

ناهمزمان (Asynchronous): یک روش ارتباطی که در آن داده‌ها در زمانی که آماده هستند بدون ارجاع به ساعت زمان‌بندی ارسال می‌شوند، به جای اینکه منتظر بمانند تا گیرنده سیگنال آماده دریافت را بدهد.

نویز پس زمینه (Background Noise): کل سطح نویز از تمام منابع تداخل در یک سیستم اندازه گیری، مستقل از وجود سیگنال داده.

پهنای باند (Bandwidth): یک ناحیه متقارن در اطراف نقطه تنظیم که در آن کنترل متناسب رخ می دهد.

باد (Baud): واحد سرعت انتقال داده برابر با تعداد بیت ها (یا رویدادهای سیگنال) در ثانیه. ۳۰۰ باود = ۳۰۰ بیت در ثانیه.

بیت (Bit): مخفف رقم دودویی. کوچکترین واحد اطلاعات کامپیوتر، ۰ یا ۱ است.

BPS: بیت در ثانیه.

باس (Bus): خطوط موازی که برای انتقال سیگنال بین دستگاه ها یا قطعات استفاده می شود. کامپیوترها اغلب با ساختار باس آنها توصیف می شوند (به عنوان مثال، S-100، IBM PC).

بایت (Byte): نمایش یک کاراکتر به صورت دودویی. هشت بیت
کالیبراسیون (Calibration): فرآیند تنظیم یک ابزار یا تهیه نمودار انحراف به طوری که قرائت آن بتواند با مقدار واقعی اندازه گیری شده مرتبط باشد.

کالری (Calorie): مقدار انرژی حرارتی مورد نیاز برای بالا بردن یک گرم آب به مقدار ۱ درجه سانتی گراد در دمای ۱۵ درجه سانتی گراد.

کاویتاسیون (Cavitation): به جوش آمدن مایعی که در اثر کاهش فشار به جای افزایش دما ایجاد می شود.

  فشار استاتیک، فشار دینامیک، فشار سکون

سلسیوس (درجه سانتیگراد) (Celsius (Centigrade)): مقیاس درجه حرارت که با ۰ درجه سانتیگراد در نقطه یخ و ۱۰۰ درجه سانتیگراد در نقطه جوش آب در سطح دریا تعریف می شود.

جبران (Compensation): افزودن مواد یا وسایل خاص برای مقابله با یک خطای شناخته شده.
حالت کنترل (Control Mode): فرم خروجی یا نوع عملکرد کنترلی که توسط یک کنترل کننده دما برای کنترل دما استفاده می شود، مثل روشن/خاموش، تناسب زمانی، PID.

جریان (Current): میزان جریان برق. واحد آمپر (a) است که به صورت ۱ آمپر = ۱ کولن در ثانیه تعریف می شود.

دمپینگ (Damping): کاهش حرکت ارتعاشی از طریق اتلاف انرژی. انواع آن شامل ویسکوز، کولن و جامد است.

Direct current) DC): جریان مستقیم. جریان الکتریکی که فقط در یک جهت جریان دارد و مقدار آن به طور قابل ملاحظه ای ثابت است.

انحراف (Deviation): تفاوت بین مقدار متغیر کنترل شده و مقداری که در آن کنترل می شود.

ورودی دیفرانسیل (Differential Input): مدار ورودی سیگنالی که در آن SIG LO و SIG HI نسبت به ANALOG GND (METER GND، که معمولاً به DIG GND متصل می‌شود) بطور الکتریکی شناور هستند. این امکان اندازه گیری اختلاف ولتاژ بین دو سیگنال متصل به یک زمین را فراهم می کند و رد نویز در حالت مشترک عالی را فراهم می کند.

این مقاله به مرور به روزرسانی خواهد شد. با ما همراه باشید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x