خدمات پشتیبانی

RoHS چیست؟ علامت گذاری و گواهینامه ها

تاریخچه RoHS

دستورالعمل RoHS چیست؟ واژه RoHS مخفف «محدودیت (استفاده از) مواد خاص خطرناک در تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی» است. در ابتدا RoHS در دستورالعمل ۲۰۰۲/۹۵/EC مطرح شد. در هشتم ژانویه ۲۰۱۱ تغییراتی قابل توجه – برای شفافیت بیشتر – اعمال شد و نسخه‌ی اتحادیه اروپا (EU RoHS) در دستورالعمل ۲۰۱۱/۶۵/EU به وجود آمد. برای تحویل در چین، نیازمندی‌های مشابهی در مقررات GB/T 26572-2011 وجود دارد؛ «نیازمندی‌های محدودیت‌های غلظت یا تمرکز مواد خاص در تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی» (RoHS چین).

محصولات ابزار دقیق

هدف از RoHS

هدف هر دو این سیستم‌ها، حفاظت از سلامتی انسان و محیط از طریق پرهیز از شش ماده است – فلزات سنگین و مواد ضد حریق بروم دار و کاهش‌دهنده آب سیمان ها (plasticisers). تفاوت‌ها در تاریخ و برچسب زدن بر محصولات است.
مقررات SJ/T11364-2014 «علامت‌گذاری برای محدودیت استفاده از مواد خاص خطرناک در تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی» نیازمند برچسب‌گذاری برای محصولات صادر شده به چین است که بعد از یکم جولای ۲۰۱۶ تولید شده باشند.
برای EU RoHS (اتحادیه اروپا)، بند ۴(۳) «… برای تجهیزات نظارتی و کنترل صنعتی که بعد از ۲۲ جولای ۲۰۱۷ به بازار عرضه شده‌اند» معنای علامت CE را گسترش داده و اعلامیه‌ی انطباق EU را نیز وسعت بخشیده است.

علامت RoHS اروپا (EU RoHS)

RoHS اروپا بخشی از اعلامیه‌ی انطباق اروپا برای تمام محصولات با علامت CE است. اکثریت محصولات ویکا با کاربردهای الکتریکی، نیازمندی سازگاری با دستورالعمل ۲۰۱۱/۶۵/EU هشتم ژوئن ۲۰۱۱ بند ۴(۳) به «… تجهیزات نظارت و کنترل صنعتی که از ۲۲ جولای ۲۰۱۷ به بعد وارد بازار شوند» اعمال می‌شود. تمام محصولاتی که دارای علامت CE هستند.

  انکودر چیست؟ (توضیح انواع مختلف به همراه کاربرد تجهیز)

علامت RoHS چین (China RoHS)

امروزه، تجهیزاتی که دارای RoHS چین هستند، باید لوگوی China RoHS را روی برچسب محصول داشته باشند. در محصولات کوچک، قانون SJ/T 11364-2014 «علامت‌گذاری استفاده محدود از مواد خطرناک در محصولات الکترونیکی و الکتریکی» اجازه می‌دهد که این علامت روی برچسب بسته‌بندی قرار بگیرد. برای محصولاتی که «لوگوی نارنجی» یا علامت ۱۰ مرتبط با RoHS را دارند، اعلامیه‌ی تولیدکننده «اعلامیه‌ی تولیدکننده بر اساس RoHS چین» در صفحات محصول آن‌ها موجود است.

rohs china EU

علامت e برای RoHS

لوگوی سبز (گاهی اوقات سیاه) «یک e در یک دایره» است و به معنی این است که هیچ ماده‌ی خطرناکی در آن محصول استفاده نشده است. نیازی به اعلامیه‌ی تولیدکننده وجود ندارد.

علامت ۱۰ برای RoHS

لوگوی نارنجی‌رنگ (گاهی سیاه) «یک ۱۰ در دایره» است و نشان می‌دهد که از این مواد در محصول استفاده شده و این مواد در محصول حضور دارند و مرتبط با اعلامیه‌ی تولیدکننده «اعلامیه‌ی تولیدکننده منطبق با RoHS چین» است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x