خدمات پشتیبانی

بهترین خط مستقیم (BFSL) و دقت و درستی سنسور فشار

دقت و درستی در عملکرد موفق یک ترانسمیتر فشار، بسیار مهم است. اما خروجی یک ترانسمیتر فشار خطی نیست، یعنی سیگنال، با مقادیر متفاوتی در سراسر گستره اندازه‌گیری، از واقعیت منحرف می‌شود. اگر به شکل نمودار بیان شود، خروجی به شکل یک منحنی است نه یک خط صاف.

این رفتار، مورد انتظار است و از کنترل خارج نمی‌شود. منحنی خروجی هیچوقت ممکن نیست فراتر از حدی که در مشخصات مطرح شده، از واقعیت دور شود.

برخی از ترانسمیترهای فشار باند خطایی مانند ۰٫۲۵ درصد از فول‌اسکیل دارند (یا حتی برخی مدل ها ۰٫۱ درصد هستند). بنابراین شکاف بین توالی خطی واقعی فشار و اندازه‌گیری، هیچوقت از ۰٫۲۵ درصد فول‌اسکیل بیشتر نخواهد شد. اگر مقیاس ۱۰۰ psi باشد، همیشه باید در حدود ۰٫۲۵ psi باقی بماند.

 

تست کیفیت BFSL

دیاگرام بهترین خط مستقیم

برای اطمینان از اینکه ترانسمیترهای فشار با مشخصات ذکر شده فعالیت می‌کنند، تک تک آن‌ها در فرآیند تولید، تست و آزمایش می شوند. هر سنسور یک خروجی منحنی منحصر به فرد دارد. هر خروجی به صورت نموداری درآمده و محاسبات BFSL (مناسب‌ترین خط مستقیم) روی آن اعمال می‌شود. یعنی خروجی سنسور می‌تواند مقداری بالا یا پایین‌تر از فشار واقعی برود، تا زمانی که در بازه‌ی ۰٫۲۵ درصد از فول‌اسکیل باقی بماند، حتی در نقاط انتهایی.

برای همین است که در مشخصات فنی، دقت ±۰٫۲۵% ذکر می‌شود. این ± بخش مهمی از این مشخصات است. در واقع، در مشخصات فنی ذکر می‌شود که روش تست BFSL است. معمولا چیزی مشابه این نوشته می‌شود:

±۰٫۲۵% of full scale (BFSL)
±۰٫۲۵ درصد از فول‌اسکیل (BFSL)

  تفاوت سنسور فشار ارزان قیمت و گران قیمت!

یک روش محاسبه کیفیت دیگر، خط صاف (Straight Line) نام دارد که یک خط مستقیم بین دو نقطه انتهایی می‌کشد، اما اجازه می‌دهد که بخش میانی بازه فول‌اسکیل، بیشتر منحرف شود. این باعث می‌شود که باند خطا بتواند کمی پهن‌تر شود. بعدا در این مورد بیشتر صحبت می‌کنیم.

آیا BFSL یک روش کالیبراسیون است؟

وقتی که مشخصات فنی دقت و فرآیند کالیبراسیون را مورد نظر قرار می‌دهیم، ممکن است به سادگی این‌ها را با هم اشتباه بگیریم. برای افراد غیر متخصص، ممکن است تمام این اصطلاحات شبیه به هم به نظر برسند.
اگر شفاف بگوییم، BFSL یک روش کالیبراسیون نیست. خط صاف هم نیست. این دو تنها مقایسه هستند. تست و آزمون‌های کیفیت هستند. به شما می‌گویند که آیا سنسور شما طبق مشخصات فنی اعلام شده عمل می‌کند یا اینکه مشکل دارد.
BFSL روشی برای اندازه‌گیری دقت/درستی سنسور است.

آشنایی با: سنسور فشار نوری

درک مشخصات فنی تولیدکننده

شاید به این فکر کرده باشید که چرا مهم است که با BFSL آشنا باشید. چون اکثر تولیدکنندگان از این استاندارد برای آزمایش دقت سنسور خود استفاده می‌کنند، اما همه نه.
چندین روش برای اندازه‌گیری دقت و درستی سنسور وجود دارد. الان که می‌دانید چطور این کار انجام می شود، وقتی که در مشخصات فنی عبارت «±۰٫۲۵% از فول‌اسکیل (BFSL)» را می‌بینید، منظور آن را متوجه می‌شوید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x