خدمات پشتیبانی

سنسور سرعت چیست؟ چه کاربردی دارد؟

سنسور سرعت چیست؟

سنسور سرعت ، یک جزء ضروری برای بهره برداری از سیستم ها است تا به سرعت چرخش مغناطیسی به منظور ارائه یک ولتاژ مربوط به سرعت چرخش، اندازه گیری  شود.

 سنسور سرعت به طور گسترده ای در بخش های مهندسی هوانوردی ، اتومبیل سازی و دقیق استفاده می شود. در بخش خودرو ، سنسور دور چرخ مورد نیاز است. نمونه ای از کاربرد آن این است که می توان آن را روی چرخ نصب کرد تا اطلاعات را به سیستم های مختلف مانند ABS (سیستم ترمز ضد قفل) یا ESP (برنامه پایداری الکترونیکی) برای کنترل دینامیک خودرو منتقل کند.

 

سنسور سرعت

انواع سنسور سرعت

استفاده از سنسور سرعت برای کنترل سرعت موتور الکتریکی یا حرارتی نیز ضروری است. سنسورهای سرعت انواع مختلفی دارند : سنسورهای القایی که می توانند تک قطبی یا دو قطبی و حسگرهای فعال باشند که می توانند مقاومت مغناطیسی و اثر هال داشته باشند.

• سنسورهای القایی تک قطبی : حسگرهای القایی یا مغناطیسی هستند که سرعت چرخ را بدون تماس اندازه می گیرند. آنها به اصطلاح ولتاژ متناوب با دامنه تولید می کنند که می تواند با توجه به سرعت چرخش ، شکل شاخک ، مواد استفاده شده یا اندازه شکاف متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید : چیلر و هر آنچه راجب آنها باید بدانید

• سنسورهای القایی دو قطبی :ویژگی خاصی دارند که انتقال سیگنال الکتریکی بزرگتر از حسگرهای تک قطبی است. همچنین نسبت به تارها حساسیت کمتری دارند.دو نوع نهایی سنسور سرعت ، سنسورهای فعال هستند زیرا برای کارکرد باید از ولتاژ خارجی تغذیه شوند.

بدون منبع تغذیه ، آنها نمی توانند سیگنال ارائه دهند. بسته به شار مغناطیسی که از آن عبور می کند ، عناصر حساس که از آن تشکیل شده است ولتاژ ایجاد می کنند. این عناصر از انواع اثرات مغناطیسی یا اثر هال هستند. ولتاژ قابل اندازه گیری از این نوع سنسورها به سرعت چرخش چرخ بستگی ندارد ، زیرا تا زمان توقف کامل آن قابل اندازه گیری است. این مورد در مورد سنسورهای استقرایی نیست.

• سنسورهای مقاومتی مغناطیسی فعال: از یک قسمت الکترونیکی یکپارچه و یک عنصر مقاومت مغناطیسی تشکیل شده اند.
• سنسورهای سالن فعال: از یک قسمت الکترونیکی یکپارچه و یک عنصر سالن تشکیل شده است.

سنسور سرعت فعال سالن از دو قسمت تشکیل شده است: یک قسمت الکترونیکی یکپارچه و یک عنصر سالن که از دو سنسور اثر سالن افست تشکیل شده است. ولتاژی ایجاد می کند که می تواند با توجه به شار مغناطیسی که از آن عبور می کند تغییر کند.

بیشتر بخوانید : سنسور دریچه گاز چگونه عمل می کند؟

به عنوان مثال ، در مورد سنسور سرعت چرخ ، چرخش چرخ یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند که متفاوت است و دو سیگنال متناوب ایجاد می کند. به منظور بدست آوردن یک سیگنال منفرد ، دو سیگنال کم شده و فیلتر می شوند تا تداخل را سرکوب کنند. سیگنال جدید به دست آمده تقویت شده و سپس به یک سوئیچ آستانه منتقل می شود و در آنجا قطع و کالیبره می شود تا سیگنال مربعی شکل گیرد. سرانجام ، مورد دوم از طریق دو ژنراتور برق عبور می کند. هدف این ژنراتورها بدست آوردن سیگنالی به اصطلاح “تمیز” و ثابت است که به تداخل حساس نباشد.

خوب است بدانید که سیگنال خروجی سنسورهای فعال مغناطیسی فعال و سنسورهای اثر هال فعال یکسان هستند و اگر طراحی سنسور اجازه آن را بدهد ، امکان نصب آنها بر روی یک وسیله نقلیه وجود دارد.

علل خرابی سنسور سرعت در خودرو

خرابی سنسور سرعت اغلب دلیل اصلی بردن ماشین به تعمیرگاه است. سنسور سرعت دستگاهی است که سرعت خودرو را اندازه گیری می کند و این سیگنال را به کامپیوتر خودروی ECU می فرستد.سنسور سرعت بر روی یک اصل بسیار ساده کار می کند: یک چرخ دنده وجود دارد که به شافت خروجی سیستم انتقال قدرت یا میل لنگ موتور می رود.

هنگامی که شافت می چرخد ، زنجیر چرخ متصل به آن نیز می چرخد. این چرخ دارای یک فضای آزاد از یک یا چند دندان است. و در طرف دیگر این سنسور قرار دارد که یک سنسور نوری است و هنگام عبور از جلوی آن ، سیگنال های هر یک از دندان های چرخ را تشخیص می دهد.هنگامی که از فضای سفید چرخ از مقابل سنسور سرعت عبور می کند ، متوجه می شود که یک دور کامل انجام شده است و این سیگنال برای محاسبه سرعت به ECU ارسال می شود.

 

  نکات مهم شوک و لرزش در صنایع

علل اصلی خرابی سنسور سرعت:

  • آلودگی در نوک سنسور یا خوردگی زنجیر چرخ.
  • سیم کشی شکسته
  • قطع سنسور به ECU.
  • نصب سنسور بد یا خیلی دور از زنجیر چرخ است.
  • سنسور دارای مقاومت داخلی معیوب و باعث کندی اندازه گیری می شود.
  • آسیب دیدن سیم پیچ سنسور سرعت.

امیدواریم این مقاله مفید واقع شود لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید :سنسور فشار چیست؟ – چگونه بهترین سنسور فشار را انتخاب کنیم؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x