خدمات پشتیبانی

اینورتر چیست؟ – چه کاربردهایی دارد؟

اینورتر چیست؟

اینورتر وسیله ای الکتریکی است که ولتاژ (DC) را تقریباً همیشه از باتری به ولتاژ متناوب خانگی استاندارد تبدیل می کند تا بتواند توسط وسایل متداول مورد استفاده قرار گیرد. به طور خلاصه ، یک اینورتر جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می کند.

درسال۱۹۲۵ میلادی شخصی به نام (دیوید پرینس )مقاله ای به نام (اینورتر)منتشر کرد. مقاله وی حاوی تقریباً همه عناصر مهم مورد نیاز اینورترهای مدرن است و اولین انتشاراتی است که از این اصطلاح در ادبیات استفاده می کند.

اینورترها کنترل سرعت یا گشتاور موتورهای الکتریکی را ارائه می دهند. موتورهای الکتریکی نقش مهمی در زندگی روزمره ما دارند که اکثر ما از آن بی خبریم ، اما آنها بیشتر چیزهایی را که برای تجارت  نیاز داریم حرکت می دهند وتمام این موتورها برق مصرف می کنند بنابراین برای تأمین گشتاور یا سرعت مورد نیاز به مقدار متناظر انرژی نیاز دارند.اگر گشتاور یا سرعت خیلی زیاد یا کم باشد ، از کنترل های مکانیکی برای کنترل خروجی استفاده می شود. سرعت یک موتور باید دقیقاً مطابق با آنچه مورد نیاز فرآیند است مطابقت داشته باشد ، در غیر این صورت نتیجه عدم کارآیی با مصرف زیاد انرژی و انرژی است.

عدم دانستن نحوه کنترل موتور می تواند به معنای هدر رفتن انرژی زیادی باشد که برای هیچ مشاغلی مفید نیست. روشی برای کنترل این موتورها که علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی باعث بهبود بهره وری و کاهش هزینه های نگهداری می شود ، استفاده از اینورتر است.

 

 

بیشتر بخوانید: سنسور دما چیست؟ چه کاربرد و مزایایی دارند؟

 

  اطمینان از بسته شدن کامل ابزار با سنسور القایی

اهداف اینورتر

انواع اینورتر

امروزه ۳ نوع اینورتر وجود دارد: مرکزی ، رشته ای و میکرو اینورترها. همه اینها اساساً عملکردهای یکسانی را انجام می دهند ، تنها تفاوت در دامنه کاربردهای آنهاست.

۱-اینورترهای مرکزی 

این نوع اینورتر از نظر ظرفیت بزرگترین است و همان نوع است که بیشتر برای سیستم های مقیاس مطلوب مانند مزارع خورشیدی استفاده می شود. اندازه آنها می تواند از ۱۰۰ کیلووات تا چند مگاوات باشد. این اینورترها معمولاً برای اتصال مستقیم به شبکه الکتریکی طراحی می شوند ، به همین دلیل معمولاً در بسته ای قرار می گیرند که شامل یک نیروگاه است. آنها همچنین از مزیت ارزان بودن از نظر هزینه هر کیلووات و نصب و مدیریت راحت تر برخوردار هستند.

۲-اینورترهای رشته ای 

این نوع اینورتر همان نوع است که معمولا برای سیستم های مسکونی و تجاری استفاده می شود ، با اندازه هایی که از ۱ کیلو وات تا ۱۰۰ کیلو وات است. آنها همچنین در ۳ نوع مختلف وجود دارند: بر روی شبکه ، خارج از شبکه و ترکیبی ، استفاده از هر کدام به نیازهای خاص پروژه بستگی دارد.

۳-میکرو مبدل ها 

این نوع اینورترها در بین  این ۳ جوانترین است ، اما اکنون به آرامی محبوبیت و سهم خود را در بازار به دست می آورد. همانطور که از نام آنها پیداست ، میکرو مبدل ها از هر ۳ نوع کوچکترین هستند ، که کاربرد آنها را در سیستم های PV خورشیدی مسکونی محدود می کند.
با این حال ، با پیشرفت تکنولوژی میکرو اینورتر ، به تدریج از آن برای کاربردهای تجاری و حتی در مقیاس سودمند نیز استفاده می شود. اندازه آنها معمولاً از ۲۵۰W تا ۱kW است که ۱-۴ ماژول PV را در خود جای داده است.

بیشتر بخوانید : انکودر چیست؟ چه کاری انجام می دهد؟

چرا باید از اینورتر استفاده کرد؟

اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا نیازی به پنهانی جریان مستقیم به یک جریان متناوب وجود دارد؟ پاسخ این سوال ساده ترین پاسخ است.همه ما می دانیم که برق اصلی که از نیروگاه ها به خانه های ما تأمین می شود ، جریان متناوب در ۲۲۰ ولت است. این یکی از دلایل اصلی این است که تجهیزات الکتریکی که به ولتاژ و جریان بالایی نیاز دارند ، به گونه ای تولید می شوند که از زمانی که به خانه های ما تحویل داده می شوند ، روی AC کار می کنند.

به غیر از این ، برق AC به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و از آنجا که برق DC برای کار در ولتاژ پایین طراحی شده است ، اکثر لوازم خانگی به میزان نسبتاً بیشتری از انرژی مورد نیاز DC نیاز دارند. بنابراین به همین دلیل که برق تولید شده توسط دستگاههای تولید کننده DC باید در دسترس لوازم عادی ما قرار گیرد ، اکنون به یک  اینورتر نیاز داریم.

مزایای اینورتر

  • کاهش سرو صدا
  • افزایش عمر مفید قطعات
  • عدم وجود نوسانات جریان برق
  • هزینه ی کمتر 

معایب اینورتر

  • هزینه ی تعمیر اینورترها تقریبا زیاد است
  • نیازمند تکنسینهای متخصص است 

کاربرد اینورترها 

  • می توان در سیستم های انرژی خورشیدی استفاده کرد
  • درصنعت کشاورزی
  •  منبع تغذیه
  • کولرهای گازی

امیدواریم این مقاله مفید واقع شده باشد .لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

  تایید اتصال قفلهای ایمنی کامیون بالابرنده با سنسور القایی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x