خدمات پشتیبانی

9 سوال متداول در مورد گواهی UL

مکانیک‌ها، پرستاران، مهندسان و دیگر متخصصین لازم دارند که گواهینامه‌هایی دریافت کنند که ثابت می‌کند که دارای دانش و تجربه کافی برای انجام کار خود هستند.

آیا نباید محصولاتی که استفاده می‌کنند نیز از یک فرآیند گواهی و تاییدیه عبور کنند؟

درجه‌بندی‌های UL دقیقا با همین هدف طراحی شده‌اند. محصولاتی همچون درب ها، چراغ‌ها، هیترها و حتی بست کابل هر روزه فرآیند بررسی گواهی UL سختگیرانه‌ای را پشت سر می‌گذارند، با هدف اثبات ایمنی آن‌ها هم برای کارگران و هم برای مشتریان.

در ادامه، ما به سوالات متداول در مورد گواهی‌های UL، فرآیند بررسی و تایید، درجه‌بندی‌های UL و … می‌پردازیم.

۱٫ گواهی UL چیست؟

از سال ۱۹۸۴ تاکنون، لابراتورهای آندررایترز (underwriters laboratories) یا به طور خلاصه UL، تست ایمنی محصولات را با هدف بهبود بخشیدن به ایمنی کارمندان و مصرف‌کنندگان انجام می‌دهد. احتمالا روی یکی از محصولات خانگی خود لوگوی UL را دیده‌اید، UL انواع و اقسام دسته‌بندی‌های مختلف محصولات را تست و آزمایش می‌کند.

به عنوان یک سازمان مستقل، UL هیچ سود، ضرر یا منفعتی از محصولاتی که تست می‌کند به دست نمی‌آورد. در نتیجه مهر تاییدیه UL بدون سوگیری و بی‌طرفانه است.

تاییدیه UL یعنی ضمانت اینکه ادعاهای ایمنی و عملکرد یک محصول، به شکل کامل و مفصل، توسط یک شرکت ثالث مورد بررسی و تایید قرار گرفته است.

UL همچنین یک توسعه‌دهنده‌ی معتبر استانداردها در ایالات متحده آمریکا و کاناداست و استانداردهای صنعتی را برای تولیدکنندگانی تنظیم می‌کند که نوآوار و توسعه‌دهنده‌ی محصولات جدید هستند. تا به امروز، UL بیش از ۱۵۰۰ استاندارد جدید را مطرح کرده است.

  تاریخچه اندازه‌گیری دبی

۲٫ چرا گواهی UL مهم است؟

با پیشرفت تکنولوژی، نیاز به ایمنی یکپارچه و پیاده‌سازی استانداردها برای محصولات جدید، هر روز مهم‌تر از قبل می‌شود. فرآیند بررسی و تاییدیه UL سعی دارد که شایستگی تولیدکننده را ثابت کند و تضمین کند که محصول ایمن است و هر نوع خطرات احتمالی مرتبط با محصول را مشخص کند.

تاییدیه UL به ویژه برای محصولات الکتریکی مهم است. این فهرست‌ها، یک راهنمای کلی برای کسب و کارها و مصرف‌کنندگان است و کمک می‌کند که موقع نصب سیم الکتریکی، استفاده از باتری یا کار با یک محصول که اگر درست از آن استفاده نشود، احتمال آسیب و ضرر وجود دارد، همه افراد ایمن و سالم باقی بمانند.

۳٫ چرا من باید محصولات مورد تایید UL بخرم؟

با آنکه شاید جذاب به نظر برسد که محصولاتی ارزان‌تر تهیه کنید که مورد تایید UL نیست، در درازمدت ممکن است هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنید. هیچ ضمانتی وجود ندارد که این محصولات، فرآیند تاییدیه‌ای به سختی فرآیند محصولات مورد تایید UL را پشت سر گذاشته باشد که این مساله می‌تواند به خطرات ایمنی یا مشکلات عملکردی منجر شود.

۴٫ محصولات چطور توسط UL تست می‌شوند؟

فرآیند تست UL مشتمل بر بررسی و تایید پرسنل، محصولات، مراکز، فرآیندها و سیستم‌ها می‌شود. تست کردن توسط همکاران کمکی، نمایندگان میدانی، مهندسان و حرفه‌ای‌های فنی کمکی انجام می‌شود.

برای اینکه محصولات مورد تایید UL قرار بگیرند، تولیدکنندگان نمونه‌هایی را ارائه می‌کنند که در یک دسته‌بندی مشخص بر اساس استفاده مورد نظر محصول قرار می‌گیرد. سپس استانداردهای مناسب که یک محصول باید تامین کند تا تبدیل به محصولی مورد تایید شود، تعریف می‌شوند و تیم UL فرآیند تست خود را شروع می‌کند.

  انتخاب سختی‌سنج مناسب

این فرآیند عبارت است از:

  • بررسی تولید و ساختار محصول
  • انجام تست با استفاده از محصول
  • تحلیل نتایج عملکرد محصول

وقتی که مورد تایید قرار گرفت، UL همچنان به نظارت و تست کردن محصول ادامه می‌دهد. نمایندگان میدانی شاید بدون اعلام قبلی به مرکز تولید سر بزنند و اگر لازم باشد، تاییدیه‌ی یک محصول را پس می‌گیرند.

۵٫ آیا گواهی UL از نظر قانونی الزامی است؟

خیر، در حال حاضر هیچ قانونی وجود ندارد که اعلام کند محصولات لازم است که توسط UL مورد تایید قرار گیرند.

از طرفی، در بسیاری از کاربردهای تولید و خدمات، شاید دستورالعمل‌های خاصی وجود داشته باشد که نیازمند استفاده از محصولات مورد تایید UL باشند.

۶٫ انواع مختلف درجه‌بندی گواهینامه‌های UL چیست؟

یک نوع گواهی یا تاییدیه‌ی عمومی UL وجود ندارد.

در عوض، سه دسته‌بندی مختلف وجود دارد: UL Recognized (شناخته شده توسط UL) و UL Listed (فهرست‌شده توسط UL) و UL Classified (طبقه‌بندی UL).

معنای شناخته‌شده توسط UL یا UL Recognized چیست؟

این اصطلاح برای قطعاتی به کار می‌رود که برای تولید محصولات دیگر استفاده می‌شوند و محصولی که دارای این تاییدیه باشد، ایمن و آماده به استفاده است اما مُهر تاییدی برای محصول نهایی نیست.

مهر UL-Recognized را می‌توان روی قطعاتی مثل منابع تغذیه، بوردهای مدار و دیگر موارد در کارخانه‌ها و مراکز تولید پیدا کرد. مصرف‌کنندگان نهایی معمولا به قطعات UL-Recognized نیازی ندارند.

معنای فهرست‌شده توسط UL یا UL Listed چیست؟

این تاییدیه احتمالا بیشتر شناخته شده است، چون روی محصولات مصرف‌کنندگان نیز وجود دارد، همچون:

  • لوازم خانگی
  • تجهیزات کامپیوتر
  • شیشه ضد گلوله
  • کوره‌ها و هیترها
  • هشدارها و آلارم‌های دود و کربن مونواکسید
  • کپسول آتش‌نشانی
  تفاوت سنسور فشار ارزان قیمت و گران قیمت!

از آنجایی که این‌ها، محصولاتی کامل شده هستند، فرآیند UL Listing (فهرست کردن UL) شامل تست‌های جامع‌تر از فرآیند UL Recognition (شناخته‌شده توسط UL) انجام می‌شود.

انواع مختلفی از محصولات هستند که می‌توانند UL Listed شوند، در واقع به حدی تعداد آن‌ها زیاد است که UL چند دسته برای آن‌ها ایجاد کرده است. چند مثال عبارتند از:

  • UL 153 اقدامات ایمنی را برای چراغ‌های قابل حمل استانداردسازی می‌کند.
  • UL 110 اقدامات ایمنی را برای تلفن‌های همراه استانداردسازی می‌کند.
  • UL 1995 اقدامات ایمنی را برای محصولات گرمایش و سرمایش، استانداردسازی می‌کند.

معنای طبقه‌بندی UL یا UL Classification چیست؟

UL Classification استانداردهایی را تعیین می‌کند که منحصر به هر محصول است. بر اساس مطالب UL، علائم طبقه‌بندی «روی نمونه‌های ارائه‌شده از محصولاتی ظاهر می‌شوند که UL بر اساس ویژگی‌هایی خاص، یک بازه‌ی محدود از خطرات، آن‌ها را برای استفاده در شرایط محدود و ویژه ارزیابی کرده است».

۷٫ ارتباط بین UL و OSHA چیست؟

طبق قانون، کارفرمایان آمریکایی باید از مقرراتی پیروی کنند که توسط OSHA (اداره ایمنی و بهداشت شغلی) تعیین شده است. UL با OSHA همکاری می‌کند تا تست ایمنی را انجام دهد و تجهیزات ایمنی مناسب را توصیه کند که باید در اختیار کارمندان قرار گیرد.

به طور مثال، UL اولین سازمانی بود که توصیه کرد که کپسول‌های آتش‌نشانی توسط کارفرمایان فراهم شود و تست‌هایی هم مطرح کرد که به کمک آن‌ها، بتوان تضمین کرد که درهای اضطراری زمان آتش‌سوزی، همیشه درست کار کنند.

۸٫ نظارت تاییدشده UL (یا UL-Certified) چیست؟

این شامل سیستم‌های نظارت بر آتش و ایمنی است. موجودیت‌های تجاری UL-Listed، که به آن‌ها ایستگاه‌های مرکزی گفته می‌شود، برای تامین نیازمندی‌های UL 827 مورد نیاز است.

  نمونه سوالات مصاحبه استخدامی ابزار دقیق و اتوماسیون صنعتی

۹٫ تفاوت بین CE و UL چیست؟

CE مخفف عبارت فرانسوی Conformité Européenne به معنی «مطابقت اروپایی» است.

CE به UL شباهت دارد، اما برای محصولاتی است که در اتحادیه اروپا به فروش می‌رسد. برخلاف UL، نشان CE برای محصولاتی خاص مورد نیاز است، مثل دستگاه‌های پزشکی، لوازم خانگی گازی، ماشین‌آلات و غیره.

اینکه بررسی کنید ببینید یک محصول دارای تاییدیه UL است یا خیر، یکی از بهترین روش‌ها برای ارزیابی محصولات است. کارمندان با خیال آسوده به کار خود ادامه می‌دهند، چون می‌دانند که با قطعاتی ایمن کار می‌کنند و مشتریان هم آسوده‌خاطر خواهند بود که محصولاتی که تهیه کرده‌اند، به شکل کامل تست شده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x