خدمات پشتیبانی

واحدهای فشار

انواع مختلفی از واحدهای فشار وجود دارد، که به کشور، صنعت و کاربرد بستگی دارد.

به طور مثال پاسکال (Pa) و اینچ آب (inH2O) برای تعریف فشارهای پایین هوا استفاده می‌شود، و همچنین در کاربردهایی همچون اندازه‌گیری جریان هوای داخل داکت‌های تهویه در سیستم‌های مدیریت ساختمان یا HVAC (تهویه مطبوع و گرمایش – سرمایش).

همچنین، واحدهای میلی‌بار (mbar) و اینچ جیوه (inHg) اغلب برای بیان مقدار اندازه‌گیری‌های بارومتریک برای اهداف هواشناسی استفاده می‌شوند.

تمام واحدهای فشار مستقیما با یکدیگر متناسب هستند و مقادیر فشار را می‌توان با واحدهای کامل با اسمی منحصر به فرد (مثلا bar یا kPa)، ترکیبی از واحدهای نیرو و مساحت (مثلا kgf/cm2 یا lbs/in2) یا ارتفاع ستون مایع همچون mH2O یا inHg تعریف کرد.

هر واحد فشار کامل یک مقداری دارد که با پاسکال تعریف می‌شود، همچون فشار فنی (at) یا دیگر واحد تعریف شده به پاسکال، همچون Torr با اتمسفر (atm).

واحدهای فشار مشتق‌شده از واحدهای نیرو و مساحت به عنوان یک وزن جرم بیان می‌شوند، تقسیم بر مربع اندازه‌گیری یک طول همچون پوند در فوت مربع (psf).

واحدهای فشار بیانگر ارتفاع مایع، برای اندازه‌گیری سطح مایع و عمق مفید هستند، از طرفی به دلیل چگالی متغیر سیالات در دماهای مختلف، برای اندازه‌گیری‌های دقیق توصیه نمی‌شوند.

3 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ادیب
ادیب
1 سال قبل

سلام در مورد واحد فشار اگر توضیحات بیشتری هست بزارید ممنون میشم.

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x