خدمات پشتیبانی

پروتکل ارتباطی IO-Link چیست ؟

پروتکل ارتباطی IO-Link چیست ؟ IO-Link یک اتصال نقطه به نقطه (نه یک فیلدباس جدید) بین سنسور/عملگر و یک مستر فیلدباس همچون یک PLC است.

پروتکل ارتباطی IO-Link تبدیل به استانداردی مشهور در تمام شاخه‌های صنعت شده است. میکروکنترلرهای استفاده‌شده سنسور را حتی هوشمندتر می‌سازند و می‌توانند تنظیمات پارامتر را ذخیره کرده و اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت دستگاه و کیفیت سیگنال ارائه کنند.

صفحه کنترلر دما

این کار باعث می‌شود که تعویض سنسورهای معیوب ساده‌تر شود، چون می‌توان تنظیمات ذخیره‌شده را در زمان کار، به شکل اتوماتیک به سنسورهای جدید منتقل کرد.

IO-Link را می‌توان در هر شبکه‌ای به کار گرفت، مستقل از فیلدباس، از طریق اتصال نقطه به نقطه و کابل‌کشی استاندارد سه‌سیمه. همچنین می‌توان از یک مستر IO-Link برای بکارگیری هر دو سیگنال سوئیچینگ رایج (سنتی) و IO-Link با سیم‌کشی یکسان استفاده کرد.

به علاوه، سنسورهای IO-Link را می‌توان به ورودی‌های دیجیتال رایج استفاده کرد.

منبع تغذیه دستگاه میدانی (pin 1 و pin 3) و مخابره‌ی سیگنال (pin 4) از یک خط ارتباطی ۳-هادی (۳-conductor connection line) استفاده می‌کند، که در محیط کاری رایج و استاندارد است.

مخابره‌ی سیگنال در ابتدا به شکل مرسوم انجام می‌شود، یعنی بدون IO-Link در حالت به اصطلاح SIO mode (حالت استاندارد IO). تنها بعد از یک اصطلاحا «wake up» که توسط مستر IO-Link با یک دستور تعریف شده انجام می‌شود، ارتباط دیجیتال IO-Link شروع می‌شود.

سپس بسته‌های داده استانداردشده در هر دو جهت از طریق یک پروتکل سری جابجا می‌شوند. حال پارامترهای پیکربندی می‌توانند به شکل مرکزی به سنسور مخابره شوند و مقادیر اندازه‌گیری شده و داده‌های عیب‌یابی از سنسور به سیستم کنترل.

کارکرد IO-Link سنسور در فایل توضیحات دستگاه (IODD – توضیحات دستگاه IO-Link، فایل xml) وجود دارد و باید در ابزار مفسر IO-Link استفاده شده (IO-Link Interpreter Tool) ذخیره شود.

  انتخاب کوبات (ربات مبتنی بر همکاری)

اطلاعات فنی برای IO-Link:

  • نرخ داده (Data rate): 4.8 / 38.4 / 230.4 kbaud
  • حداکثر طول کابل: ۲۰ متر
  • زمان چرخه رایج بدون روکش (unshielded Typical cycle time): 2 ms
  • نوع اتصال: نقطه به نقطه سری (point-to-point serial)، دو طرفه، نیمه دو طرفه (half-duplex)
  • کانکتورهای استاندارد: M5, M8, M12

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x