خدمات پشتیبانی

درستی (Accuracy) چیست؟

درستی (Accuracy) چیست؟

مطابق با کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC)   درستی سنسور فشار (Accuracy) بیانگر حداکثر انحراف مثبت یا منفی از منحنی مشخصه ایده آل است که از طریق آزمایش یک تجهیز تحت شرایط و پروسه مشخص بدست می آید.  به عبارت دیگر بیانگر حداکثر تفاوت میان مقدار واقعی و مقدار گزارش داده شده (اندازه گیری شده) توسط تجهیز می باشد.
درستی سنسور فشار (Accuracy) از عوامل بسیار مهم در انتخاب سنسور فشار است و تاثیر زیادی بر روی قیمت سنسور دارد، به عبارت دیگر سنسور های دقیق تر گران تر هستند.
 درستی کل (Total Accuracy) می تواند به چند جزء تقسیم شود که عبارتند از: 

Linearity, Hysteresis, Repeatability, Long term stability, Zero Offset, Span Offset, Temperature Error, …

  • خطی (Linearity) : بیان کننده میزان خطی بودن سیگنال خروجی می باشد که معمولا به صورت درصدی از غیر خطی بودن بیان می شود   (Non-Linearity).

مطابق با  استاندارد IEC سه روش  End Point و Best Fit Straight Line و  Best Fit Through Zero برای نشان دادن درستی غیر خطی (Non-Linearity) یا میزان غیر خطی بودن وجود دارد که روش  BFSL   و  End Point رایج ترند.

در روش  Terminal Point) End Point ) :  یک خط مستقیم (ایده آل) میان نقطه شروع و نقطه پایانی منحنی مشخصه ترسیم می شود.

در این حالت خطای غیر خطی برابر با حداکثر انحراف منحی مشخصه از خط مستقیم (ایده آل) می باشد و به عنوان درصدی از FS یا FSO بیان می شود.

بیشتر بخوانید : نکات مهم شوک و لرزش در صنایع

بیشتر بخوانید : اندازه گیری سطح مایعات در مخازن با کمک سنسور فشار

 

 

  چگونگی اتصال صحیح سنسور فشار به سیستم ارتینگ

درستی (Accuracy) چیست؟ مطابق با کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC) درستی (Accuracy) بیانگر حداکثر انحراف مثبت یا منفی از منحنی مشخصه ایده آل است که از طریق آزمایش یک تجهیز تحت شرایط و پروسه مشخص بدست می آید. به عبارت دیگر بیانگر حداکثر تفاوت میان مقدار واقعی و مقدار گزارش داده شده (اندازه گیری شده) توسط تجهیز می باشد.

 

مطابق با استاندارد IEC سه روش End Point و Best Fit Straight Line و Best Fit Through Zero برای نشان دادن درستی غیر خطی (Non-Linearity) یا میزان غیر خطی بودن وجود دارد که روشBFSL و End Point رایج ترند.

 (BFSL (Best Fit Straight Line :

در این روش تولید کنندگان خروجی سنسور را به ازاء چندین نقطه (فشار ورودی) اندازه گیری می کنند. سپس یک خط مستقیم میان نقاط اندازه گیری شده و به موازات خط ایده آل به نحوی ترسیم می شود که کمترین فاصله ممکن با کلیه نقاط اندازه گیری شده را داشته باشد.

در این روش تولید کنندگان خروجی سنسور را به ازاء چندین نقطه (فشار ورودی) اندازه گیری می کنند. سپس یک خط مستقیم میان نقاط اندازه گیری شده و به موازات خط ایده آل به نحوی ترسیم می شود که کمترین فاصله ممکن با کلیه نقاط اندازه گیری شده را داشته باشد. در این حالت خطای غیر خطی برابر با میزان انحراف منحنی مشخصه از خط BFSL ترسیم شده می باشد و به عنوان درصدی از FS و FSO بیان می شود.

در این حالت خطای غیر خطی برابر با میزان انحراف منحنی مشخصه از خط BFSL ترسیم شده می باشد و به عنوان درصدی از FS و FSO بیان می شود.

• هیسترزیس (Hysteresis) :

بستگی به تکنولوژی استفاده شد در سنسور دارد. بیانگر حداکثر تفاوت مقدار فشار اندازه گیری شده در یک نقطه مشخص از رنج (محدوده) فشار است، هنگامی که طی یک چرخه مشخص، فشار افزایش و کاهش می یابد.  درستی هیسترزیس نیز معمولا به عنوان درصدی از FS بیان می شود. 

 

هیسترزیس بستگی به تکنولوژی استفاده شد در سنسور دارد. بیانگر حداکثر تفاوت مقدار فشار اندازه گیری شده در یک نقطه مشخص از رنج (محدوده) فشار است، هنگامی که طی یک چرخه مشخص، فشار افزایش و کاهش می یابد. درستی هیسترزیس نیز معمولا به عنوان درصدی از FS بیان می شود.

بیشتر بخوانید :چگونه سنسور فشار مناسب انتخاب کنیم؟

بیشتر بخوانید :فشار استاتیک، فشار دینامیک، فشار سکون (کاربردها و تفاوت ها)

• تکرار پذیری (Repeatability) :

 بیانگر حداکثر تفاوت مقدار فشار اندازه گیری شده در یک نقطه مشخص از رنج (محدوده) فشار است،  هنگامی که تحت شرایط کاملا یکسان، فشار فقط در یک جهت (افزایش یا کاهش) اندازه گیری می شود. درستی تکرار پذیری معمولا به صورت درصدی FS بیان می شود.

تعریف تکرار پذیری (Repeatability)

 

ثبات بلند مدت (Long term stability) : بیانگر میزان انحراف در مقدار فشار اندازه گیری شده توسط سنسور در شرایط عادی و یکسان در طول یک بازه زمانی مشخص است. معمولا درستی ثبات بلند مدت به عنوان درصدی از FS طی یک دوره ۱۲ ماهه بیان می شود.

• Zero Offset , Span Offset : بیانگر میزان انحراف در مقدار فشار اندازه گیری شده توسط سنسور به ازاء کمترین و بیشترین نقطه فشار اندازه گیری است. اگر سنسور فشار به صورت کالیبره شده استفاده شود Zero Offset و Span Offset می تواند حذف شود ولی اگه به صورت کالیبره نشده استفاده شود باید مقدار آن ها در درستی کل سنسور لحاظ شود.

• خطای دما (Temperature Error) :

 دما  یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در درستی سنسور های فشار می باشد بنابراین هنگام بیان درستی کل سنسور به میزان دمایی که درستی در آن شرایط محاسبه شده نیز اشاره می شود.به طور مثال:

Accuracy @ RT = 0.25 %FS

در اینجا عبارت RT بیانگر دمای اتاق (Room Temperature)  می باشد.

خطای دما معمولا به صورت درصدی از %FS در کل محدود دمای جبران شده (Compensated) یا به صورت درصدی از %FS در هر درجه سلسیوس،کلوین یا فارنهایت بیان می شود.به عنوان مثال :

Temperature Error = 0.2 % FS / 10K

یعنی به ازاء هر ۱۰ درجه کلوین که از دمای اتاق انحراف ایجاد شود خطا به مقدار ۰٫۲ % FS افزایش می یابد.

معمولا درستی کل (Total Accuracy) سنسور فشار بر اساس استاندارد IEC 61298-2 بیان می شود. این استاندارد مشخص می کند که درستی سنسور فشار شامل سه فاکتور Non-Linearity, Hysteresis, Non-Repeatability می باشد ولی این استاندارد روش محاسبه درستی کل سنسور فشار را بیان نمی کند.

معمولا سازندگان از سه روش کلی برای محاسبه درستی کل استفاده می کنند.

معمولا درستی کل (Total Accuracy) سنسور فشار بر اساس استاندارد IEC 61298-2 بیان می شود. این استاندارد مشخص می کند که درستی کل سنسور فشار شامل سه فاکتور Non-Linearity, Hysteresis, Non-Repeatability می باشد ولی این استاندارد روش محاسبه درستی کل سنسور فشار را بیان نمی کند.

 

  رایج‌ترین اصول اندازه‌گیری سنسورهای فشار

 

 

 

 

 

 

 

بیشتر بخوانید :دیافراگم سیل و کپیلاری چه کاربردی دارند ؟

بیشتر بخوانید : تاثیر دما بر روی سنسورهای فشار

سخن آخر :

اتوماسیون صنعتی صنعت تک، یک مجموعه تخصصی آموزش ، معرفی و فروش تجهیزات اندازه گیری فشار از جمله سنسور ,  ، سنسور آتونیکس , ترانسمیتر فشارترانسمیتر فشار ویکا ، سنسور القایی , پرشر سوئیچ (پرشر سوئیچ دانفوس)و گیج فشار است که به مشتریان خود کمک می کند به راحتی سنسور یا ترانسمیتر مناسب خود را شناسایی و در صورت نیاز خرید کنند. شما همواره می توانید جهت مشاوره و یا راهنمایی با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۲۵۷۸ تماس بگیرید.

محمدرضا هستم علاقه مند به اتوماسیون و تجهیزات اندازه گیری فشار.

خوشحال میشم توی قسمت نظرات برام دیدگاه تون رو بنویسید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محسن
محسن
2 سال قبل

ممنون از مطالب خوبی که ارائه می دین. واقعا مفید هستد.

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر بدهید.x
()
x